2023-05-31, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Han äcklas av själva giftet alkohol, finns egentligen ingen större skillnad på alkohol och knark fast vårt hycklande samhälle gör det. Alkohol är faktiskt en av de farligaste drogerna som finns för användaren och dess omgivning.

Men suck. Om jag äcklas av själva fettet i popcorn och blir matchad med en man som
gillar god mat ska jag sitta i tv och kalla min make ”ditt feta helvete, jag känner avsmak när du äter en semla”? Eller eftersom jag inte förstår grejen med fotboll eller sport överhuvudtaget och matchas med en man som spelar i Korpen på fritid ”Så jävla hjärndött att springa efter en boll, jag blir bara äcklad”? Konstiga argument som framförs att det är ok att häva ur sig vad som helst om man ”känner så”.
Du kan ha en sån svartvit syn på alkohol att du inte klarar av att folk dricker vin i vår kultur men det är inte farligt när det inte handlar om missbruk. Jag är släkt med en beroende, men som sagt har man ett eget ansvar som ”vuxet barn” att jobba med sitt medberoende och inte gå omkring och projicera sina upplevelser på alla som inte är nykterister. Jag hade tyckt det varit ok om Arvid sagt från början till experterna först och främst att han blir svart i blicken av att se ”sin” kvinna dricka alkohol och vara glad och fri på fest, då borde dom ha gallrat bort honom under den där fliken ”trauman” dom påstår att dom sorterar bort under, ”av omtanke om deltagarna och tittare”.
Citera
2023-05-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Läste en intervju där Arvid förklarar sin aversion mot fulla människor med att han haft alkoholism nära inpå sig. (Gissar att en av hans föräldrar är alkoholist.) Det kan ju förklara varför han reagerade som han gjorde när Ida skulle shotta, även om jag inte försvarar sättet han uttryckte det på.

Med tanke på att hans föräldrar är skilda och att hans pappa så vitt jag minns inte förekommit i programmet alls så är det nog pappan som är det troliga.
Citera
2023-05-31, 11:00
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Med tanke på att hans föräldrar är skilda och att hans pappa så vitt jag minns inte förekommit i programmet alls så är det nog pappan som är det troliga.
Han var inte med på bröllopet och hans har inte nämnts överhuvudet, så ja. Där kan det vara något på spåret.
Citera
2023-05-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Personen skriver att han skulle kunna lämna en berusad person ensam och inte bryr sig om ifall personen dör då hen anser att denne har sig själv att skylla. Det kallar jag empatistört.

Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ok, jag överdrev nog. Du är nog vettig.
Fast det är klart att det är lite empatistört men jag tror ändå jag är mindre empatistörd än många poliser/läkare.

Tror Arvid bara behöver förstå att hans känsla är fel men okej. Det handlar om vad han sedan gör utifrån den känslan.

Fattar inte hur folk kan klassa Idas drickande som problematiskt. Omöjligt att veta utifrån programmet så länge hon inte skulle vara packad i varenda scen eller åtminstone så många gånger att det blir osunt på 8 veckor.
Citera
2023-05-31, 11:30
Medlem
Förstår till fulla Arvids aversion mot alkohol, men att nedvärdera din partner pga sin egen bakgrund, är inte ok.
Han borde sagt att han vill matchas med en nykterist , i så fall
Citera
2023-05-31, 11:34
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskekaker
Förstår till fulla Arvids aversion mot alkohol, men att nedvärdera din partner pga sin egen bakgrund, är inte ok.
Han borde sagt att han vill matchas med en nykterist , i så fall

Också otroligt märkligt när han pratar om hur öppen man ska vara och prata om allting.
Att hans farsa är alko kanske borde ha kommit upp i samband med att man pratar om festen man ska gå på?
Han är avstängd, någonting är inte rätt därinne.
Citera
2023-05-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han var inte med på bröllopet och hans har inte nämnts överhuvudet, så ja. Där kan det vara något på spåret.

Hans pappa var med i avsnitt 3 vid kaptensceremonin 20:22, 21:50 och vid middagen efter 23:20.

Verkade trevlig
Citera
2023-05-31, 12:17
Medlem
DeValeras avatar
Vad Arvid kan kräva av Ida är att hon lägger in sig på torken någon vecka, och börjar gå på AA-möten så att han slipper se henne salongsberusad, och så han kan få mer egentid att ägna åt sina ex.
Citera
2023-05-31, 12:21
Medlem
qups avatar
Arvid kommer aldrig acceptera något annat är 100% perfektion från sin partner. 100% av vaken som sovande tid. Ingen människa kommer någonsin uppnå det. Det krävs att partnern gör 100% våld på sin egen person för att please psykot och det finns ju vissa tendenser på att Ida kommer göra just det. Det är dock inget som SVT kommer våga visa.
Citera
2023-05-31, 12:25
Medlem
RedXs avatar
Så farlig var väl inte Arvids reaktion på Idas festande? Han ställde inte till med någon scen direkt och liknande draman utspelar sig varje helg på hundratals fester runt om i Sverige. Parterna i ett förhållande hamnar lite ur synk i festnivå - den mer nyktra stör sig på sin partners fyllenivå och den mindre nyktra stör sig på sin partners tråkighet.

Varken Arvid eller Ida gick i mitt tycke över någon gräns i den sekvensen. Dock får man känslan av att den sekvensen (tillsammans med debatten inför avresan om huruvida en eller tre bubbelflaskor behövdes) är produktionens sätt att lägga upp en smashboll för en konflikt kring Idas partyvanor i nästkommande avsnitt?
Citera
2023-05-31, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Så farlig var väl inte Arvids reaktion på Idas festande? Han ställde inte till med någon scen direkt och liknande draman utspelar sig varje helg på hundratals fester runt om i Sverige. Parterna i ett förhållande hamnar lite ur synk i festnivå - den mer nyktra stör sig på sin partners fyllenivå och den mindre nyktra stör sig på sin partners tråkighet.

Varken Arvid eller Ida gick i mitt tycke över någon gräns i den sekvensen. Dock får man känslan av att den sekvensen (tillsammans med debatten inför avresan om huruvida en eller tre bubbelflaskor behövdes) är produktionens sätt att lägga upp en smashboll för en konflikt kring Idas partyvanor i nästkommande avsnitt?

Arvid sa nyss i en intervju att Ida föreslog tre för att bjuda dom andra också, men att dom klippte av konversationen. Är så trött på produktionen och att SVT köper serien av dom. SVT är public service, det ska vara skattefinansierad folkbildning inte Big Brother/Paradise Hotel.
Citera
2023-05-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Han dravlar om brudar på ett sätt så varken tittare, Ida eller han själv vet vad han säger. Innan vi tillåts börja följa vad som sägs så har han tydligen berättat om en Elmina, för Ida säger ”jaha så du har alltså varit hos Elmina och så har du varit hos Sanna, vet jag vem det är?”

Arvid svarar ”ja nej alltså apropå vilka sängar jag har sovit i så var jag inne på om jag skulle försöka skapa lite drama. Sanna är ju ett av mina ex. så då tänkte jag att om jag säger jag sov hos Sanna inatt så kan jag säga att nu är vi på första dejten och i natt sov jag hos ett ex. Jag gick tillbaka till ett ex”

Ida himlar med ögonen och gör en ansats till att skratta bort det när Arvid fortsätter med ”ja men nej så var det ju inte riktigt men det är två ex som jag fortfarande är vän med om man så säger yada yada yada yada men dels så är det ju min ungdomskärlek Rebecka yada yada yada vi har skrivit sporadiskt med varann och sen är det ju Sanna också”

Ärligt talat så vette fan vad han vill säga med det här. Det enda som framgår är att han under sina två lediga dygn från sin fru (som HAN hade behov av att komma ifrån ett tag) så vill han berätta om allt som hänt och fullständigt vimsar omkring i någon utsaga som innefattar tre olika kvinnor varav två är hans ex flickvänner. Han tycker alltså att det är fullt rimligt att använda sina två lediga dygn till detta och sedan smeta ut det för sin fru som om det vore det mest naturliga i världen. Man märker ju hur frågande hon blir men utan att bli särskilt konfrontativ.

För en man med i övrigt rätt hög svansföring så är han direkt osmaklig i den här situationen, det kan ingen ta ifrån honom oavsett var han valde att lägga ned sin sidbena dessa nätter.
Det är fan spöstraff (eller kanske arkebusering) på att säga det han säger i det här momentet i deras relation eftersom det kan få henne att känna rädsla, panik, obehag, osäkerhet, ledsenhet, sorg och inte minst förvirring.
Säsongens mest världsfrånvända agerande stod han för där den infernaliska tölpen.

Ja, det är mycket oklart vad han egentligen vill säga, särskilt eftersom vi inte vet hur mycket de har pratat om ex tidigare. Ida känner ju uppenbarligen till exet Rebecka, men inte exet Sanna. Ville han testa Idas reaktion angående ex när det inte bara är "i teorin" eller är han bara klumpig och så övertygad om att man ska få ha kontakt med sina ex (trots att det har skapat friktion i tidigare relationer) att han egentligen inte menade något illa utan bara var klumpig och oförstående för hur det känns att vara mottagare av denna information? Det är svårt att utröna utan att veta hur och hur mycket de har pratat om ex tidigare.

Men ja, han får helt klart underkänt i relationsvård och social kompetens utifrån det vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Elmina är Arvids syster.

Arvid säger sanningen under pretensen att han skämtar. Klassiskt. Han har alltså sovit hos sitt ex vet vi där. Han fortsätter med att säga att det inte är nån laddning mellan honom och hans ex - d.v.s han har inte bara legat med exet i sängen, utan haft sex.

- Alltså, så det har ju känts som att det har varit typ fullt upp o försöka catcha upp med lite folk... Säger Arvid efter utläggningen om exen.

- Jomen visst. Amen det blir ju det. Alltså det blir ju det... Svarar Ida instämmande med förstående röst.

Efter den bekräftelsen från Ida att han har kommit undan med sitt låtsasskämt och efterföljande lögn, kommer så det reflexmässiga duping delight leendet(4:17 in i avsnittet).

Saxat från en av de första sidorna som dyker upp när man söker på "duping delight".

För att vara en "städad"* psykopat är han inte särskilt subtil. Det ska väl vara en militär till att illustrera patologiskt beteende på ett så pedagogiskt, uppenbart och tydligt sätt.

* Med "städad" menar jag att han inte är den våldsamma, öppet aggressiva typen av psykopat.

Ja, det kan man absolut läsa mellan raderna. Själv är jag dock, liksom någon annan skribent som jag inte minns nicket på, mer inne på att han har osäker-undvikande anknytning än att han skulle vara psykopat. Detta är också ett typiskt sätt för en osäker-undvikande person att testa sin partner på. De första månaderna eller året är idel testande och sedan börjar personen med osäker-undvikande anknytning känna sig lite tryggare med partnern som, om de vid det laget fortfarande är tillsammans, ju har klarat alla test. Och då minskar dessa "utmaningar".

Förövrigt var det riktigt vidrigt när han sa att han fick avsmak för Ida för att hon drack. Även om han blir triggad pga alkoholist i familjen är det INTE en känsla man vädrar inför hela tv-Sverige. Här får han underkänt i relationsvård och social kompetens, än en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in