Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Nu måste ju offensiven vara max en vecka bort, förstår inte riktigt vad ukrainarna väntar på i dagsläget.
Jag hoppas verkligen inte att dom har fått kalla fötter...
Jag skulle tro att AFU väntar på att bygga upp ett ordentligt lager av GLSDB eller GBU-39 - ett slags precisionsstyrd glidbomb på 110 kg och en aktionsradie på 150 km, som avfyras från luften mot markmål utifrån tre olika sökarlägen, radar, IR eller laserstyrning och som USA ska leverera. Enligt rykten har de just nu börjat anlända och kommer att bli ett kraftigt tillskott för ukrainarna när det gäller att bekämpa ryssarna på djupet. Kanske har man tillräckligt av bomberna runt den 10 juni?
Jag har alltid sagt att motoffensiven bör dras igång i början av juni, eftersom jag tror alla resurser måste vara på plats, samt att jag inte tror att ett operativt tempo kan upprätthållas mer än under fyra månader, samt att ammunition (av alla typer) knappast kan räcka längre än för fyra månaders intensiv krigföring. Om kulmen nås då, så är vi snart inne i oktober och då blir terrängen mer svårhanterlig för båda parter.
Då blir det läge för paus, samt utvärdering. Hur långt har vi nått? Vad gör ryssarna? Hur går vi vidare? I samband med detta bör de första leveranserna av stridsflygplan (förslagsvis F-16) börja anlända. Dessa nya resurser måste integreras och ingen vet vad ryssarna kan tänkas hitta på. Ger de upp? Kommer de att mobilisera? Hur ser världsläget ut?
Förmodligen har ukrainarna haft stora förluster och förbanden måste byggas upp igen, med nytt folk och nytt (och förhoppningsvis ännu bättre) materiel. Om inte ryssarna har givit upp måste en ny offensiv förberedas för våren 2024, men denna gång med något som kan likna luftherravälde för ukrainarna. Om ett år kanske vi fortfarande sitter här på Flashback och skriver i samma tråd, men denna gång om våroffensiven 2.0?
Ska man titta lite tillbaka på historien och se hur länge den här typen av krig brukar vara, så tror jag nog att det här vapenskiftet kommer att sträcka sig över fem år. Detta är dock inga problem om Ryssland besegras och - vilket nästan är ännu viktigare - förödmjukas. Efter detta kan en stärkt västvärld ta sig an Kina, och vi kan ha fred, frihet och välstånd en bra bit in på 2100-talet.