2023-05-20, 18:40
Medlem
LemPicas avatar
This ⬇️

Det har skrivits så mycket dumt i den här tråden så man blir mörkrädd.
Det här sammanfattar vad även jag tänker i mångt och mycket om det här fallet.
Folk ursäktar M som om hon vore omyndigförklarad vilket hon inte är.
Folk verkar helt tappat förnuftet.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Detta är nog det märkligaste mordet jag läst om. Har det någonsin inträffat att man behandlat (framför allt i tråden) en människa på 18 år som om hon vore 18 månader.

Då tänker jag på hur man är med små barn. De ska äta regelbundet och sova regelbundet annars blir
de kinkiga. Men här i tråden tas det på fullt allvar upp hur mycket Maja ätit och hur mycket hon sovit. Är hon inte en vuxen människa?

När ni var 18 år hände det inte att ni var igång flera dygn? Nej ni mördade (antagligen) inte någon men det berodde inte på brist på sömn eller mat.

Sedan detta med hur mycket hon druckit. Detta måste vara den enda tråden jag läst där ett (större?) alkoholintag anses göra GM ofarligare/inte i stånd att mörda.

Om vi applicerar det på de andra mordfallen här på flashback t ex Jeanette som blev mördad av sin sambo (i nuläget anses han inte mördat henne för de kan inte utesluta att SSRI och alkohol har spelat roll för hennes död) så får vi se på de fallen också med andra ögon.

Varför, jo därför att de ofta är jättefulla och liksom Maja sovit eller inte minns något vid mordtillfället, förstår ni hur sjukt det låter?

Sen har Maja en diagnos, nu är det väl snart så att vi som inte har det är en minoritet.

Maja ska alltså frias för att hon inte ätit eller sovit tillräckligt (enligt expertisen på flashback) har druckit för mycket och sen på toppen av isberget finns det dem som anser att hon är manipulerad av Johanna. Detta är förbanne mig något av det sjukaste jag läst.

Ingen har ens tänkt tanken att JJ ska gå fri från detta. Men hon har också allt emot sig. Hon är kapabel att ta hand om sig själv, har ingen diagnos och klarade sig bra i skolan. Därför måste hon lurat Maja till att vara med om detta.

Helt ärligt tror jag de båda ljuger. Jag tror absolut inte att det enda Maja gjorde var att hålla fast Toves armar, inte en chans. Men det är inget som de är intresserade av att berätta för det låter för jäkligt. Två mot en hela tiden, då försvinner Johannas "olyckshändelse" och likaså Majas sömn.

Ska tillägga att jag tycker det är bra att människor får diagnoser så de kan få den hjälp de behöver. Känner utomordentligt trevliga människor med ADHD/ADD, men gillar inte när det skylls på diagnoser som i detta fall. Det är inte så att man slipper ta ansvar för det man gör för att man har en diagnos och det tror jag de flesta håller med mig om.
Senast redigerad av LemPica 2023-05-20 kl. 18:45.
Citera
2023-05-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har Du testat med att någon som försvarar sig, som inte frivilligt låter sina armar låsas fast av dina ben?

Att JJ skulle ha sån kraft i sina ben och samtidigt ha all kraft i armarna (luta sig framåt) och strypa TT låter för mig märkligt.

För att få TT.s armar under benen och låsa dessa så måste TT ha varit i stort sett avsvimmad av fallet.

Faktiskt så tror jag på JJ när hon säger att de rumlat runt i badrummet efter att hon "fällt" TT med tanke på hur hon förklarar för grannen ang duns/sparkljud (att det var MH). Där och då tror jag att MH kom till hennes hjälp, fått tag på minst en arm för att hjälpa sin bästis.

Jag var på en festival idag med olika deltagare varav ett gäng på 5 killar kom från en kampsportsklubb. Jag kunde inte låta bli att prata om fallet och våran diskussion här på fb. Jag frågade om dom trodde det var möjligt att låsa armarna på en liggande människa om man sitter på mage/bröstkort. 1 Trodde faktiskt det, medans övriga 4 sa att det inte gick.

Dom demonstrerade iaf. En kille la sig ner på rygg med armarna längst sidan på sin egen kropp. En kille satte sig på hans bröstkort och tog ett strypgrepp med båda sina händer, och använde sen sina lår till att pressa/trycka ner personens armar. Det tog ca 3-4 sekunder innan båda armarna var fria.

Han som satt på var instruktör, ca 185 cm och ca 90 kg. Killen som låg ner var väl elev antar jag, ca 180 cm och 80 kg.
Citera
2023-05-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag var på en festival idag med olika deltagare varav ett gäng på 5 killar kom från en kampsportsklubb. Jag kunde inte låta bli att prata om fallet och våran diskussion här på fb. Jag frågade om dom trodde det var möjligt att låsa armarna på en liggande människa om man sitter på mage/bröstkort. 1 Trodde faktiskt det, medans övriga 4 sa att det inte gick.

Dom demonstrerade iaf. En kille la sig ner på rygg med armarna längst sidan på sin egen kropp. En kille satte sig på hans bröstkort och tog ett strypgrepp med båda sina händer, och använde sen sina lår till att pressa/trycka ner personens armar. Det tog ca 3-4 sekunder innan båda armarna var fria.

Han som satt på var instruktör, ca 185 cm och ca 90 kg. Killen som låg ner var väl elev antar jag, ca 180 cm och 80 kg.

Nu är det ju 1 som trodde det och nu även om det snabbt demonstrerades att det inte gick så kommer det att diskuteras livligt fram till Hovrättsförhandlingarna för att 1 person har rätt att fantisera, sanna mina ord.
Citera
2023-05-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, eftersom jag inte anser att det är nödvändigt. Jag anser inte att dt är nödvändigt att googla fram ett sådant då jag tror tt Tove mycket väl kan ha blivit både överrumplad och fått en rejäl känga i huvudet.

Det är logiskt att om t ex ett offer får ett slag i huvudet, eller blivit överraskad, och blir omtöcknad av det, då kan en gm i samma storlek, eller lite större som Johanna, kunna få ett övertag, grensla den personen ganska direkt, ta ett kraftigt stryptag innnan offret fått tillbaka sin fulla möjlighet att försvara sig.

Eller att offret är påverkat av alkohol, och dessutom slår skallen... i ett hårt fall, kanske t om tappar medvetandet en stund?

Andra möjligheter som läkaren tog upp är att offret är i ett underläge.
Offret kanske har en sjukdom som gör att det är svårare att försvara sig. Kan vara mycket äldre och svagare.

Eller att förrövaren överrakskar offret:
Förrövaren tar ett strypgrepp bakifrån och offret hinna varken se, värja sig eller ta sig ur geppet.

Övertag via psykiskt och fysiskt övertag:
Eller en har tränat kampsport och har både grepp och beredskap genom planering av överfall, medan offret helt oförberedd och hinner inte parera.

Naturligtvis finns det fall.

"Naturligtvis finns det fall". Spännande åsikt från lägret där man anser att rätten ska behöva bevisa att 1+1=2.
Citera
2023-05-20, 19:17
Medlem
Citat:
Detta är nog det märkligaste mordet jag läst om. Har det någonsin inträffat att man behandlat (framför allt i tråden) en människa på 18 år som om hon vore 18 månader.

Då tänker jag på hur man är med små barn. De ska äta regelbundet och sova regelbundet annars blir
de kinkiga. Men här i tråden tas det på fullt allvar upp hur mycket Maja ätit och hur mycket hon sovit. Är hon inte en vuxen människa?

När ni var 18 år hände det inte att ni var igång flera dygn? Nej ni mördade (antagligen) inte någon men det berodde inte på brist på sömn eller mat.

Sedan detta med hur mycket hon druckit. Detta måste vara den enda tråden jag läst där ett (större?) alkoholintag anses göra GM ofarligare/inte i stånd att mörda.

Om vi applicerar det på de andra mordfallen här på flashback t ex Jeanette som blev mördad av sin sambo (i nuläget anses han inte mördat henne för de kan inte utesluta att SSRI och alkohol har spelat roll för hennes död) så får vi se på de fallen också med andra ögon.

Varför, jo därför att de ofta är jättefulla och liksom Maja sovit eller inte minns något vid mordtillfället, förstår ni hur sjukt det låter?

Sen har Maja en diagnos, nu är det väl snart så att vi som inte har det är en minoritet.

Maja ska alltså frias för att hon inte ätit eller sovit tillräckligt (enligt expertisen på flashback) har druckit för mycket och sen på toppen av isberget finns det dem som anser att hon är manipulerad av Johanna. Detta är förbanne mig något av det sjukaste jag läst.

Ingen har ens tänkt tanken att JJ ska gå fri från detta. Men hon har också allt emot sig. Hon är kapabel att ta hand om sig själv, har ingen diagnos och klarade sig bra i skolan. Därför måste hon lurat Maja till att vara med om detta.

Helt ärligt tror jag de båda ljuger. Jag tror absolut inte att det enda Maja gjorde var att hålla fast Toves armar, inte en chans. Men det är inget som de är intresserade av att berätta för det låter för jäkligt. Två mot en hela tiden, då försvinner Johannas "olyckshändelse" och likaså Majas sömn.

Ska tillägga att jag tycker det är bra att människor får diagnoser så de kan få den hjälp de behöver. Känner utomordentligt trevliga människor med ADHD/ADD, men gillar inte när det skylls på diagnoser som i detta fall. Det är inte så att man slipper ta ansvar för det man gör för att man har en diagnos och det tror jag de flesta håller med mig om.

Som du skriver så förlorar båda på att berätta hela sanningen
Därför ljuger båda
J vill få en dom olyckshändelse
och Majas sömn går bort om de berättar
Jag tror också att M har gjort mer ön att hållt armar

Majas sömn är så genomskinligt därför tror inte rätten på hennes sömnscema

De kommer till bostaden ca 01.52
Första sovpasset för M skulle då vara
ca Max 15-20 min

Vaken fr 02.19
Ca 10 min

Somnar om
Vaknar 02.43

Är det någon som verkligen tror på att Maja sov i två omgångar
Första sovpasset 15-20 min
Sovpass 2. Ca 12 min

På Denna korta tid hamnar man inte ens i djupsömn
Senast redigerad av Anedin 2023-05-20 kl. 19:21.
Citera
2023-05-20, 19:18
Medlem
Citat:

Som du skriver så förlorar båda på att berätta hela sanningen
Därför ljuger båda
J vill få en dom olyckshändelse
och Majas sömn går bort om de berättar
Jag tror också att M har gjort mer ön att hållt armar

Majas sömn är så genomskinligt därför tror inte rätten på hennes sömnschema

De kommer till bostaden ca 01.52
Första sovpasset för M skulle då vara
ca Max 15-20 min

Vaken 02.19
Ca 10 min

Somnar om
Vaknar 02.43

Är det någon som verkligen tror på att Maja sov i två omgångar
Första sovpasset 15-20 min
Sovpass 2. Ca 12 min

På Denna korta tid hamnar man inte ens i djupsömn
Citera
2023-05-20, 19:21
Medlem
Citat:
Tove fälls, slår rygg och huvud, en hård duns. Tove blir omtumlad.
Johanna gränslar Tove genom att slänga sig över hennes kropp, ny duns, några fatala försök att ta sig ur greppet, ny lätt duns...

Johanna tar stypgrepp, håller extremt, lång stund. Tove faller i medvetslöshet och kommer slutligen i konvulsionsfasen och kroppen och benen slår mot väggen.

Hur går detta till? Det är den allra mest orimliga delen i denna fantasifulla historia om hur en rätt vanlig hästtjej plötsligt blir en mästare på kampsport. Hur hoppar hon ner på offret med benen färdiga att låsa offrets armar? För detta grepp måste inträffa momentant, annars hinner offret åtminstone sparka eller riva henne.
Citera
2023-05-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Hur går detta till? Det är den allra mest orimliga delen i denna fantasifulla historia om hur en rätt vanlig hästtjej plötsligt blir en mästare på kampsport. Hur hoppar hon ner på offret med benen färdiga att låsa offrets armar? För detta grepp måste inträffa momentant, annars hinner offret åtminstone sparka eller riva henne.

Jag tror inte J var så stark som vissa tror

J tränade häst i sulky
Vilken hon de sista åren gjorde sällan eftersom hon festade varje lörd och sönd
Så jag förstår inte riktigt varför flera tror att hon har värsta låren som om hon skulle ha ridit barbacka i alla år
Citera
2023-05-20, 20:21
Medlem
Citat:

Ett av de vettigaste inläggen, håller med i allt. Dock spelar det nog inte den minsta roll vad en skriver till de som bestämt M är oskyldig. Om hon så erkände skulle inte vissa skribenter ens tro på det.
Citera
2023-05-20, 20:51
Medlem
Citat:
Jo, så blir det för oss lite till mans.

Jag kan inte hitta något om att Johanna säger att "vi" skulle slå henne tillbaka förrän 30/12 vid erkännandet.

Letat lite:

A 153/982

24/11

"Alltså det var ju på ett sätt också en lättnad, för direkt när vi började gå så började bad jag och
Maja om ursäkt för det vi hade gjort, Tove sa, ja det blev väldigt dumt och sådär, och det var
ju också en lättnad för jag är ju väldigt konflikträdd så det var ju väldigt skönt och sen få det
sagt, men det var ändå, det blev ganska snabbt glada toner och vi började prata om andra
saker och det kändes liksom, det kändes ändå ganska bra
"

2/12 Erkännner Maja gravfrisbrottet

Nästa förhör med Johanna efter det är 7/12, då Johanna konfronteras med att hon örst nämner att Maja varit med på (hash)resan, sedan påkallat förhör (ärlighetsförhöret) efter det i nov, då Johanna tar tillbaka att Maja var med på (hash)resan.

Johanna konfronterads nu med uppgiften om att Maja erkänt gravfridbrottet. Johanna säger i princip inget.

A 153/994

Förhör Johanna 7/12:

"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves
kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja
berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar
försvann.
"
//
"GK: Hur tänker du när du får veta det här Johanna?
Jag är chockad, jag vet inte vad jag skall tänka.
(tystnad)
"

Hon har inget mer att tillägga.

Den 15/12, verkar Johannas tankar om hämnd mot Maja synas, hon börjar lite med att sprida misstankar mot henne. Det känns som att Johanna ännu inte kommit på riktigt hur hon ska hämnas Maja. Kanske måste hon fila på det för att hon inte ska halka på det själv. Erkänna är inte aktuellt än.

Förhör Johanna 15/12:

A 153/997:

"F: Lite reflektion över dina känslor tänkte vi oss. Vad kände du när du fick höra vad Maja har
berättat för oss.
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.
"

/998

"J: Nej jag kan, jag vet inte vad jag ska tycka om det liksom det är väldigt konstigt att man
skulle säga något som inte har hänt, som inte stämmer. Jag får liksom inte ihop det bara.
BF: Jag har ju lite svårt att tänka mig att Maja skulle berätta någonting om det är på det sättet
om det inte var så.
F: Hur tänker du just nu?
J: Jag vet inte fortfarande. Det går liksom inte ihop.
F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.
F: Det är jag (ohörbart). Vi vill ju förstå hur du tänker Johanna.
J: Mmm, jag har ju redan berättat allt.
F: Mmm.
BF: Du säger att du inte förstår men vad blir, vad blir din, vad blir din känsla, alltså i dig?
Vad väcker det i dig för känslor det vi berättar för dig?
J: Jag vet inte. Jag känner mig rätt så tom.
BF: Ja hur känner du för Maja?
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.

F: Men någon tanke kring det måste du ju haft. Det känns så i alla fall.
J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det.
"

A153/999

"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
J: Jag vet inte.
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar
"

A 153/1002

"BF: Hur pass mycket vet du om Maja, alltså vad vet du om henne?
Som finns inuti.
J: Just nu känner att jag nog inte vet någonting. Jag trodde att vi liksom pratade om det mesta.
Men just nu vet jag inte. Det har dykt många saker och allt det här hon har sagt vet jag liksom
ingenting om så att ja det kanske är så att hon faktiskt har haft väldigt mycket tankar och
känslor som hon inte har berättat.
F: Hur menar du?
J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.
"
//
"F: Men är det du menar att Maja skulle ha kunnat skrivit den här texten. Är det det du säger
eller hur ska vi förstå dig?
J: Ja så skulle det ju faktiskt egentligen kunna vara. Jag har svårt att tro det men jag kan
absolut inte utesluta att det skulle vara så.
"

Förhör Johanna 30/12 erkännandet.
Nu hr hämnden mognat in och bakas in i "erkännandet". Maja är delaktig i att skada Tove och även i tankaran att redan vid Nöjet ha tankar på att misshandla Tove på vägen hem enligt Johanna:

A135/1009

"[...]att ja helt enkelt så sa vi det att vi kan fråga om hon vill ja som svepskäl att följa med
till mig och vi hade en tanke att vi skulle liksom slå henne tillbaka helt enkelt ja som att jag
hon slog ju mig på Nöjet så vi ville slå henne tillbaka och sen så kom ju Tove ut då och
pratade jag med henne i lugn ton och vi frågade helt enkelt om hon ville prata om det som
hände för att det blev dumt och frågade om hon ville följa med mig hem och ja, det ville hon
ju så precis som jag sagt så tar hon sin cykel.
"

//

" Och sen hamnar vi då i badrummet till slut och jag står ungefär vid, ja framför dörren helt enkelt och Tove och Maja är inne i badrummet då och så säger Tove något i stil med ja här finns inte så
mycket att se då så att och sen tränger hon sig förbi mig ut och då blir det att hon puttar in
mig i väggen liksom och då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon
mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att
hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv
och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till. Och sen rycker Tove till typ och
hostar och då blir jag förskräckt liksom och släpper och ställer mig på knä så att jag inte
riktigt sitter på Tove då och sen börjar hon.
"

Hämden är ljuv Johanna, eller hur!

Johanna: - 'Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det.'
Listat ut? 15 dagar senare har hon uppenbarligen listat ut...
Citera
2023-05-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte J var så stark som vissa tror

J tränade häst i sulky
Vilken hon de sista åren gjorde sällan eftersom hon festade varje lörd och sönd
Så jag förstår inte riktigt varför flera tror att hon har värsta låren som om hon skulle ha ridit barbacka i alla år

Nej, det finns inget som tyder på att hon skulle vara särskilt stark. Inte heller är hon överdrivet stor, så det är mycket lite som talar för att hon skulle kunna övermanna TT själv öht, och ännu mindre att hon skulle kunna göra det på ett sätt där hon undviker att komma till skada.
Citera
2023-05-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, det finns inget som tyder på att hon skulle vara särskilt stark. Inte heller är hon överdrivet stor, så det är mycket lite som talar för att hon skulle kunna övermanna TT själv öht, och ännu mindre att hon skulle kunna göra det på ett sätt där hon undviker att komma till skada.

Håller med
utan skador inte en chans
Det märkliga är att ingen har lyssnat på Albin som säger på frågan om T förmåga till att kunna försvara sig
Han säger att T är stark och att hon styrketränar och har spelat fotboll sen hon var liten och att T är stark
Albin tvivlar inte på att T skulle försvara sig

(Miss av mig
J Festar Fred lörd skulle det stå)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in