2023-05-27, 13:05
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu leker du Lavrov.

Så småningom, kanske. Men då 24 februari 2022 var det Ryssland som invaderade Ukraina längs många gränsavsnitt, inklusive Kiev, Kharkiv och Kherson. En fullskalig invasion av Ukraina.

Ryssland tog mycket mark i början, men sedan Ukraina lyckats återhämtat sig från chocken, så har Ukraina återtagit ca 55% av den landyta de tappade under krigets första månader.

Ryssland har inte ens lyckas ta över de oblast som de "annekterat". Och chansen att ta över även Kharkiv, Odessa och Mykolaiv (som de också suktar efter) får ses som obefintlig just nu.

Inte heller har de lyckats få till ett maktbyte i Kiev.

Ryssland har helt misslyckats med sina krigsmål. I stort sett ingenting har gått deras väg.
Men för Guds skull, det är väl målen man hade när man gick in i konflikten och varför man gjorde det som gäller?

Kan inte se att Ukraina lyckats med något de sa att de skulle göra och fortfarande inte ser ut att kunna fullfölja.
Citera
2023-05-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Nej, det är jag inte.

Och jag vill ha ett starkt oberoende värnpliktsförsvar som vi en gång hade i det här landet som vi kunde vara stolta över och som respekterades.

Med tillhörande vapenindustri att tala om.
Vi har inget behov av något större värnplikts försvar. Det är mycket bättre och gå med i nato och ändå rusta upp
Citera
2023-05-27, 13:11
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Du har som jag misstänkte inte en susning om vad dessa innhåller då.

Men känn dig inte misslyckad för det. Det har du gemensamt med samtliga journalister i väst tror jag för att inte tala om alla tyckare och analytiker vi ser flimra förbi lite då och då.
Jo, jag har läst sammanfattningar för länge sedan och innehållet aktualiseras lite då och då.
Jag förstår dock inte hur det skulle vara relevant i vår diskussion. Menar du att om jag läste Putins kravlista så skulle jag inse att Putin egentligen är en fredlig man som invaderade för fredens skull?

Din sätt att diskutera känns väldigt lömskt.
Citera
2023-05-27, 13:12
Medlem
Citat:
Det är ungefär som att säga: har du inte sett vad USA och alliansen gjort med Raqqa och Mosul?

Men det är ju klart låter vi USA parkera B52: or på våra militärflygplatser bör vi nog bli oroliga.

Inte alls. Du påstod en sak, att Ryssland inte utgör ett hot mot väst. Att de gör om städer till grus och etniskt rensar ett europeiskt land utgör ett hot mot väst. Spelar ingen roll vad du kontrar med.
Citera
2023-05-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Fast fortsätt, det är ju inte så att man lider av att se ryska män slaktas dag efter dag efter dag...
Och som vanligt stryker inga ukrainska soldater med..bara civila som dör.
Är det rätt så?
Citera
2023-05-27, 13:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du har som jag misstänkte inte en susning om vad dessa innhåller då.

Men känn dig inte misslyckad för det. Det har du gemensamt med samtliga journalister i väst tror jag för att inte tala om alla tyckare och analytiker vi ser flimra förbi lite då och då.
De här är bara desperata försök av dig att spruta fram inlägg och påståenden av rädsla för vad som ska komma,
Oavsett övertygar du inga än de redan lurade.
Citera
2023-05-27, 13:19
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Som jag sa tidigare så kommer vi att tillhöra förlorarna hur det än går i kriget.

Vinnare Kina och möjligtvis USA. De kommer alltså att kosta även för Ryssland oavsett utgång.

De stora Amerikanska fondförvaltarna Blackrock, Vanguard och State Street har köpt upp hela Ukraina. Det handlar om oerhörda summor som investerats, och USA är tvungna att fortsätta med sitt proxykrig annars går investeringarna förlorade vid en Rysk seger.

Zelensky har inte kommunicerat detta faktum med sina undersåtar. Ukrainska medborgare kommer att vara underkastade Amerikanska företag, som kommer att privatisera hela landet. Undrar vad Ukrainarna kommer att tänka när det det går upp för dom att dom är totalt rökta av Zelensky?

USA är helt klart en vinnare på kriget, då dom omintetgjort all handel mellan Ryssland och Europa. Avindustrialiseringen i Europa kommer att accelerera. Tyskland som är motorn i Europeisk ekonomi och Sveriges största exportmarknad är i resse sedan kvartal ett. Framtidsutsikterna ser mycket dystra ut för Europa, som nu får betala fyra gånger mer för energin genom att tvingas köpa LNG gas från USA.
Citera
2023-05-27, 13:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
I rysk TV får fredsivraren Boris Nadezhdin en minut (blir dock avbruten av programledarna efter några sekunder haha) och säger att Ryssland måste byta president nästa år. Ja som vi har diskuterat tidigare i tråden så har Putain nollställt sin egen tid som president så han kan ju ställa upp igen, tyvärr.

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1662409167301230593
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-27 kl. 13:38.
Citera
2023-05-27, 13:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men för Guds skull, det är väl målen man hade när man gick in i konflikten och varför man gjorde det som gäller?

Kan inte se att Ukraina lyckats med något de sa att de skulle göra och fortfarande inte ser ut att kunna fullfölja.

Du pratar om helt olika saker.

Den mindre konflikten i Donbass 2014-feb 2022 är en sak. Den fullskaliga invasionen som startade februari 2022, som bl.a denna tråd handlar om, är en annan sak.

När Ryssland invaderade Ukraina februari 2022 (inledde sin fullskaliga invasion) så skapades en ny mållista för Ukraina. Nu skulle inte bara Luhansk och Donetsk och Krim befrias. Utan även områdena kring Kiev, Kharkiv, Kherson, Mykolaiv och Zaporizhzhia.

Av de områden som Ryssland ockuperade under krigets första månader förra året, så har Ukraina återtagit ca 55%, vilket får ses som ett stort misslyckande för Ryssland. Och en stor vinst för Ukraina.
Citera
2023-05-27, 13:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det enda gripandet UAF gjort på senare tid som annonserats och jag lagt på minnet är vid UAF's lyckade kniptång väster om Ivanivske.

Det är isf trupper från den ökända 72:a eller från Gazpromlegionärerna som är på dubbelflykt.
Haha, dubbelflykt. Du menar att först flydde de från UAF och sen från Röda Armén?! Men du kan vara nånting på spåret här ja. De som har deserterat ska ha kommit från "Storm Z" och de kan faktiskt tillhöra 72:a.

Citat:
"vch 13637, 72 brigade, division "Storm"...

One of those who deserted.

https://t.me/Donbas_Operativniy/40914
Citera
2023-05-27, 13:34
Medlem
Den ryska höjdhopperskan och Lasitskene gråter för att hon inte kan fortsätta sin internationella karriär istället för att gråta för att hennes land torterar och mördar oskyldiga ukrainare.

https://sport.dialog.ua/274219_1685025857
Citera
2023-05-27, 13:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ett ryskt eldupphör och tillbakadragande kan väl bara komma efter att fredsförhandlingar åtminstone inletts.

Tror du att de skulle gå med på det utan strid bara för att vi säger så?

Och strid = fler döda!

Precis. Det resonemanget går väl åt båda hållen. Ukraina har ju dessutom mer att slåss för, så de slutar inte heller bara för att nån skulle säga det till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in