2023-05-21, 16:22
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Ibland så kan man använda WT som en positiv förstärkning. Min spaning är dock att wt lyssnar på techno-liknande dunk som låter häftigt i baslådan de har i koffert på den sunkiga v70,n.

Du har säkert rätt. Men för WT-folk som föredrar rock så är band som Motörhead, ZZ Top och Kiss populära. De som gillar metal lyssnar väl på Iron Maiden eller nåt band med låtsashårdhet, typ Raubtier, Sabaton eller Nightwish.
Citera
2023-05-21, 21:50
Medlem
Rebali179s avatar
Vissa stunder så är Whitesnake mycket bättre än Deep Purple.
(Även om det är en del Incest i de 2 banden)
Citera
2023-05-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Du har säkert rätt. Men för WT-folk som föredrar rock så är band som Motörhead, ZZ Top och Kiss populära. De som gillar metal lyssnar väl på Iron Maiden eller nåt band med låtsashårdhet, typ Raubtier, Sabaton eller Nightwish.
Vi äldre wt tycker jag skiljer sig rätt mycket mot de yngre. Både när det gäller musik och annat. Självklart spelar jag Motörhead när jag åker bil, och tycker Lemmy har status som en gud. Jag vet inte om det är insikten att jag är wt som särskiljer mig från det yngre patrasket, eller om det är att jag fick en ordentlig uppfostran från mina boomer-föräldrar. Egentligen så är hela generationX jävligt wt.
Citera
2023-05-21, 22:39
Medlem
fuzzpedals avatar
Jag är helt okej med termen "indiepop" för att med ett paraplybegrepp beskriva en genre (eller snarare flera ofta närliggande genrer), även om jag själv inte gärna använder termen förutom när jag ska förklara delar av min musiksmak grovt förenklat för någon oinvigd.

Jag är fullt medveten om att "indiepop" inte är en musikstil/genre, men det är lite lättare att slänga ur sig det ordet än att dra en harang om Sarah Records och twee eller om janglepop från 80-talet sprungen ur postpunken eller neo-psychedelica etc om det snackas musik i fikarummet på kontoret.

Jämför med att lite svepande säga att man gillar "hårdrock" istället för att prata om technical death metal, crossover thrash, blackened crust och DSBM.
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-05-21 kl. 22:54.
Citera
2023-05-21, 22:59
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jakob Hellman peakade med ...och stora havet.
Tror alla håller med om detta! Svensk musik i stort peakade kan jag påstå för att sticka ut hakan
Citera
2023-05-21, 23:08
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Jag är helt okej med termen "indiepop" för att med ett paraplybegrepp beskriva en genre (eller snarare flera ofta närliggande genrer), även om jag själv inte gärna använder termen förutom när jag ska förklara delar av min musiksmak grovt förenklat för någon oinvigd.

Jag är fullt medveten om att "indiepop" inte är en musikstil/genre, men det är lite lättare att slänga ur sig det ordet än att dra en harang om Sarah Records och twee eller om janglepop från 80-talet sprungen ur postpunken eller neo-psychedelica etc om det snackas musik i fikarummet på kontoret.

Jämför med att lite svepande säga att man gillar "hårdrock" istället för att prata om technical death metal, crossover thrash, blackened crust och DSBM.

Hur kan indie vara pop egentligen? Indie är ju faktiskt popens raka motsats om man ska hårddra det.
Citera
2023-05-22, 10:38
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal

Men svider det lite också för dig i själen och musikerhjärtat att "behöva" vara så ytlig i din beskrivning? Det gör det för mig.
Jag minns för några år sedan när en vän till mig skulle introducera mig för någon annan, och hon lägger till att jag gillar "hårdrock". Jag lyssnar knappt på hårdrock! Kanske någon enstaka låt ibland på sin höjd. Men för henne är typ allt med distade gitarrer hårdrock.
Men det gjorde mig lite sne faktiskt, för det ger en falsk bild över vem jag är och vad jag har för musikintresse.

När det kommer till lite hårdare musikstilar så är det mestadels 90-tals metalcore jag lyssnar på, det skiljer sig väldigt mycket från hårdrocken som hon sa att jag lyssnade på.

Men visst, ibland drar jag också till med lite ytligare genre-beskrivningar när någon frågar vad jag lyssnar på. Men det svider en del att behöva göra så. "Olika typer av rock" brukar jag säga. Sen när det kommer till elektronisk musik blir det svårare att säga något generellt begrepp tycker jag.
"Trance" funkar väl, för det lyssnar jag faktiskt på. Även om det i sig också är ganska ytligt och brett. Det finns många undergenres där också.
Citera
2023-05-22, 19:42
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Hur kan indie vara pop egentligen? Indie är ju faktiskt popens raka motsats om man ska hårddra det.
Det är ju lite skillnad på pop och pop, men jag hajar vad du vill förmedla. En del "indiepop" följer liknande DIY-etik som punken (och bakåt i tiden typ exakt samma, som tidigare nämnda Sarah Records).

Själv talar jag helst i termer om "twee" eller "janglepop" etc eftersom dessa faktiskt är genrer inom "indiepop".
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Men svider det lite också för dig i själen och musikerhjärtat att "behöva" vara så ytlig i din beskrivning? Det gör det för mig.
Det är lite tråkigt att inte kunna prata om sitt intresse i specifika och precisa termer, men jag stör mig inte så mycket på det längre. Har tillräckligt med polare som delar min musiksmak (eller i alla fall delar av den) för att kunna ha givande samtal emellanåt.
Citera
2023-05-22, 20:19
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Tror alla håller med om detta! Svensk musik i stort peakade kan jag påstå för att sticka ut hakan

Jag försökte vara rolig.

Men för att riktigt sticka ut hakan kan jag hävda sanningen, det vill säga att den svarta skivan är Metallicas bästa.
Citera
2023-05-22, 21:13
Medlem
Oakenshields avatar
Folk som brukar tjata om Bohemian Rhapsody som bästa rocklåt gillar bara att tramssjunga med i galileo/scaramouch/will you do the fandango/mama mia let me go osv.
Citera
2023-05-22, 21:53
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag älskar 80-talet. Men här kommer tio hits från årtiondet som jag avskyr som pesten, och som får mig att stänga av radion när de kommer igång.

Cyndi Lauper - Girls Just Wanna Have Fun
Dire Straits - Walk of Life
Bill Medley & Jennifer Warnes - (I've Had) The Time of My Life
Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
Irene Cara - Flashdance... What A Feeling
Wham - Last Christmas
Madonna - Like A Virgin
Modern Talking - Brother Louie
Cher - If I Could Turn Back Time
Culture Club - Karma Chameleon

*Springer iväg och kräks*
Citera
2023-05-22, 22:05
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag älskar 80-talet. Men här kommer tio hits från årtiondet som jag avskyr som pesten, och som får mig att stänga av radion när de kommer igång.

Cyndi Lauper - Girls Just Wanna Have Fun
Dire Straits - Walk of Life
Bill Medley & Jennifer Warnes - (I've Had) The Time of My Life
Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
Irene Cara - Flashdance... What A Feeling
Wham - Last Christmas
Madonna - Like A Virgin
Modern Talking - Brother Louie
Cher - If I Could Turn Back Time
Culture Club - Karma Chameleon

*Springer iväg och kräks*

Ungefär lika kontroversiellt att tycka Vengaboys är skräp.

Annars drar jag till med att Van Halen var bättre med Sammy Hagar.
https://www.youtube.com/watch?v=cWDEmnVZe6I&ab_channel=CrosscutFilms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in