Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Jag bara menar att det är svårt att sia om vad Ryssland vill få i en eventuell fredsförhandling? För just nu verkar Ryssland ha ställt upp helt orealistiska krav. Men realistiskt verkar det ju osannolikt att Ryssland skulle få mer mark än de nu har intagit iaf. Så det finns väl då hela spannet från att kriget fortsätter till att det blir någon form av revolution i Ryssland. Inget ju tyder på någon fredsförhandling just nu iaf.
Ja, jag fattade efter ett tag och la till en mening.
Håller med. Tror jag skrev tidigare i dag eller t.o.m. i går att Rysslands förhandlingsposition måste försämras rejält för att de ska sluta upprepa samma krav som tidigare. I nuläget har de antagligen samma krav på Ukraina som för ett år sedan — krav som Ukraina inte behöver acceptera eftersom det fortfarande står andra dörrar öppna.
Ryssland accepterar ju inte de ukrainska kraven heller, så det är verkligen helt meningslöst med fredssamtal nu. Kanske finns det bara två extrema slutscenarion i det här kriget: att Ukraina tvingar bort ryssarna eller att ryssarna besegrar hela den ukrainska armén så att Ukraina kapitulerar. Så mycket är det som står på spel. Alternativet är två slutkörda boxare som tvingas bryta matchen båda två.