2023-05-19, 17:46
Medlem
leachs avatar
Nya sanktioner som inte biter på homofederationen enligt vatnikarna.

Biden administration targets Russia with sweeping new US sanctions

Separately, the US State Department “is imposing sanctions on or identifying as blocked property over 200 entities, individuals, vessels, and aircraft,” US Secretary of State Antony Blinken said in a statement.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-19-23/h_3816a04acb910fe19e07a18965fc7579
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Har du fortfarande inte fattat att ryssarna inte primärt erövrar land i sin taktik, utan mal ned de ukrainska styrkorna? Med tanke på hur man uppfattar hur förlustsiffrorna ser ut, uppfattar man ställningen i kriget. Jag uppfattar det, jag är inte ensam, som att det passar ryssarna bra att mala ned ukrainska styrkor, som hela tiden fylls på med nytt manskap, utefter en relativt stabil frontlinje som sakta rör sig västerut. Och saken är sedan klar när de ukrainska styrkorna är så svaga att de kapitulerar.

Om Ryssland «maler ner» Ukraina så lyckas de med denna taktiken att förlora 3 ggr fler soldater än Ukraina.

Är knappast en långsiktig framgångsrik metod.
Citera
Medlem
Vi måste inse att när Ukraina för några dagar sedan talade om avancemang med 2 km och idag för fram att man avancerat ytterligare 500 meter.... ....i olika riktningar, då är här en fördröjning med minst 24 timmar i stöten.
Enligt "Reporting from Ukraine" på youtube så har Ryssland blivit tvungna att ta Wagner reserver från Zaphoritzie-fronten för att förstärka vid Klishivka...som kan bli inringade av ganska små ukrainska styrkor.

För att förvilla Ryssland rejält har man avancerat ganska norr ifrån Bakhmut och angriper Krasnopolivka vilket innebär att man gått över floden Bakhmutovka.

Rysslands krigföring är mycket stel, det är svårt att snabbt ändra strategier och få ut befälsorder när man möter mycket rörliga förband med en mer NATO-inspirerad krigföring. Ryssland står inför en fullständig kollaps och bögutmattning.
Citera
2023-05-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Har en känsla när man läser mellan raderna att detta kan komma att avslutas vid förhandlingsbordet inom snar framtid. Som jag antog från början, östra flanken kommer tillhöra Ryssland och att de går med på att resten av Ukraina går med i EU och NATO

Nej. Det är nog med att Ryska invasioner ska ge Ryssland utökad territorium. Ryssland ska ut ur hela Donbass, och även Krim.
Citera
2023-05-19, 17:51
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Har du fortfarande inte fattat att ryssarna inte primärt erövrar land i sin taktik, utan mal ned de ukrainska styrkorna? Med tanke på hur man uppfattar hur förlustsiffrorna ser ut, uppfattar man ställningen i kriget. Jag uppfattar det, jag är inte ensam, som att det passar ryssarna bra att mala ned ukrainska styrkor, som hela tiden fylls på med nytt manskap, utefter en relativt stabil frontlinje som sakta rör sig västerut. Och saken är sedan klar när de ukrainska styrkorna är så svaga att de kapitulerar.

Ser man det däremot som om ryssarna är ute efter att hela tiden vinna mark och att den långsamma framryckningen är en konsekvens av inkompetens och att ryssarna logiskt oförklarligt förlorar massor med folk, ja då hamnar man i din tolkning av situationen.

Ukrainska folket enat? Gäller det även den rysktalande fjärdedel av befolkningen som hör hemma i donbass?
Ja, det låter som en bra taktik av ukrainarna. Rada upp sig och göra mänskliga pyramider medan ryssarna ska försöka skjuta prick med slitna eldrör. Lite då och då för ryssarna en strike och då kommer genast nya färska ukrainska soldater och ställer upp sig.

Jag har för övrigt hört många rysktalande ukrainare som inte förstår alls vad Ryssland har att göra i Ukraina och avskyn mot Ryssland är enorm. Bara för att man talar samma språk måste man nödvändigtvis inte tillhöra samma land. Sydamerika med alla sina spansktalande länder känns ju som en civiliserad högkultur i jämförelse med Ryssland. På Taiwan talar man mandarin men 95 % vill inte tillhöra Kina då det är en auktoritär diktatur precis som Ryssland.
Citera
2023-05-19, 17:52
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Om Ryssland «maler ner» Ukraina så lyckas de med denna taktiken att förlora 3 ggr fler soldater än Ukraina.

Är knappast en långsiktig framgångsrik metod.

Jag skrev ju det också. Alltså om man uppfattar striderna på annat sätt, och förlustsiffrorna, så ser man ställningen i kriget på annat sätt.
Citera
2023-05-19, 17:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Puckot Putain sitter och försöker läsa från sina lappar men kan knappt få fram en sammanhållen mening för helsike. Nu har Nazi-Ryssland blivit en total "freak show" haha.
https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1659539257554345988
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1659547358521094144

Gubben har tappat det helt. Undrar hur mycket han förstår av vad som händer nu i Ukraina? Hitler var mer sammanhängande sina sista dagar innan han avlurade sitt liv i bunkern.
Citera
2023-05-19, 17:55
Medlem
Citat:
Jag skrev ju det också. Alltså om man uppfattar striderna på annat sätt, och förlustsiffrorna, så ser man ställningen i kriget på annat sätt.

Nja, som ryss uppskattar man nog sina egna tal så det känns bättre. Men de flesta utgår från statistiskt säkerställda tal och därifrån ligger ration 3 döda per 1 i favör Ukraina.

Så påstående om att ”mala ner” något faller på sin egen orimlighet.
Citera
2023-05-19, 17:56
Medlem
Citat:

Ser man det däremot som om ryssarna är ute efter att hela tiden vinna mark och att den långsamma framryckningen är en konsekvens av inkompetens och att ryssarna logiskt oförklarligt förlorar massor med folk, ja då hamnar man i din tolkning av situationen.

Ukrainska folket enat? Gäller det även den rysktalande fjärdedel av befolkningen som hör hemma i donbass?
Sluta ljug. De rysktalande dödar lika många ryssar som andra ukrainare

Ryssland vill inte ta mark och ville aldrig ta Kiev nej. De riktigt dumma jävlarna tror det medan resten av vatniks skruvar på sig generat.
Citera
2023-05-19, 17:58
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Jag tycker det verkar vara en dålig taktik sett med ukrainska ögon.
Precis så då säger det sig självt att det inte är så. Ryssland verkar ha haft ett monumentalt övertag förra sommaren i artilleri och ryckte då fram relativt snabbt men sedan dess är det mer jämt och ryssarnas stalinistiska köttstormningar är numera välkända.
Senast redigerad av Tralfamadore 2023-05-19 kl. 18:01.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Nja, som ryss uppskattar man nog sina egna tal så det känns bättre. Men de flesta utgår från statistiskt säkerställda tal och därifrån ligger ration 3 döda per 1 i favör Ukraina.

Så påstående om att ”mala ner” något faller på sin egen orimlighet.

Jag fattar att du inte fattar vad jag skriver, alltså att man kan komma till olika slutsatser om ställningen i kriget.
Citera
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
36% av Rysslands totala BNP går till kriget just nu, nederlaget är nära!
Låter hoppfult!

Nån nationalekonom som kan kommentera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in