2023-05-26, 16:01
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Tyvärr släpptes den anhållne misstänka GM idag pga ”annan övervakning” så han häktades aldrig. Fortfarande misstänkt men utan häktning inget namn att lämnas ut.

Han är placerad på SiS hem.
Citera
2023-05-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Han är placerad på SiS hem.

Ja så klart, men min poäng va att vi väntade på att få veta hans namn, vilket blir offentligt vid en häktning, o nu blev det inte så tyvärr. Så hans identitet är dold ett tag till.
Citera
2023-05-26, 22:31
Medlem
https://www.na.se/2023-05-26/rektorn-om-pedagogen-som-stoppade-knivhuggen-en-hjalte

Här står här att en lärare ingrep och stoppade knivslagsmålet, stämmer detta verkligen? Finns det någon medlem till NA som kan kolla om det är vilseledande information? Jag kan inte läsa hela artikeln.
Citera
2023-05-27, 11:09
Medlem
Nämns bara, utan detaljer. Rektorn; "Med fara för sitt eget liv går han rätt in och avstyr att det blir en fortsättning. För mig är han en hjälte."
Citera
2023-05-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Ungefär allt utom mjukglass och eldkastare.

Bara man hör Örebro så tänker man ju att detta måste vara blatterelaterat.

Jo men det är inte vårt fel att Vivalla är som gjort för dem ,ett eget område ute vid industrier och storhandelsaffärer.
Att politikerna inte inser att det är bättre att de går i skolan där de bor .för när det skall intrigeras blir det ju så här .Knivar och våld ,utifrån olikheter i tänk och uppfattningar .
Det här har vi vetat i urminnes tider ju ,så varför utsätta ungdomar för detta ?
Att det aldrig kan få vara lugn och ro i samhället .Störande folk som inte kan leva upp till samhällsregler är och förblir FEL!

Detta är inte rasism utan sanningen -ungdomar med oliktänk går ofta in i strid utifrån sin ålder, så det är faktiskt oansvarigt utav oss föräldrar/vuxna ; att tro att det skall fungera !

Vivalla är som Harlem i New York.
En egen "stadsdel" med eget tänk....

Och eftersom den muslimska läran avser att ta kål på "otrogna" vilka det nu är ??Är för jä*ligt att behöva kallas något sådant i sitt eget land .Fy! Suck - så ligger det liksom i luften att sådana här saker händer ...trist nog ...

så länge den uppfattningen finns, så borde dessa människor få gå en kurs i hur man beteer sig som svensk(utan speciella religionsregler ifrån annan kultur . Den kulturen gäller inte här i landet så länge som det innehåller våldstendenser .)
Och att ha kniv på sig i skolmiljö bevisar att denne kille inte alls vet hur man beter sig som svensk .
BASTA!

Vi kan inte ha det så här -det bevisas gång på gång att det inte funkar !
Senast redigerad av evaveva 2023-05-27 kl. 12:11.
Citera
2023-05-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christiandior
https://www.na.se/2023-05-26/rektorn-om-pedagogen-som-stoppade-knivhuggen-en-hjalte

Här står här att en lärare ingrep och stoppade knivslagsmålet, stämmer detta verkligen? Finns det någon medlem till NA som kan kolla om det är vilseledande information? Jag kan inte läsa hela artikeln.

Synd att de inte nämnde eleven som klev in först och fick undan kniven innan läraren ingrep.
Citera
2023-05-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakulia
Synd att de inte nämnde eleven som klev in först och fick undan kniven innan läraren ingrep.

Ja. Varför riktar de bort uppmärksamheten från den eleven som faktiskt slogs mot gärningsmannen?
"Med fara för sitt eget liv gick pedagogen rakt in i knivslagsmålet och avstyrde en fortsättning.", det är falskt. Lärarna kom inte förrän gärningsmannen högg färdigt och kunde rymma från området.
Tiotals vittnen, inklusive mig, bevittnade hela händelsen.
Rubriken och inledningen ger bara en annan uppfattning.
Citera
2023-05-28, 13:37
Medlem
NA har skrivit en artikel om eleven som ingrep.

Fjortonåriga Izayah Santana Kullander gick emellan de två pojkarna i knivdådet på Engelbrektsskolan. Att han själv hade kunnat bli knivhuggen tänkte han inte så mycket på.
– Det var för att skydda min kompis, säger Izayah.’

https://www.na.se/2023-05-27/eleven-som-stoppade-knivattacken-sparkade-bort-kniven?fbclid=IwAR0Dp2JKCEUTc2sCKrrOPvU38XBZQPOdDX C0R UODTqXLjjQinhljrGbXlxY_aem_th_AbU7ms0KeDp9opiEdk88 0c3zInirNnJMXv8ninU31SjceWSc2Oux9YO2z6zhOugSp-lIZ7 myKH8K-uvYobGqhBgA
Citera
2023-07-27, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guistha46
Engelbrektsskolan som nuförtiden ligger i gamla Alnängsskolans byggnader. Det här är väl bara en försmak för vad som väntar i Örebros skolor.
Ulf Aldén som sitter som "huvudansvarig" för grundskolorna, han är bra på att plocka ut sin lön varje månad men helt värdelös till att ta tag i alla problem som finns på Örebros skolor.
X
Citera
2023-07-27, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurtbyxor
Engelbrektsskolan har varit en stökig skola senaste åren. När Vivallaskolans högstadie stängde ner placerades eleverna ut på olika skolor i kommunen, många kom till Engelbrektsskolan. Skolan ligger i ett välbärgat område och som vanligt när man ska samla barn från så vitt skilda socioekonomiska grupper så har det varit tufft.
Är inte speciell välbärgat Skolan ligger centralt på Öster i Örebro. Varför får du för dig att det är välbärgat?
Citera
2023-07-27, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Huruvida Ulf Aldén och hans underställda är kompetenta eller ej har jag ingen kunskap om då jag inte har nån som helst insyn i skolverksamheten i Örebro kommun. Det enda jag vet är att Ulf har gott renommé och att det generellt fungerar så som jag skrivit tidigare, nämligen att det är polisens och socialtjänstens ansvar att stävja brottslighet bland ungdomar. Däremot ser jag gärna en ordentlig genomlysning av skolverksamheten, liksom av all annan offentlig verksamhet, likaväl regional som kommunal.
Gott renommé ? Vad vet du om det?
Citera
2023-07-31, 13:58
Medlem
Yoghurtbyxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle10001
Är inte speciell välbärgat Skolan ligger centralt på Öster i Örebro. Varför får du för dig att det är välbärgat?

Ta en titt på huspriser i närheten så kanske du får dig en uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in