2023-05-23, 15:35
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag menar att Washington skulle nog ha synpunkter på att terrorister kör MaxxPro. Om jag inte ser fel med svenska pansarskott också:

https://t.me/baronofchita/1059
Jag tror inte Washington har några synpunkter på detta! Det finns mycket vapen i omlopp vid krig…

Det var ju inga Abrams de kom åkande i direkt….
Citera
2023-05-23, 15:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Frank Kendall, chef för US Air Force, menar att F-16 inte kommer att göra skillnad för Ukraina. Jag håller med honom.

Är det inte du som gång efter annan trumpetar ut att Ryssland har luftherravälde, och vad det gjort Ukraina svaga?
Citera
2023-05-23, 15:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Donetsk och Luhansk cirka 6,5 miljoner innan kriget. Hur många av dessa har flytt eller deporterats?
Vi har Krim också. Antagligen så har stor del av dem flytt men det är svårt att veta hur många som bor kvar eller vart de flytt.
Citera
2023-05-23, 15:37
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Frank Kendall, chef för US Air Force, menar att F-16 inte kommer att göra skillnad för Ukraina. Jag håller med honom.

För någon som behärskar engelska språket är det tydligt att han säger att det kommer att göra en skillnad för Ukraina, men att det inte kommer förändra spelplanen i grunden.
Citera
2023-05-23, 15:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Trätan var hur många potentiella soldater som finns.
De som flyr Ukraina är med stor majoritet de som inte är potentiella soldater. Medan de som flyr Ryssland är sådana som riskerar mobilisering.

25% av normal befolkningen är potentiella soldater. Så för Ukrainas del vi kan räkna med hela befolkningen på 40M vilket blir 10M kandidater om man strippar hela landet.

Ryssland med sina 140M blir det 35M. Uppskattningsvis så har 2M Ryssar har flytt för att undvika mobilisering. Så 33M vilket är något mer än 3 ggr Ukrainas antal.

Rent praktiskt så kan Ukraina använda betydligt större del av sina 10M. Uppskattningsvis är det 10% av dessa som mobiliserats. Ukraina kan också använda poliser och liknande för att ta del i striderna.

Även om Ryssland också mobiliserar 10% av potentialen så kommer de bara kunna använda 30% av dessa till invasionen eftersom de behöver upprätthålla flottan samt bemanna en massa militärbaser i landet.

Jag vet inte vart du vill komma med dina uträkningar, men gissar att du efter likamedtecknet vill att det ska stå:Ryssland vinner!

Fastna inte i detaljer är mitt råd, se till helheten. Ukraina är i behov av material och manskap i en sådan grad att man verkligen får se sig om långt bort.
Citera
2023-05-23, 15:40
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det inte du som gång efter annan trumpetar ut att Ryssland har luftherravälde, och vad det gjort Ukraina svaga?

Att Ryssland har luftherravälde motsäger inte på något sätt att reguljära luftstrider inte spelar huvudrollen i konflikten. Rysslands luftherravälde har ju spelat en roll genom Rysslands attacker med glidbomber mot ukrainska positioner i Avdeevka exempelvis. F-16 kan inte förändra detta faktum.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-05-23 kl. 15:42.
Citera
2023-05-23, 15:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Men vad gnäller då ni ryzzar på?
Citera
2023-05-23, 15:42
Medlem
guldkorns avatar
De goda ekonomiska nyheterna bara fortsätter:
Antalet personliga konkurser upp med 30% mot föregående år i första kvartalet i Ryssland.

https://t.me/moscowtimes_ru/12991

Samtidigt som mars månad satte rekord för summan ryska privatpersoner är skyldiga banker dvs skuldsättning genom lån. Sannolikt pga att folk inte kan betala sina skulder och amorteringar.

I Ryssland har du 90 dagar på dig att betala om du missar en betalning innan banken begär dig i konkurs.

Mao - ryssarna börjar ta en ordentlig smäll i privatekonomin nu och siffrorna ”släpar” ca tre månader och skuldsättningen peakar (än så länge)i mars-april. Det lär eskalera under året.
Citera
2023-05-23, 15:43
Medlem
Citat:

Berätta för din arbetsgivare och Alexander Grushko:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rusland-vesten-loeber-en-kolossal-risiko-hvis-de-leverer-f-16-fly-til-ukraine
Citera
2023-05-23, 15:46
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Att Ryssland har luftherravälde motsäger inte på något sätt att reguljära luftstrider inte spelar huvudrollen i konflikten. Rysslands luftherravälde har ju spelat en roll genom Rysslands attacker med glidbomber mot ukrainska positioner i Avdeevka exempelvis. F-16 kan inte förändra detta faktum.

F-16 kan förändra andra faktum. Är det något du inte har tänkt på?
Citera
2023-05-23, 15:48
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
F-16 kan förändra andra faktum. Är det något du inte har tänkt på?

Vilka tänkte du på? Källhänvisning uppskattas.
Citera
2023-05-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag vet inte vart du vill komma med dina uträkningar, men gissar att du efter likamedtecknet vill att det ska stå:Ryssland vinner!

Fastna inte i detaljer är mitt råd, se till helheten. Ukraina är i behov av material och manskap i en sådan grad att man verkligen får se sig om långt bort.
Ingen vinner väll i det här kriget… se helheten som du rekommenderade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in