2023-06-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Allt är väl relativt. Reliktsystemet (inbyggd ERA) är helt okej, 125 mm kanonen med kanske 5 km räckvidd är det väl inget fel på, den radarabsorberande beläggningen Nakidka fungerar bra, liksom det optroniska Shtora-1, som ska förhindra laserstyrda motmedel. Vagnen är dessutom både snabb och lätt. Problemet är ryska soldater och ryskt militärt tänk på taktisk och operativ nivå. Det är deras bristande kvalitet som leder till förluster, anser jag och inte så mycket kärran själv.

Jag håller med. Amerikanerna krigsspelade efter Irak-kriget. I spelet testade man att möta irakiska stridsvagnarna igen. De kom fram till att USA skulle fortfarande ha slagit ut Irak men tagit mycket mer förluster om Irak hade använt sig av NATO-tänk istället för arab-sovjetiskt tänk.

Till och med T-55 kan vara ett problem om de använts på bästa sätt. Det är mindre vad man har utan mer hur man använder det man har.
Citera
2023-06-02, 10:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Små tecken:

Ryssland inför exportförbud av magasin till handeldvapen (automatkarbiner, etc). Det här säger oss tre saker:

1. Den här extraordinära åtgärden indikerar att striderna varit oerhört intensiva och att förlusterna torde ha varit stora på den ryska sidan.

2. Sanktionerna visar inte sin verkan förrän över tid. Nu börjar de bita (eller snarare gnaga).

3. Länder som importerar rysk krigsmateriel kan inte lita på de ryska leverantörerna och torde placera sina nybeställningar någon annanstans. Fram till exportstoppet hade man 30 procent av världsmarknaden gällande magasin till handeldvapen. Nu är det noll procent.

https://english.news.cn/20230601/39ccc59121204e40b2159c9e91d425ad/c.html
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-06-02 kl. 10:17.
Citera
2023-06-02, 10:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Allt är väl relativt. Reliktsystemet (inbyggd ERA) är helt okej, 125 mm kanonen med kanske 5 km räckvidd är det väl inget fel på, den radarabsorberande beläggningen Nakidka fungerar bra, liksom det optroniska Shtora-1, som ska förhindra laserstyrda motmedel. Vagnen är dessutom både snabb och lätt. Problemet är ryska soldater och ryskt militärt tänk på taktisk och operativ nivå. Det är deras bristande kvalitet som leder till förluster, anser jag och inte så mycket kärran själv.

T90 är väl deras modernaste i operativt bruk men man har väl bara sett en handfull av dom på slagfältet?
Citera
2023-06-02, 10:14
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
T90 är väl deras modernaste i operativt bruk men man har väl bara sett en handfull av dom på slagfältet?

T-90M, talar jag om. De hade 100 stycken den 24 februari 2022. De har lyckats tillverka tio till (kanske) och har förlorat 18 stycken (förmodligen fler).
Citera
2023-06-02, 10:20
Medlem
Taggads avatar
Den ryska regimens (och dess svårdiagnostiserade medlöpare) förhoppning att Usa,s avtal skulle begränsa ytterligare stöd till den Ukraniska frihetskampen - fick ta en rejäl tugga i det sura äpplet.
Citat:
Lindsey Graham:
Försök inte övertyga mig om att en försvarsbudget som är 42 miljarder dollar under inflationen finansierar militären till fullo.

Graham, och andra, hotade att sinka processen om de inte fick garantier på att försvarssatsningarna inte skulle begränsas till avtalet. I ett ovanligt gemensamt uttalande kort senare gav senatens demokratiska majoritetsledare Chuck Schumer och republikanska minoritetsledare Mitch McConnell just det. Avtalet hindrar inte ytterligare satsningar på militären eller ett ökat stöd till Ukraina, enligt uttalandet.

Röstsiffrorna för att höja skuldtaket blev 63–36.
https://omni.se/t/usas-skuldtak/9b4c4caf-98c5-4805-8107-4861d764833a

Citat:
"The agreement includes a commitment that the Senate will not be limited in its ability to respond to emerging or ongoing national security threats, including Russia’s unjust and unprovoked war in Ukraine, challenges posed by China with respect to our economy and the growing threat to Taiwan, and protecting vital interests and partners in the Middle East," Graham's office said in a statement released as the Senate was considering the bill.
https://www.foxnews.com/politics/senate-passes-bipartisan-debt-ceiling-bill-sends-bidens-desk
Senast redigerad av Taggad 2023-06-02 kl. 10:44.
Citera
2023-06-02, 10:24
Medlem
Vi fortsätter att bevaka och analysera HBTQ-stormaktens förluster. Senaste tiden har siffrorna för inrapporterade förluster varit ojämna.
Att exakt beräkna när 300.000-gränsen nås har blivit svårare i och med att det saknas bögbalans i beräkningarna.
I vart fall har idag inrapporterats att ytterligare 540 bögkriminella eliminerats och totalt är vi uppe i 208.910 som befriats.

Kalkylen indikerar att 300.000-gränsen kan passeras den 5 december men då har vi inte tagit hänsyn till dom offensiver som startas om 3 veckor.

I övrigt är dom materiella förlusterna stora men jag misstänker att här har skett ihopklumpning... ..., låt oss begrunda...15 st stridsvagnar och 12 bepansrade stridsfordon har slagits ut. Mycket bra siffra för förstört bögigt artilleri, hela 27 artilleripjäser. Vi noterar också att 2 st luftförsvarssystem förstörts och att Ukraina slår mot underhållet ser vi genom att hela 28 last/tankbilar eliminerats samt 7 st specialutrustning.

I morgon kan vi nog inte förvänta oss så höga förlustsiffror på grund av tendenserna till ihopklumpning vissa dagar. Vi kan vara övertygade om att Ryssland är mycket illa ute i detta krig. Man kan inte ersätta och mobilisera i tillräckligt hög takt. Det är chockerande.
Citera
2023-06-02, 10:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej bara det som bestrider hans påstående.

Det är bra, i o f s.

I en debatt, där man påstår saker, bör man också kunna belägga detta med någon form av fakta.
Kan man inte det, så blir man avklädd. Det är väl så en debatt i ett debattforum, fungerar.
Nu tog du över frågan och jag vet inte om KABUN fattar att han ska komma med sina fakta och källor.
Citera
2023-06-02, 10:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Små tecken:
Ryssland inför exportförbud av magasin till handeldvapen (automatkarbiner, etc). Det här säger oss tre saker:
1. Den här extraordinära åtgärden indikerar att striderna varit oerhört intensiva och att förlusterna torde ha varit stora på den ryska sidan.
2. Sanktionerna visar inte sin verkan förrän över tid. Nu börjar de bita (eller snarare gnaga).
3. Länder som importerar rysk krigsmateriel kan inte lita på de ryska leverantörerna och torde placera sina nybeställningar någon annanstans. Fram till exportstoppet hade man 30 procent av världsmarknaden gällande magasin till handeldvapen. Nu är det noll procent.

Det stöds av vittnesmål om att rekryter kommer till fronten men bara 1 magasin eller ibland 3 stycken. Ryssland kan alltså inte få fram så enkla saker som magasin i tillräcklig mängd.
Citera
2023-06-02, 10:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
T-90M, talar jag om. De hade 100 stycken den 24 februari 2022. De har lyckats tillverka tio till (kanske) och har förlorat 18 stycken (förmodligen fler).
Har Shtora-1 ens visat sig vara effektivt i Ukraina?

Jag ser inga indikationer på det överhuvudtaget. Det känns på många sätt som moderna ATGM har övertaget över det systemet.

Shtora-1 är ändå 30-40 år gammalt och deras nyare Arena-system har vi inte ens sett i Ukraina.

Nej, jag vill nog också påstå att T-90M är en papperstiger. Den må vara bättre än T-72B3 men det är i grund och botten samma modell. Men jag håller med dig om att det är besättningen som gör stridsvagnen. Det kommer bli intressant att se dueller mellan T-modellerna och Leopard när de väl visar sig. Frågan är inte om de västerländska är betydligt bättre nattetid. Jag har inte sett ryssen någon gång anfalla i mörker och det beror tydligen på deras dåliga mörkersikten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Den som lever får se. Jag får intrycket att ryssarna har stora utmaningar över hela linjen nu, de kan inte parera drönare och inte heller de grupperingar inne i Ryssland som kämpar för att byta ut Putins banditstyre. Pekar inte allt vi ser just nu mot att ryska folket har fått nog av plundrarbaronerna i Kreml?

Och var finns Terminator som skulle rulla rakt igenom Ukraina på nolltid. Det var ju samma som ryssarnas wunderwaffen alltid är, inget dylikt har någonsin skådats på vår planet. Dom var ju totalt överlägsna allt som fanns i väst. Vart tog dom vägen?
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det är bra, i o f s.

I en debatt, där man påstår saker, bör man också kunna belägga detta med någon form av fakta.
Kan man inte det, så blir man avklädd. Det är väl så en debatt i ett debattforum, fungerar.
Nu tog du över frågan och jag vet inte om KABUN fattar att han ska komma med sina fakta och källor.

Javisst och alla debatterar med alla då det kan bli rörigt ibland. Sedan är det så otroligt mycket information och desinformation så många får svårt att navigera eller jag skulle nog säga alla.
Citera
2023-06-02, 10:42
Medlem
Citat:
Små tecken:

Enligt länken handlar det väl om patroner (cartridges) samt patronhylsor (cartridge cases), snarare än om magasin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in