Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Jag har inte läst domen men dom borde fått livstid med den tidens lagstiftning enligt min uppfattning.
Det jag säger mellan raderna är att TR och HR var påverkade av media och att domstolarna egentligen fällde för någon slags inblandning (alltså medhjälp till mord) men bara vad jag tror naturligtvis
Oavsett starkt av dom att köra och göra det som ingen annan vågade. Och dessutom på det sättet. Många förlöjligar dom med tatueringarna mm jag tycker detta var häftigt som fan. Detta fall har allt för att vara inskrivna i svensk kriminalhistoria i minst 100 år.
Det var ett utslag i HD som gjorde att bara de grövsta och värsta brotten skulle ge livstid runt 2010 sen ändrades praxis igen så man lättare fick livstid som det är idag. Åklagaren yrkade på 18år för dem. De dömdes för gärningen och mord, inte medhjälp till mord.
Det var mer tragiskt att Henke försatt sig i situationer som han inte kunde ta sig ut med saker bakom Stefans rygg.Henke var typ Stefans närmaste vän. Det handlade inte om vad Stefan gjort mot andra. Jimmie hade inte med saken att gö mer än han ställde upp på Henke.