Citat:
Ursprungligen postat av
Doombreaka
Jag undrar om någon har erfarenhet av Enclo (oral hcg)? Jag har läst om för och nackdelar med att köra 12,5mg (eod) genom kur eller att endast ha det som pct, det jag inte hittat något om är ifall man ska tänka samma i tid för att starta som med clomid eller om det är någon skillnad?
Enklomifen är INTE oral hCG. I korta drag är det en annan variant av Clomid. Den stimulerar din naturliga produktion av FSH och LH. Av vad jag har läst är den allmänna uppfattningen att det är meningslöst att använda Enklomifen eller Clomid under tiden man går på testo, men det finns läkare som anser att det kan fungera. I vilket fall är Enklomifen en säker medicin som man kan använda länge. För de flesta klarar levern av att hantera den.
Som jag ser det är detta något av ett okänt territorium. Det är svårt att avgöra om Enklomifen eller Klomifen (Clomid) kan funka medan man går på testo eftersom olika mäns fertilitet påverkas olika mycket (av testosteron). Många män har spermier medan de går på TRT, så om en man exempelvis använder Enklomifen under tiden han går på testosteron sedan en lång tid tillbaka och fortfarande är fertil, är det svårt att avgöra om det beror på Enklomifen eller att testot inte har påverkat honom särskilt negativt.