2023-05-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vad är GM för en person då?
Inte somalier, någon sorts afrikan inte heller arab.
Citera
2023-05-27, 21:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Både Expressen och Aftonbladet har följt upp med rätt framträdande artiklar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8P1LV/chock-och-sorg-i-hammarby-sjostad-efter-mord-pa-pojke

https://www.expressen.se/nyheter/oron-efter-knivmordet-ser-till-att-inte-ga-ensam/

Det kan avspegla, att BO är så pass ung. Men det kan också vara ett tecken på, att GM är en person, som media gärna uppmärksammar (läs etniskt svensk/vit).

Tror inte du har rätt i det sista.

Men ung, absolut. Sedan är det ju rätt behändigt att redaktionerna lokaltidningarna Aftonbladet och Expressen har Hammarby Sjöstad i sin absoluta närhet. Geografiskt men antagligen också sociokulturellt, skulle tro att Niklas Svensson har en och annan granne som kollega… Det underlättar rapporteringen.
Citera
2023-05-27, 21:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelaringenroll1
Fan hemskt, men nej det måste inte vara en mörkhyad gärningsman ändå.

Barn/tonåringar behöver inte i 15-års åldern ha utvecklat lika väl konsekvens-beteende som vuxna, eller även empati.

Men det hör till att förstå att det har blivit mörkare i sjöstad men när nyrika äckelsvenssons trycker på knark-behovet i Sthlm är den här miljön att förvänta sig.
En 15-åring bör veta vad som händer om man hugger kniven i någon.
Annars är det mycket illa.
Citera
2023-05-27, 21:40
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En 15-åring bör veta vad som händer om man hugger kniven i någon.
Annars är det mycket illa.

Visst, men en del kan ju bli så förbannade så att det bara svartnar framför ögonen och de inte riktigt förstår vad de gör.
Citera
2023-05-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det finns en anledning att de "dealar" där. "Finfolket" gillar knarka och då drar de till sig langarna till området. Då kan det gå såhär.

Tror inte att det handlar om det utan om närheten till fryshuset där många ungdomar hänger.
Citera
2023-05-27, 21:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Mja, att pistoler är borta menade jag väl inte. Däremot upplever jag det som att det varit lite mindre (statistiken är på min sida) skottlossningar än föregående år, samtidigt som jag upplever det som att det varit lite mer knivvåld (okunnig om statistiken gällande knivvåld). Trenden med ständigt närvarande våld känns inte direkt bruten, men kanske har våldet s.a.s modulerats en smula för att kunna hållas på samma höga nivå?

Våldet har ingen inneboende vilja att hålla sig på en viss nivå.

Tror inte att så många av de knivdåd vi ser sker med just kniv, på grund av brist på skjutvapen. I den mån polisen har blivit bättre på att rensa gatan från vapen så lär det ta lång, lång tid innan det får en tydlig effekt.
Citera
2023-05-27, 21:47
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Tror inte att det handlar om det utan om närheten till fryshuset där många ungdomar hänger.

Nej, känns lite långsökt att langare skulle sätta upp shop i en kvarter bara för att de eventuellt har kunder där. Antingen får kunderna åka nån hållplats eller två för att få tag på droger (vilket kunderna enkelt kan göra), eller så får langarna åka nån hållplats eller två för att leverera till kunderna* (vilket langarna enkelt kan göra). Det finns ingen anledning för de båda att hänga på samma ställe, framförallt inte på ställen där handeln skulle synas väldigt väl.
Tror överlag att knarklangare är mer eller mindre mobila i sitt utövande. De åker runt i bilar och säljer, och har ingen direkt "bas" som de utgår från. De har väl nån stash placerad nånstans som de hämtar från med jämna mellanrum, men det är allt.

*Vilket förstås innebär att det kan röra sig en del langare i området sporadiskt.
Senast redigerad av fluff995 2023-05-27 kl. 21:50.
Citera
2023-05-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeniasBitch
Brukar bara läsa här inte skriva. När jag läste alla ointelligenta, felaktiga och uppenbarligt enbart rasistiska gissningar, då kunde jag inte låta bli att regga mig och skriva det jag vet. Eftersom händelser och personer inblandade finns hyfsat i min närhet. Inte så nära att jag vet exakt var GM kommer ifrån. Men tillräckligt nära för att veta att han är ljushyad. Svårare än så är det inte. Ledsen att det inte passar din världsbild!
Men varför hade han kniv på sig?
Citera
2023-05-27, 21:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Visst, men en del kan ju bli så förbannade så att det bara svartnar framför ögonen och de inte riktigt förstår vad de gör.
Då är det något som är fel/sjukt. Annars skulle vi ha mängder med mord i den åldern.
Citera
2023-05-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det är just därför de inte ska bära kniv.
Citera
2023-05-27, 21:57
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Våldet har ingen inneboende vilja att hålla sig på en viss nivå.

Öh, jo? Våldet matchar mängden gängkriminalitet i samhället. Har vi en viss mängd gängkriminalitet -och mängden är relativt konstant från år till år- kommer gängens behov av att utöva våld också ligga på en relativt konstant nivå. Inte så att gängen går och tänker att de har en kvot att uppfylla, men deras "behov" av att utföra våldsdåd ligger i linje med deras dignitet s.a.s.

Har vi fått ner gängkriminaliteten sedan förra året? Nej, förmodligen inte. Så då har nivån på våldsbehovet förmodligen inte minskat heller.
Citera
2023-05-27, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det är just därför de inte ska bära kniv.

Men nu gjorde de det. Man kan inte visitera varenda människa i jakt på knivar fattar du väl?

Fokusera på mördaren nu. Inte kniven. Var och varannan människa bär kniv, men endast ytterst få hugger folk med den. Kniven är inte problemet, personen som har den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in