2023-06-01, 01:37
  #13813
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om det finns liknande fall..? Det finns enormt många liknande fall.

Fast det tillhör väl ovanligheterna att kvinnan tar kontakt igen efter ett litet avbrott och vill ha tillbaka den person hon påstås ha varit rädd för? Det var väl precis det som hände den 26/5 efter att hon sett en bild som MJ lagt upp på Facebook? Varför kunde inte hon hålla tassarna borta? Ingen har tvingat henne att börja prata, umgås och träffa MJ igen utan det var helt och hållet hennes eget beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
*Och ja, det var extremt dumt av L*tt* att bli ihop med M*rt*n, en lobotomerad bäver fattar det.

Varför tror du han ville vara ihop med henne? Vad erbjöd hon som andra kvinnor inte hade? En alternativ förklaring kan kanske vara att han hade nog inga andra val än att välja henne och den där *ng*l*ca? För kvinnorna stod väl knappast på kö?

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
*Och 100% varför L*tt* valde att dejta M*rt*n det vet vi inte. Okej? Jag tror hon inte mådde så bra just då och blev lurad in i det här

Men bara för att människor inte mår bra så börjar de inte dejta nymuckade kåkfarare och tunga missbrukare. Att LR sen ansåg att en nymuckad kåkfarare som tillbringat 12 år i fängelse var intressant som pojkvänsmaterial låter väl ändå rätt konstigt? Anser du att hon hade bra karlsmak?

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vi får vel bara konstantera att vi två tycker olika här.

Fast du måste hålla med om att det är märkligt att en drogfri kvinna som passerat 40-strecket finner det intressant och stimulerande att börja dejta en 8 år yngre nymuckad kåkfarare och tung missbrukare? Hon ville tom skaffa barn med honom, anser inte du att det låter ytterst märkligt?
Citera
2023-06-01, 01:47
  #13814
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var tamejfan det dummaste jag läst.

Om du är dubbelbottnad och konstig så innebär det inte att andra per automatik ska tolkas via dina glasögon.

Genom åren ha jag läst mängder med journaler som kollegor har skrivit och absolut ingen sitter och förvränger journaler ang det som berör en patient.
Att du ens tänker i de här banorna vittnar mer om hur din hjärna beter sig.

Det är högst troligt inte att nån oro för patienters läsning styr.
Däremot ska det vara korrekt svenska och på bas av objektivitet, att skriva saker av betydelse för patientens behandling och i högsta grad bedöming av patientens status.
Sen ska i huvudsak journal vara läsbar och strukturerad för övrig personals skull.

Det du skriver är så korkat att det vittnar mer om din person och att du inte öht satt nån journal i skrivläge:

Du fortsätter sen med följande:

Detta har ingen som helst betydelse.
Läkare beskriver hur han hotar och vad han säger. Att han är ute efter benso.
Det fungerar även som varning till nästa personal likaväl och ska rakt inte undahållas varken hot eller att han är agiterad i nån journal.
Formuleringar som du kör med är inte värst journalvänligt om det är vad du far efter?

"söndertatuerad hotfull anaboltorsk" gick bärsärk på mottagningen...

För övrigt påstår du att hon vittnar falskt inför polis i förhör.

Sjuksköterskan skrev väl bara ned vad Lotta själv sa. När Martin var med (för det var han väl?). Sjuksköterskan kan inte ha gjort någon utredning av sanningshalten.

I tyska journaler som jag översätter, så använder vårdpersonalen ofta formen med "sei", när patienten själv (eller någon medföljande person) påstår någonting. Det är en subtil signal till andra som kan komma att läsa journalen, att det inte behöver vara sant. I svenskan har vi en sådan konstruktion med "sägs", men den är så ovanlig att fel personer skulle upptäcka att vårdpersonalen vill signalera tvivel. Det skulle i så fall bli: "Martin sägs ha varit ett stöd för Lotta".
Citera
2023-06-01, 02:16
  #13815
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns faktiskt liknande fall men om de nu handlade om sex eller ensamhet vet nog bara vederbörande.

I exemplet nedan ( spoilern) inledde en helt annan kvinna i Stockholm ett förhållande med en mördare och han begick sedan ett nytt mord på henne under sin permission. Nu var visserligen MJ nymuckad men det var nog bara en tidsfråga innan han skulle hamna på kåken igen. Vad som sen rörde sig i LR:s huvud när hon började dejta MJ vet nog ingen, hon verkar hur som helst ha ignorerat att han suttit i åratal på kåken.


Skillnaden är inte direkt milsvid om man jämför detta fall med fallet LR. Både hon och kvinnan i länken har varit medvetna om männens domar och fängelsetid men har ignorerat deras farlighet. Vi borde kanske kunna enas om att riskerna för en kvinna att dö i förtid ökar genom att umgås och ingå relationer med kåkfarare? I vart fall lär det knappast förlänga livet med tanke på alla problem som finns kring denna typ av män.

Det pratas dessutom i tråden om att LR var sårbar efter en sprucken relation men de allra flesta människor som haft en sprucken relation bakom sig börjar inte dejta tunga missbrukare och kåkfarare som tillbringat 12 år i fängelse.

Alltså måste LR:s heltokiga val av MJ som pojkvän nästan bero på nåt annat.

Låter man sig manipuleras av MJ kanske man bör se över sitt eget förstånd, eftersom det faktiskt inte säger så mycket smickrande saker om en.

Lotta agerade som hon ville, och träffade honom till stor del av sexuellt intresse och spänning.
Hon gjorde korkade val som ledde fram till hennes död, mer tydligt så än hos andra som är offer för misshandel från sin partner. Hon fick nämligen MJ:s "status" klar för sig vid början och vad han var kapabel till. Sedan drogs hon säkert in i det på ett sätt som hon inte väntat sig. Men att säga att hon var en robot i hans ägo är inte sant.

Det är klart att det finns ett klandervärt moment i detta i och med hennes jakt på en farlig man som upphetsade henne sexuellt. Varför ska man inte kunna tala om det?
Citera
2023-06-01, 04:25
  #13816
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast detta med offrets utseende är en del i paketet. Vi måste försöka nå de unga flickorna i de utsatta områdena tidigt, och bryta det sociala arvet ("mammaaa är lik sin mammaaa..."), där ett ständigt fixande med utseendet med extrema medel, som till och med inbegriper operativa ingrepp, blir viktigare än studier, arbete, samhällstillvända intressen och personlighetsförbättring. Vi måste ge dem andra förebilder, bättre självkänsla... Då kommer de inte heller att falla för en sådan som Martin. Skolan misslyckas tyvärr, när det gäller detta.
Du resonerar helt bakvänt.
Lotta var vacker på både insida och utsida, varför skulle det behöva ”åtgärdas”?
Fokus borde väl ändå ligga på att försöka förhindra att människor växer upp och blir så skadade att de blir farliga för andra, så som Martin.

Menar du att du själv är en förebild?
Vet inte vad som hänt dig i livet, men du framstår som en oerhört bitter och dömande människa.
Citera
2023-06-01, 04:33
  #13817
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Låter man sig manipuleras av MJ kanske man bör se över sitt eget förstånd, eftersom det faktiskt inte säger så mycket smickrande saker om en.

Lotta agerade som hon ville, och träffade honom till stor del av sexuellt intresse och spänning.
Hon gjorde korkade val som ledde fram till hennes död, mer tydligt så än hos andra som är offer för misshandel från sin partner. Hon fick nämligen MJ:s "status" klar för sig vid början och vad han var kapabel till. Sedan drogs hon säkert in i det på ett sätt som hon inte väntat sig. Men att säga att hon var en robot i hans ägo är inte sant.

Det är klart att det finns ett klandervärt moment i detta i och med hennes jakt på en farlig man som upphetsade henne sexuellt. Varför ska man inte kunna tala om det?
Man ”låter” inte sig bli manipulerad, man blir det. Hela grejen med manipulation är att den utsatta inte ska förstå det.

Nej, hon hade inte Martins ”status” klar för sig från början. Insinuerar du att hon medvetet gick in i ett förhållande där hon riskerade sitt liv?
Citera
2023-06-01, 04:37
  #13818
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du resonerar helt bakvänt.
Lotta var vacker på både insida och utsida, varför skulle det behöva ”åtgärdas”?
Fokus borde väl ändå ligga på att försöka förhindra att människor växer upp och blir så skadade att de blir farliga för andra, så som Martin.

Menar du att du själv är en förebild?
Vet inte vad som hänt dig i livet, men du framstår som en oerhört bitter och dömande människa.

Tydligen tyckte hon själv att det behövde åtgärdas?

Ja, naturligtvis måste man "åtgärda" sådana pojkar som Martin. Problemet där är att skolan förnekar problemen in absurdum, fast de andra barnen lever i skräck för skolans buse. Man bagatelliserar och slätar över. Och sedan blir han så stor att vuxna inte rår på honom längre...

Den här tråden handlar inte om mig. Men jag kan säga med nästan hundraprocentig säkerhet, att min dotter (20+) aldrig kommer att ge sig in med en sådan kille som Martin. Hon umgås med sådana ungdomar som också studerar och har framtidsplaner, samt inte använder andra droger än alkohol. Och det också sparsamt (vad jag har sett, jag påstår inte att jag vet allt ). Så _någonting_ måste jag ha gjort rätt!
Citera
2023-06-01, 04:41
  #13819
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tydligen tyckte hon själv att det behövde åtgärdas?

Ja, naturligtvis måste man "åtgärda" sådana pojkar som Martin. Problemet där är att skolan förnekar problemen in absurdum, fast de andra barnen lever i skräck för skolans buse. Man bagatelliserar och slätar över. Och sedan blir han så stor att vuxna inte rår på honom längre...

Den här tråden handlar inte om mig. Men jag kan säga med nästan hundraprocentig säkerhet, att min dotter (20+) aldrig kommer att ge sig in med en sådan kille som Martin. Hon umgås med sådana ungdomar som också studerar och har framtidsplaner, samt inte använder andra droger än alkohol. Och det också sparsamt (vad jag har sett, jag påstår inte att jag vet allt ). Så _någonting_ måste jag ha gjort rätt!
Du menar att skolan ska uppfostra barnen och att det är skolans fel att det finns Martinar!?
Jösses.
Citera
2023-06-01, 04:47
  #13820
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du menar att skolan ska uppfostra barnen och att det är skolans fel att det finns Martinar!?
Jösses.

Det är ju därifrån anmälan till soc måste komma. I de flesta fallen. Det måste ju ske tidigt, och de här beteendena märker man redan i lågstadieåldern. Eller ännu tidigare. Sedan tycker jag att det bör finnas OBS-klasser som det fanns förr. De togs bort för att det ansågs diskriminerande, men hur de andra barnen mådde som måste gå i samma klass med busen brydde sig ingen om - plus att busen själv inte heller tjänade på att inte få någon gränssättning. Men nu är vi OT. Och jag måste jobba...
Citera
2023-06-01, 04:53
  #13821
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju därifrån anmälan till soc måste komma. I de flesta fallen. Det måste ju ske tidigt, och de här beteendena märker man redan i lågstadieåldern. Eller ännu tidigare. Sedan tycker jag att det bör finnas OBS-klasser som det fanns förr. De togs bort för att det ansågs diskriminerande, men hur de andra barnen mådde som måste gå i samma klass med busen brydde sig ingen om - plus att busen själv inte heller tjänade på att inte få någon gränssättning. Men nu är vi OT. Och jag måste jobba...
Det finns en ”psykopat-gen” som utvecklas under dåliga förhållanden där anknytningen till inkapabla föräldrar är en springande faktor. Har du läst psykologi så borde du begripa detta. Kanske där skolan inte når fram om de nu ska klandras för att Martinar finns.

Vi är inte offtopic för att vi kritiserar/klandrar Martin istället för Lotta.
Citera
2023-06-01, 05:12
  #13822
Avslutad
Martin är ingen ”buse”, han är en mördarmaskin.
Citera
2023-06-01, 06:38
  #13823
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sjuksköterskan skrev väl bara ned vad Lotta själv sa. När Martin var med (för det var han väl?). Sjuksköterskan kan inte ha gjort någon utredning av sanningshalten.

I tyska journaler som jag översätter, så använder vårdpersonalen ofta formen med "sei", när patienten själv (eller någon medföljande person) påstår någonting. Det är en subtil signal till andra som kan komma att läsa journalen, att det inte behöver vara sant. I svenskan har vi en sådan konstruktion med "sägs", men den är så ovanlig att fel personer skulle upptäcka att vårdpersonalen vill signalera tvivel. Det skulle i så fall bli: "Martin sägs ha varit ett stöd för Lotta".
Lägg ner direkt.

Era försök är på desperat nivå och att förringa sköterskan är totalt värdelösa.
Citera
2023-06-01, 06:43
  #13824
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men är det inte konstigt, att våldsbrottslingar och de kvinnor de umgås med, så gott som ALLTID har tatueringar? Och om du går till KTH eller Chalmers t.ex. och ser på studenterna där, så ska du se att det är ett fåtal som har det. Man ska inte sticka under stol med att det är en klassmarkör, det blir bara fånigt.
Vad lever du i för verklighet?
År 2023 likaväl som 2016 ses tatueringar överallt. På läkare, poliser, skådespelare, artister och rikt folk likaväl.
KTH går på repeat som om det vore nåt oerhört fantastiskt som mall.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast detta med offrets utseende är en del i paketet. Vi måste försöka nå de unga flickorna i de utsatta områdena tidigt, och bryta det sociala arvet ("mammaaa är lik sin mammaaa..."), där ett ständigt fixande med utseendet med extrema medel, som till och med inbegriper operativa ingrepp, blir viktigare än studier, arbete, samhällstillvända intressen och personlighetsförbättring. Vi måste ge dem andra förebilder, bättre självkänsla... Då kommer de inte heller att falla för en sådan som Martin. Skolan misslyckas tyvärr, när det gäller detta.
Vi måste ingenting, dvs inte "rådgöra" likt du gjort i tråden - med förtal.
Du inger ingen bild av normal självkänsla bland dina kontroller, spinnrockar och trosor.

Ang utseende.
Hur kommer det sig att du förfasas över att Lotta borde dragit i handbromsen pga MJs tatueringar - när din fascination inte ens avtog via att en sönderkapad torso flöt iland?

Märk väl - jag frågar om att fascineras och attraheras. Trots tatueringar. Våldsbrottslingar.
Inte att hon dejtade.
Jag pratar om initialt när de inledningsvis hade kontakt på nätet.

Detta är viktigt då vi snackar det yttre och varningar för prevention.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-06-01 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in