2023-05-19, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det med mattorna är lite lurigt, men det kan ha sin naturliga förklaring i renoveringen.

Man får väl utgå ifrån att de frågat J om de andra nycklarna och de inte varit av intresse.

Men A nämner två ihoprullade mattor, och om man kollar på bilderna från FUP finns det bara en enda matta, under köksbordet. Inte ihoprullad, Några ihoprulade mattor ser man ingenstans.

Johanna blev ju gripen på måndagen, så den andra mattan ska hon då tagit hand om på söndgen? Då var det ju påhälsning hos pappan, mamman, Illharjen och husrannsakan, förhör...

Nycklarna, tänk om de går till vindsförråd?

Lite slarvigt att åklgaren inte gjort närmare koll där, oavsett. Nycklarna kanske går till hennes jobb, men ändå. Här pratar vi om en försvunnen person ju...
Citera
2023-05-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Hej!
Jag är osäker på om det var till dig svaret var tänkt... kan inte hitta mitt inlägg o vad du vill jag ska förtydliga..
- Ja, jag tror inte att en person kan orka hålla in och ned två armar med att trycka/pressa armarna med hjälp av sina underben (även om JJ är van att pressa inåt vid ridning) om Tove var medveten vilket det verkar som att hon var, eller var. Hon kämpade för sitt liv och armarna borde hon vridit ur "greppet" som ju just inte var ett grepp, möjligt att J sitter så först men att M tar över för att få bättre kontroll, J kanske till och med sitter kvar på Toves överarmar och M håller händerna MEN inte J ensam,
Ja blir svaret alltså... Tove var medveten alla fall i början av strypningen eller innan J tar det taget och borde fått loss armarna ..... relativt lätt från två knän, därav att hon sparkade i väggen eller dörren med fötterna.

Eller att TTs huvud dunkades i golvet flera gånger (med tanke på ljuden som uppfattades av grannen som sparkar eller nåt annat efter den första större dunsen) som gjorde TT omtöcknad?

Halvt medveten/halvt medvetslös. Inte så lätt att försvara sig i det läget.
Citera
2023-05-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja jag uppfattar henne också som mycket beslutsam och det bekräftar ju även dörrvakten så vår uppfattning är nog inte så korkad som vissa vill påstå

Håller med. MH hänvisar bl.a till sina NP-tillkortakommanden och att det är så himla synd om henne. Men jag är säker på att hon ljuger om sitt deltagande i mordet. Hennes sovande stunder är bara pinsamt att lyssna på. Hon hade under ett par år helt anammat JJs tankar och känslor, precis som vilken duperad människa som helst. Men hon visste ändå vad hon gjorde.

Hon hade flera chanser under kvällen att agera annorlunda än hon gjorde. Inte minst att ringa polisen när JJ var på Donken.

Men det gjorde hon alltså inte. Var hon räddare för JJs "hämnd" än för polis och rättsväsende? Skulle inte tro det.
Citera
2023-05-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ord mot ord, alltså.
Redan där smyger J in Ms deltagande, kan man tolka det som, om man väljer att tro mer på M än på J.

Jag kan inte se hur M skulle skydda sig själv genom att inte säga att hon visste att J skulle misshandla T på vägen. Hon har inte hymlat om något annat J gjort, så varför skulle hon göra det då?

Om jag minns rätt så menade J att stämningen på hemvägen var god så därför blev det inte läge att slå T?! Det är troligen en efterhandskonstruktion av J för att försöka visa att det egentligen inte var 'meningen' att hon skulle strypa T.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-19 kl. 20:50.
Citera
2023-05-19, 20:36
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J menar att stämningen på hemvägen var god så det blev inte läge att slå T! Hon förstår nog inte hur dumt det låter. Det är troligen en efterhandskonstruktion för att försöka visa att det egentligen inte var 'meningen' att hon skulle strypa T. Jag tror inte att de kom överens om att misshandla T på vägen.
Den ”goda stämningen” på hemvägen var en förutsättning för att få Tove att följa med men jag tror till skillnad mot dig att båda var införstådda i att de måste vara snälla mot Tove för att hon inte skulle ana oråd. Vad hade hänt om Maja skulle ha tagit upp tjafset på Nöjet? Tror att Tove skulle ha cyklat hem utan att vända sig om.
Citera
2023-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Busshållplats?

Ett mord som man inte kunde binda personen exakt till att ha varit där men indiciekedjan var såpass stark att han blev dömd. Då bestämdes det i hd att en stark indiciekedja ska räcka.
Citera
2023-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Varför skulle M ljuga om det? På vilket sätt skulle det skydda henne att säga att hon inte visste om att J tänkt misshandla T? Eller omvänt på vilket sätt skadar det J att M påstår att hon inte visste? M har ingen anledning att ljuga om det, men för J är det första lilla blänkaren om att M "var med".

Har M ljugit om annat som J gjort eller sagt som varit till fördel för J?

Att M skulle ljuga om det är ju bara för att hon vill skydda sig själv
Hon vill inte erkönna att hon var med på att slå T
Allt är J fel enligt M
Senast redigerad av Anedin 2023-05-19 kl. 20:46.
Citera
2023-05-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Busshållplats?

Söker du på busshållsplats Märsta så hittar du. Tingsrätten dömde, hovrätt friade, sedan så dömde tillslut hd till livstidsfängelse för personen, och meddelade att man har inte bevis att personen varit på platsen ens men hela kedjan är så stark att den räcker. I detta fallet anser man att indiciekedjan räcker och då har personen varit på platsen även om det inte är bevisat helt vem som gjort vad
Citera
2023-05-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag med anser att hon förtjänar ett långt bättre försvar, inte minst kunde han ha tagit upp vikten av en rekonstruktion i badrummet samt låtit bli att bortförklara M:s stegaktivitet med annan användare av mobilen.

Jag har ett elpiano och det är en lättviktare i jämförelse med ett digitalpiano.

Ja alltså sådana saker måste en försvarare ta upp. Jag delar inte din uppfattning att M är oskyldig men försvaret var utom all kritik, han försökte ju inte ens.
Citera
2023-05-19, 20:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ord mot ord, alltså.
Redan där smyger J in Ms deltagande, kan man tolka det som, om man väljer att tro mer på M än på J.

Jag kan inte se hur M skulle skydda sig själv genom att inte säga att hon visste att J skulle misshandla T på vägen. Hon har inte hymlat om något annat J gjort, så varför skulle hon göra det då?
Ja, det är endast J som har hävdat att M var införstådd med att T skulle misshandlas på vägen hem och M har sagt att hon aldrig hade gått med på det, även om så hade varit fallet.
Jag har tolkat det precis som du här, att J smyger in M:s vilja att skada T redan här; hon utövar subtil manipulation som hon visste skulle vara till M:s nackdel i skuldfrågan genom att framhålla M:s agg gentemot T.
I mina öron är det uppenbart att hon är en utpräglad strateg med framförhållning.

M: Det har alltid känts, eh, men alltså typ vad det än gäller som att hon ligger ett eller två steg före och att hon har en baktanke med vad hon vill göra liksom.
Citera
2023-05-19, 21:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ett mord som man inte kunde binda personen exakt till att ha varit där men indiciekedjan var såpass stark att han blev dömd. Då bestämdes det i hd att en stark indiciekedja ska räcka.

Men indiciemål är inget nytt.
Det är inte alls ovanligt med indiciemål.

Det är inte sällan det saknas bindande bevis på att någon har varit på brottsplatsen, hållit i vapnet, vapnet hittas, vittnen som bevittnat mordet, vittnen kan identifiera mördaren,film som visar vems som mördat osv.
Citera
2023-05-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ord mot ord, alltså.

Fascinerande, jag som trodde MH "smög in" sig själv genom att leta upp TT inne på krogen och sen följa med hem till lägenheten där hon mördades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in