2023-05-27, 22:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guiness1975
Jag bor i Sjöstan sen 13 år tillbaka, och kan bekräfta att det är ett oerhört lugnt område där de flesta sköter sig, bägge mina barn 12 och 14 går i Sjöstadsskolan och i jämförelse med andra delar av stan är det lugnt.
Däremot finns det klickar av gäng som kommer till Sjöstan och gör dumheter, såsom droghandel och annat, men de är vanligen inte boende här.

Jag kan bekräfta identiteten på BO dvs JL.
GM går i Ekliden och bor i Nacka, och är känd sedan tidigare av Polis.

Hycklare. Bestäm dig; är ni skötsamma eller köper ni droger av kriminella? Antingen är ni skötsamma och då kommer ingen dit och säljer droger; eller så är ni inte skötsamma.
Citera
2023-05-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Häktning bör ske tidigast på Måndag förutsatt att åklagaren begär det!
FUP blir offentligt först i samband med åtal vilket normalt tar 4-6 månader.

Borde väl förtydliga vad jag menade.
HÄKTNINGSPROTOKOLLET och framställan bör väl gå att få tag på efter ÅKL begär att GM ska häktas?
Citera
2023-05-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hycklare. Bestäm dig; är ni skötsamma eller köper ni droger av kriminella? Antingen är ni skötsamma och då kommer ingen dit och säljer droger; eller så är ni inte skötsamma.

Vi är skötsamma.
Sen precis som i alla andra stadsdelar finns det en liten promille som gör dumheter, men min poäng är snarare att det kommer folk utifrån till Sjöstan, folk som bor i Sjöstan i övervägande majoritet är skötsamma
Citera
2023-05-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
på bilderna i Expressen syns några med vad som ser ut att vara typiska "hucklen2 på huvudet stå vid högen av blommor och ljus, på en annan bild kan man skönja en person med svarta7bruna händer. Ger en indikation på att brottsoffret kan ha varit svart eller brun

Brottsoffer är en svensk kille och inget annat.
Citera
2023-05-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theconsul
Det lär väl framkomma förr eller senare hur händelseförloppet gick till.

Men det jag hört är att MGM blivit utsatt för grovt brott av BO och dennes kompisar. Tydligen ska det ha filmats. MGM har då i nån stund dragit kniv och huggit BO flera gånger. Varpå BOs kompisar ska ha dragit därifrån.

Som sagt, det lär visa sig vad som har skett. Men allt kanske inte är svart eller vitt gällande MGM och BO.

För ganska många inlägg sedan skrev jag ovanstående. Sedan dess tycker jag inte att jag har blivit något klokare i vad som hände. Hade hoppats någon kunnat skjuta ned det jag påstod, eller verifiera i delar om det var korrekt.

Uppenbarligen finns det många som har fått kännedom om det som hände. Men de som hänger på snap hänger väl inte här inne.

Så då får jag spekulera i att det här var en händelse som är typisk för ungdomsvåld: Att samma personer ofta är involverade i situationer, ibland som förövare och ibland som offer. Ofta i kretsar där man är bekanta med varandra, eller till och med "vänner".

Det jag vet:
- MGM har tidigare utsatt andra för skit
- BO har tidigare hotat och hetsat mot andra

Tills någon annan berättar något annat, så kvarstår det jag hört att situationen är en annan än det som hittills framkommit här. Nämligen att bägge involverade i olika delar av situationen har skiftat mellan att vara MGM respektive BO. Att det är flera brott i samma relaterade händelse.

Som sagt, jag välkomnar alla som kan sprida ljus över det som faktiskt har inträffat.
Betonar också att jag inte finner något nöje i att diskutera det tragiska som hänt. Men känns viktigt belysa och få fram hur sånt här kan inträffa, så sanningsenligt som möjligt.
Citera
2023-05-27, 23:21
Medlem
exe.es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
I Aftonbladet säger en boendes i närheten av brottsplatsen att "Jag trodde detta var ett skyddat område".

Var det inte i Hammarby Sjöstad som Einar sköts till döds ganska nyligen?

Stämmer bra att det skedde där, dock vet jag inte om det var ganska nyligen för är rätt säker på att det skedde någon gång under hösten 2021. Så ca 1 och ett 1/2år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydiiii
BO och hans kompisar hamnade i bråk med MGM (vet ej om han va ensam) Det eskalerade och BO’s kompisar sprang.

Känns som en liten mer rimlig teori om du frågar mig. Att det möjligtvis kan ha varit någon fest i området, vad jag fått höra så verkar Hammarby Sjöstad som ett ganska lugnt område men det hela verkar ha spårat ur lite sedan Einar sköts. Nyheterna säger åtminstone. (Det ska inte vara gängrelaterat). Fast det kanske man inte får utesluta helt och hållet. Om det nu visar sig att det var bråk så kanske inte GM hade en avsikt att döda BO. Fester är såklart ett tillfälle då alkohol ofta förekommer vilket kan resultera i mer hets som blir till större bråk senare osv. Det enklaste är att man löser det genom dialog men det kanske inte alltid går så då kanske det blir vev istället vilket inte är helt otänkbart. Men att man ska gå så långt så att man är tvungen att dra kniv är bara sjukt fegt. Känns som att alla i tråden mest spekulerar om BO:s ursprung vilket egentligen är skitsamma. Hur som helst. Tragisk händelse oavsett vad som skedde, sanningen kommer förmodligen krypa fram så småningom. Så vila i frid nu lillgrabben
Senast redigerad av exe.e 2023-05-27 kl. 23:32.
Citera
2023-05-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Någon som vet varför det hände? Helt onödigt ju…

Det finns ingen med det namnet enligt ratsit..
Ingen under 16 år finns med! Han var 15.
Citera
2023-05-27, 23:40
Medlem
Min källa säger att den knivhuggna killen var ett stökigt arsle som var medlem (tillsammans med du. 13-årigalilebror) i ett lokalt gäng som tog och langade droger - vilka kom i bråk med andra som ville styra detta. Så jo, gängrelaterat men mellanchefsungar…
Citera
2023-05-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeJoy
Min källa säger att den knivhuggna killen var ett stökigt arsle som var medlem (tillsammans med du. 13-årigalilebror) i ett lokalt gäng som tog och langade droger - vilka kom i bråk med andra som ville styra detta. Så jo, gängrelaterat men mellanchefsungar…

I person-detaljer likt det jag vet och annat jag hört. Dock osäker på kopplingen till och definitionen av "gäng" här.
Citera
2023-05-28, 00:10
Medlem
HanifBalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Turk, iranier eller nåt folkslag i Afghanistan?
gm eller offer?
Citera
2023-05-28, 01:01
Medlem
BO ska ha frågat GM och hans vänner ifall de ville köpa droger. GM ska ha börjat skratta och vart småkaxig. Leder till bråk GM och vänner springer iväg efter att GM blivit misshandlad. GM kommer kort senare tillbaka med en kniv och hugger flera gånger. Otroligt tragiskt. Förr slutade bråken med knytnävar men nu är allt för många beväpnade.
Citera
2023-05-28, 01:02
Medlem
Har man fått tag i gärningsmannen? Är han i samma ålder blir det väl knappt ett straff heller tragiskt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in