2023-05-31, 11:06
Medlem
Taggads avatar
Märkligt beteende att Ryssland tonar ner.
Citat:
ISW: Ryssland ”tonar ner” angrepp mot Moskva – har brist på hämndalternativ
President Vladimir Putin har försökt ”tona ner” drönarangreppet mot Moskva eftersom han håller på att få slut på alternativ för vedergällning. Det skriver den Washingtonbaserade tankesmedjan ISW.

Putin försökte få det att framstå som att Ukraina svarat på ryska attacker som skett samma dag. På så sätt kunde han motivera rysk passivitet efter drönarangreppet – Ryssland hade så att säga ”redan hämnats”.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-05-31, 11:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapphaj
Oroa dig inte, Lula nobbade Zelensky när Zelensky tvingade sig på G7-mötet för att tigga mer bidrag. Och Brasilien börjar handla mindre i dollarn och mer i Yan, så dom står fortfarande på Rysslands sida, trots enorma påtryckningar från USA

Men hur är det med ryssarna själva då (ifrån idag) :

Russernes triks for å få pengene ut av landet
Russiske privatpersoner har nå 67 milliarder dollar i innskudd i utenlandske banker, og saldoen stiger raskt. Økonom øyner ytterligere 30 milliarder dollar i år.

– Farlig å beholde alt i rubler

Russere har ifølge avisen valfartet til valutatradere under radaren for å veksle sine rubler om til utenlandsk valuta, mens andre har gått til banker i land som Georgia, Kazakhstan og Armenia, hvor de fortsatt kan få dollar-konti og Visa-kort. Noen har også brukt krypto for å få pengene ut av Russland.

– Dersom jeg har 1.000 dollar, kan jeg alltids kjøpe en iPhone

https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/30/8012134/russiske-privatkunders-innskudd-i-utenlandske-banker-stiger-raskt

Man tappar förtroendet för den egna valutan, till förmån av dig den utskällda dollarn..
Citera
2023-05-31, 11:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det ser ut som Su-24 kan bära två robotar. Men jag utgår i från att robotarna är förprogrammerade och SU-24 bara trycker på en knapp. Sen känner robotens GPS av var den här och söker sig emot målet. Eller förprogrammeras roboten hela bana?

Här finns det en del att välja på, faktiskt: GPS, förprogrammerad tröghetsnavigering, termografi och inmatad terrängprofilering.
Citera
2023-05-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Om jag var tvungen att satsa pengar, så skulle jag lägga dessa på onsdagen den 14 juni.

Allts inte den 22:a?
Citera
2023-05-31, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Här finns det en del att välja på, faktiskt: GPS, förprogrammerad tröghetsnavigering, termografi och inmatad terrängprofilering.

Jag vet men jag undrar hur man får i hop det med S-24s system. Storm Shadow är extremt träffsäker. Dessutom mycket svår att störa och upptäcka.

Ukrainarna måste verkligen arbeta för att få de olika systemen att fungera tillsammans.

Hur som helst jag är ingen expert men jag tycker det är helt sanslöst att roboten har en CEP 5-6 Foot.
Citera
2023-05-31, 11:35
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
BRICS blir bara starkare och starkare, och ska eventuellt ta in nya medlemmar. Kina och Ryssland fortsätter öka sitt samarbete mer och mer och investerar i massvis med infrastruktur i Afrika och Asien. Samt att dom håller gemensamma militära övningar.
Ja det är verkligen eliten som är med i BRICS
Citera
2023-05-31, 11:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Har några inlägg som är borttagna ser jag där jag gjorde avbön och skrev slava ukraini.

1: Ryssland har ingen rätt att attackera och distablisera andra länder detta betyder både Ukraina men även Moldavien och Georigen.

2: Trött på deras retorik och lögner, följer man deras telegramkanaler ser man snabbt hur man försöker hjärntvätta och deras kanaler tillåter ingen form av diskussion då blir man blockad och förolämpad snabbare än vad man vet.

3: Orsakat mycket lidande för månde människor och djur med sina attacker och alla följdeffekter.

4: Även trött på snacket om Ukraina som nation, med följande logik är det många länder som inte borde vara tillåtna då dessa inte har funnits under större delen av historien.

Vill dock inte gå för offtopic, finns mer saker att klaga på, men att gå in på mina tidigare inlägg leder inte diskussionen frammåt. dessa ångrar jag men kan som sagt inte ta bort.

För att hålla detta inlägg relevant undrar jag följande två saker.

Har vi fått någon mer information om drönarattacken i Moskva, var det en false flag eller ukraina som förberedelse försöker tvinga ryssland att sprida ut sina resurser? såg att den finlandssvenske personen på plats har sagt att Zelensky har nu gett order om offensiven, när tror ni att den kommer påbörkas (exkluderat förarbetet som går nu med att slå ut fiendens försörjningslinjer.

Wow. Sett till din övriga posthistorik (Nigeria-scammen etc) verkar du vara en kuf, men kudos ändå till din ändrade ståndpunkt. Tror det är första gången någonsin jag sett nån ändra åsikt på Flashback eller hela internet faktiskt.

Ändå märkligt att gå från så hatiska anti-Ukraina-inlägg till detta. Vad hände?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-05-31 kl. 11:42.
Citera
2023-05-31, 11:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
BRICS blir bara starkare och starkare, och ska eventuellt ta in nya medlemmar. Kina och Ryssland fortsätter öka sitt samarbete mer och mer och investerar i massvis med infrastruktur i Afrika och Asien. Samt att dom håller gemensamma militära övningar.

Jag undrar vad du tror att BRICS egentligen är för något? Tror du att det är en militärallians, typ Nato, eller en ekonomisk union, typ EU?
Citera
2023-05-31, 12:03
Medlem
nerdnerds avatar
Känns som att andan har gått ur trådens vatniks. Ge inte upp helt, ni är ju min källa till vad som sägs om kriget av den ryzka statspropagandan. De fria medierna i väst ska vi väl inte behöva lita på helt när det finns alternativ som är sanktionerade av den ryzka diktatorn? Heil Putler!
Citera
2023-05-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du blandar ihop länderna. Det var ryssarnas sommaroffensiv som pågick i nästan ett år.
Nej det gör jag inte, Ukrainas fruktade våroffensiv slutade i reträtt från Artemovsk.
Citera
2023-05-31, 12:12
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Fyllskallarna bluffar. Nukarna finns kvar där ännu, inte en chans att fyllskallarna vaknade tillräckligt snabbt för att få bort dom. Fortsätt tuffa på så har ni kärnvapen om några timmar kära rebeller.

Sannolikt fanns de inte kvar där innan invasionen av Ukraina utan om de kärnvapnen ens existerar är det på annan ort än nära gränsen.
Citera
2023-05-31, 12:16
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Nej det gör jag inte, Ukrainas fruktade våroffensiv slutade i reträtt från Artemovsk.

Våroffensiven har inte börjat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in