2023-05-24, 13:55
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bomber?

Jag tror på droger.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/polisens-infiltrator-fick-over-500-000-kronor-i-godispase/
Polisen har under flera år infiltrerat ett nätverk av narkotikasmugglare med bas i Portugal.

https://www.dn.se/sthlm/fick-en-halv-miljon-kronor-i-godispase-polisen-infiltrerade-narkotikasmugglare-i-tre-ar/
"Samtidigt görs husrannsakningar i de lägenheter där 57- och 40-åringen bor i Cascais respektive Lissabon i Portugal. Flera telefoner tas i beslag, liksom en tysk registrerad Mercedes, en svensk registrerad Porsche, en portugisiskregistrerat MB Suv, smycken samt ett flertal mycket värdefulla klockor av märken som Rolex, Hublot och Breitling."

Vet inte om det är den åtalade eller om det är en copycat. Men P verkar det vara..

Var det knark som exploderade tror du?
Citera
2023-05-24, 14:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kanske det. Vad jag minns från Breaking Bad kan det smälla ordentligt om man misslyckas i samband med knark-kokning.

Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Var det knark som exploderade tror du?

Jag trodde på det vanliga... rivaliserande droggäng och avsiktlig explosion.
Men tror nu på oavsiktlig explosion:

"En hyresgäst i huset berättar för P4 Stockholm att två bilar i garaget förstördes."
"Polisen rubricerar händelsen som allmänfarlig ödeläggelse samt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor."

Gäller att välja sina grannar och sina hyresgäster.
Oavsett om det är brottslingar eller idioter.
Citera
2023-05-24, 14:27
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Bra där, utan punkter emellan sen 2020 då.

Smuggling av droger/ ingredienser? Har extremt dålig koll på tillverkning men är det inte vissa droger du kan ha i fast form för att sedan extrahera genom olika processer till "ren" produkt?

Reagerade på det rejäla avluftningsröret på garaget.
Jo du tänker nog på amfetamin tillverkning.

Alternativt att man extraherar kokain ur typ klädesplagg eller liknande men det har jag bara sett på film
Citera
2023-05-24, 15:55
Medlem
babelfiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jo du tänker nog på amfetamin tillverkning.

Alternativt att man extraherar kokain ur typ klädesplagg eller liknande men det har jag bara sett på film
I den tråden om familjen F0rsell påstås det att, i samband med en cannabisodling en Co2-tub skjutit.
(FB) Kraftig explosion på Lidingö 2022-03-13
Huruvida det blev utträtt vet jag inte eftersom tråden verkat stagnerat.
Citera
2023-05-24, 16:32
Medlem
Älskar hur folk har vant sig vid det platoniska språket.

Viktigt att få det här rätt. Vi kan under inga omständigheter skriva. "Misstänkt bombdåd" är på tok för hårt språk.

"Allmänfarlig ödeläggelse" låter mest som att någon har spillt ut olja över någons tomt. Allting kommunicerat så att naturliga känslor inte ska dyka upp hos svensson. Tortyr är väl vållande till kroppsskada eller grov/synnerligen grov misshandel. Miss...handel.

När det gäller Ukraina och krig så går det bra att skrika ut vad fan som helst tydligen.
Citera
2023-05-24, 18:35
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Älskar hur folk har vant sig vid det platoniska språket.

Viktigt att få det här rätt. Vi kan under inga omständigheter skriva. "Misstänkt bombdåd" är på tok för hårt språk.

"Allmänfarlig ödeläggelse" låter mest som att någon har spillt ut olja över någons tomt. Allting kommunicerat så att naturliga känslor inte ska dyka upp hos svensson. Tortyr är väl vållande till kroppsskada eller grov/synnerligen grov misshandel. Miss...handel.

När det gäller Ukraina och krig så går det bra att skrika ut vad fan som helst tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Aalahue
Jodå så är det. Man har inga som helst problem med att skriva att en bomb exploderat i Damaskus eller Kabul. Men om det händer i Sverige så heter det "någon form av detonation", "kraftig smäll" eller "någon typ av explosion". Ordet bomb får inte förekomma om det händer i Sverige. Svenska journalister kan gå och dö.

Va fan!??
Vet inte vad man ska tro...

Jag citerade TT
https://tt.omni.se/kraftig-small-i-garage-i-taby/a/rlXdjw

men de tog sin info från P4 STH som har planterad BOMB!!

https://sverigesradio.se/artikel/david-hyr-huset-dar-det-exploderade-vaknade-av-smallen
Intervju med en hyresgäst att lyssna på. Mkt intressant.

"David" som hyr väckte sina kompisar efter att han själv väckts att explosionen.
Satan vilken fest de måste haft!!

"we hear that people are bombed quite often in Stockholm, it is sad"
Senast redigerad av gofigur 2023-05-24 kl. 18:45.
Citera
2023-05-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
De är gifta, men är skrivna på olika adresser. Hustrun (54 år) är skriven på villan medan maken (60 år) är skriven på en lägenhet ihop med en 22-årig tjej med svenskt namn. Intressant...

Det blir mer bidrag om man är särbo istället för sambo. Säger inte att det är så i detta fall men väldigt vanligt att gifta par av ett visst klientel anger att de inte bor ihop till socialen för att få högre bidrag.
Citera
2023-05-24, 23:47
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kvinnan som är skriven på Falkvägen 67 har ett delvis flamländskt efternamn. Hon är gift med en snubbe med ett mellanöstern-namn, troligtvis persiskt eller arabiskt. MENA indikerar oftast kriminalitet.

Men det måste ju inte vara nån galen arab som smällt av en hemmagjord bomb i villaidyllen. Finns andra fredligare förklaringar, gastuber t ex. Eller något annat explosivt ämne som villaägaren olovligen förvarat i garaget.

Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
De är gifta, men är skrivna på olika adresser. Hustrun (54 år) är skriven på villan medan maken (60 år) är skriven på en lägenhet ihop med en 22-årig tjej med svenskt namn. Intressant...

Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det blir mer bidrag om man är särbo istället för sambo. Säger inte att det är så i detta fall men väldigt vanligt att gifta par av ett visst klientel anger att de inte bor ihop till socialen för att få högre bidrag.

Detta är inga fattiglappar. Närmare överklass än underklass.

Annia Vlae minck Berg lund är sjuksyrra men gifte sig rikt.
Sonen tog namnet Vlae minck och dottern Berg lund.
Iraniern kom in i bilden ungefär 2019 när Annia skiljt sig.
Dottern flyttade in till honom 28 januari 2021.
Det är vad jag tror och något är fel med det.

Tror inte dottern flyttar in till mammans nye make i lilla hyresrätten på Söder.
Hyresrätten på Söder är en tillgång som behålls tack vare att iraniern kvarstår som skriven där.
Svenska Bostäder borde undra.
Frågan är var iraniern och Annia bor efter 28 januari 2021. Inte på de båda brottsplatser där de är skrivna iaf.
Citera
2023-05-24, 23:52
Medlem
gofigurs avatar
Svårt avgöra om "David som hyr väckte sina kompisar efter att han själv väckts att explosionen" är trovärdig.
Lyssna gärna på honom och ge ert omdöme!

David tror att attentatet var riktat mot de som hyrde före honom. Han hyr sedan 1/4
David låter inte som en portugis?
Hade varit bra om reportern frågat vad de gör i Sverige.
Senast redigerad av gofigur 2023-05-24 kl. 23:54.
Citera
2023-05-25, 01:23
Medlem
Polis2010s avatar
Knarkframställning. Utan att ha något som helst belägg. Annars vätgastub som gubbarna lekt med.
Citera
2023-05-25, 09:18
Medlem
I garaget utifrån vägen syns inget som tyder på någon annan aktivitet än förvaring.

Det finns en krater uppskattningsvis 20-30 cm djup vid under husnumret på vänstra sidan av garaget och märken som indikerar explosion på fasaden nära kratern.
Citera
2023-05-25, 10:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dampe23
I garaget utifrån vägen syns inget som tyder på någon annan aktivitet än förvaring.

Det finns en krater uppskattningsvis 20-30 cm djup vid under husnumret på vänstra sidan av garaget och märken som indikerar explosion på fasaden nära kratern.

Stämmer vad David säger till P4 STH om batteriets placering.
https://sverigesradio.se/artikel/david-hyr-huset-dar-det-exploderade-vaknade-av-smallen
https://www.google.com/maps/@59.4320977,18.0778297,3a,75y,247.93h,84.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1st9a1hQjZAo7ANCmJTS7eNg!2e0!7i1 3312!8i6656?entry=ttu

Nu hör jag David säger att han tror bomben var "meant to the owners of house or some family members".
INTE de som hyrde före honom. Jag hörde vad jag trodde jag skulle få höra.

Mysteriet tätnar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in