2023-05-22, 07:34
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 22.05.23 were approximately:
personnel / about 203,880 (+720) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3785 (+2) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 7407 (+9) units,
artillery systems – 3278 (+20) units,
RSZV / MLRS – 565 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 327 (+0) units,
aircraft – 309 (+1) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2830 (+8),
cruise missiles ‒ 1011 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6129 (+14) units,
special equipment ‒ 427 (+2).
Data are being updated.
Citera
2023-05-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vilket magplask för Zelundski och g7 ledarna att Bachmut föll mitt under deras möte.
G7 ledarna måste undra var i helsike alla leopardtanksen är nånstanns som skulle göra underverk.
Nu gäller damagecontroll med zelundski i spetsen och ljuga sig igenom vad som hänt.

Känns lite som att Ryssland höll på beskedet just för få det att verka som att Han har tappat kontrollen.
När exakt har en stad fallit?

Men Hurra vilken seger, en engång fungerade stad som man förvandlat till en grushög till enorma mänskliga kostnader. Blir intressant och se om det absurda förhållandet mellan döda Ukrainare och Ryssar stämmer och vad som skrivs till historien.
Citera
2023-05-22, 07:50
Medlem
Ytterligare personer i Putins närhet tas av daga. Putin måste vara livrädd

Tidsfråga innan det blir kalabalik och inbördeskrig i skitlandet nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwPwLz/rysk-minister-mystiskt-dod-pa-flygplan
Citera
2023-05-22, 07:55
Medlem
Det vatniks inte verkar förstå är hur många ryska ”soldater” som konsumeras.

Man kan jämföra det med att en gammal svensk skyttebataljon slås ut - varje dag.

Det är människorna, tillkommer materiel och vapensystem.

Bara att utrusta nymobiliserade med kläder, skor och personlig utrustning är en övermäktig uppgift för ett så korrumperat system som det ryska.

Kommer vi till utrustning och mer avancerade vapensystem så saknar de förmågan att producera dem i någon vidare utsträckning då sanktionerna stryper tillgången till nödvändiga komponenter, verktyg och maskiner.

För att inte tala om kunnande, då miljoner utbildade lämnat Ryssland av rädsla för att bli inkastad i en skyttegrav i ett krig man inte förstår ett vitten av.
Citera
2023-05-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
"Nobody will give away Bakhmut. We will fight for as long as we can. We consider Bakhmut our fortress"

Zelensky under presskonferens feb. 2023 (video):

Ukraine will fight to hold 'fortress' Bakhmut as long as it can says Zelensky
https://youtu.be/PS15tykTKGo via @YouTube
ja putins plan vid invasionen var ju att avmilitärisera ukraina stoppa natoexpansion sätta in en marionette i kiev, nu har wagnerryzzarna lyckats skjuta sönder en mindre stad till grus, och du är glad som ett litet barn som fått godis, ja man får glädjas åt det lilla! Men hur nära målet är ni? O hur står det till egentligen med psyket?
Citera
2023-05-22, 08:08
Medlem
Citat:
Vilket magplask för Zelundski och g7 ledarna att Bachmut föll mitt under deras möte.
G7 ledarna måste undra var i helsike alla leopardtanksen är nånstanns som skulle göra underverk.
Nu gäller damagecontroll med zelundski i spetsen och ljuga sig igenom vad som hänt.

Vad spelar det för roll om RuAF/Wagner kontrollerar 95% eller 100% av Bakhmut? Kan du även förklara vad Bakhmut håller för strategiskt värde?
Citera
2023-05-22, 08:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Ni ryzztroll är bara så patetiska... Varför har ni sån panik nu?

Kenneth Gregg FB

"Det har varit våldsamma attacker för att ta över min FB sida. Även anmälningar mot mina uppdateringar har intensifieras men TACK VARE min journaliststatus och maximala säkerhetsinställningar har dessa försök misslyckats.
Därför har det de senaste dagarna dykt upp en massa troll med feikade konton som försöker gå in i de olika kommentarstrådarna.
Eftersom min tid är begränsad för sociala media ber jag er informera mig om ni stöter på ett misstänkt troll.
Man har även börjat sända massvis med meddelanden till min messanger, därför kan det ta en del tid innan jag ser era meddelanden och svarar.
Det är inte bara turisternas trupper som börjar få panik, även trollen ser rätt desperata ut.
Det lönar sig inte att gå i debatt med dessa troll, då når de sin målsättning. Bara meddela mig så tar vi bort dem.

SLAVA UKRAINI"
Citera
2023-05-22, 08:10
Medlem
Citat:
"Nobody will give away Bakhmut. We will fight for as long as we can. We consider Bakhmut our fortress"

Zelensky under presskonferens feb. 2023 (video):

Ukraine will fight to hold 'fortress' Bakhmut as long as it can says Zelensky
https://youtu.be/PS15tykTKGo via @YouTube
Ja inte undra på att han blivit så respekterad ute i världen. Zelensjýj växte snabbt i sin roll som folkvald presdient och ambassadör för Ukraina inte tu tal om saken.
Finns många liknande uttalande från honom där han ingjuter mandom mod och morske ukrainare.
Citera
2023-05-22, 08:25
Medlem
Citat:

Tvärtom är väl alla imponerande över att Ukraina lyckats låta bli att kasta in allt de fått i det här lite i taget till ingen nytta.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Vad spelar det för roll om RuAF/Wagner kontrollerar 95% eller 100% av Bakhmut? Kan du även förklara vad Bakhmut håller för strategiskt värde?

Du behöver inte spela ned den ryska erövringen. Berätta istället om ukrainska framgångar. Bakhmut är kanske inte så viktigt, så varför uppehåller du dig vid det?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Förmodar det har gjort o görs "wargaming" för att hitta en optimal strategi/taktik. När förutsättningarna är rätt så drar det igång...

“"If you look back at the Kherson operation, everyone was calling and asking the same questions: ‘When is the attack going to happen, why is it being postponed for so long?’” says Samus.

‘In Ukraine and in Western military science, there is no such thing as ‘Let's capture a city by May 9. There are no set deadlines, there are conditions for (conducting) such operations. And they’re being created right now."

The experts interviewed by NV refuse to speculate on the possible dates of the counter-offensive, only saying that it could start in the near future. After all, the ground is at least ready to bear the movement of heavy equipment."

https://news.yahoo.com/expect-ukraine-grand-counter-offensive-112400313.html
Citera
2023-05-22, 08:26
Medlem
Citat:
Här finns allt kortfattat vad som händer i Bakhmut.

För dem som behöver lite coping alltså.

Ukrainas vice försvarsminister:

Dénes Törteli 🇪🇺🇭🇺🇺🇦
@DenesTorteli
"The enemy failed to surround Bakhmut and lost some of the dominant heights around the city. That is, the advance of our troops in the suburbs on the flanks, which is still ongoing, makes it very difficult for the enemy to be in Bakhmut. Our troops have semi-encircled the city, which gives us the opportunity to destroy the enemy. Therefore, the enemy has to defend itself in the part of the city it controls. Our defenders retain control over industrial and infrastructure facilities and the private sector of Bakhmut in the 'Airplane' district," said Hanna Maliar on Telegram. https://t.me/annamaliar/772
https://twitter.com/DenesTorteli/status/1660213160333197312?s=20

Skönt med politiker som vägar ingjuta mod hos medborgarna. Men det om något är och förblir ju Ukrainas paradgren.
Så gärna fler positiva uttalande av ukrainska politiker. Blir så tjatigt att ständigt höra det ryska gläftset om kärnvapen hit och kärnvapen dit när inget går deras väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in