Citat:
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.
M känner sig till sist tillräckligt trygg för att våga släppa sin rädsla för J; hon uttrycker sig uppriktigt och naket om sin och J:s vänskap. Alla som anser att M kastar J under bussen, borde - utan förutfattade meningar - läsa igenom de sista förhören där hon får berätta vilket ok hon har burit på under så lång tid.
De som är känslomässigt mogna inser också att bekännelserna runt J är enda vägen till läkning. Förutom sanningen om vad som hände mordnatten.
Min uppfattning är att M har stått i tacksamhetsskuld gentemot J ända sedan hon tog henne under sina svarta vingars beskydd.
Det är endast J som har haft sjuka tankar och planer, men säkert har en del även upplevt obehag inför M, av den enkla anledningen att hon umgicks med J.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.
M känner sig till sist tillräckligt trygg för att våga släppa sin rädsla för J; hon uttrycker sig uppriktigt och naket om sin och J:s vänskap. Alla som anser att M kastar J under bussen, borde - utan förutfattade meningar - läsa igenom de sista förhören där hon får berätta vilket ok hon har burit på under så lång tid.
De som är känslomässigt mogna inser också att bekännelserna runt J är enda vägen till läkning. Förutom sanningen om vad som hände mordnatten.
Min uppfattning är att M har stått i tacksamhetsskuld gentemot J ända sedan hon tog henne under sina svarta vingars beskydd.
Det är endast J som har haft sjuka tankar och planer, men säkert har en del även upplevt obehag inför M, av den enkla anledningen att hon umgicks med J.
Jag käner att jag missat detta förhör, eller måste ha skummat. Det känns, ja, som taget ur hjärtat. Och jag tror alltmer att mekanism mellan Johanna och Maja är lik den bindning som sker mellan par i nära relationer, där precis det som Maja här berättar är ju så den misshandlade i vål i nära relation gör; skyddar sin förrövare.
Dels beror det på att de får en gemensama bild av relationen, där förrövaren införlivar eller man kan vända på det, den som uttsätas införlivar bilden av hur man ska se omvärlden. Det är inte Majas världbild som finns med där, utan det är Johannas. Det är hon som styr och ställer.
Och för att detta ska kunna ske ostört behöver Maja styras från sina föräldrar och bror också:
från samm förhör,jan - 23:
"M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och
mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom
begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju
sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.
F: Hur tänker du Maja kring det du just nu har berättat?"
Och som vi sett i andra förhör är det så Johanna arbetar, hon slår splitter mellan kompisar också. De blir ovänner.
A*lbin säger att att Johanna snackade skit till respektive om den andra partnern, och jag minns ytterligare någon annan som bekräftade samma arbetssätt.
På det viset får Johanna ett övertag över andra, och kan arbeta "ostört".
Man sk inte heller glömma att det här är unga mäniskor, formbara, och som inte har ögonen öppna för hur de blir styrda på samma sätt som mer erfarna vuxna som varit med om ett och annat, läst och hört. Ändå kan de när de lir varse, berätta, liksom Maja här om vad de sedan ser. Det krävs att någon öppnar ögonen på dom.
Skönt att vi är några i tråden, som kan ta spjärn av varandra. Det är hemskt att se hur Johanna mal sönder andra mäniskor och deras relationer och att skulle behöva sluta på det här sättet.
Jag är inte övertygad om Majas totala oskyldighet till medhjälp till mordet, kanske just av det här skälet, men samtidigt finns det väldigt mycket spm pekar från Maja också (att hon är oskyldig), förutom att bevisningen är i princip obefintlig.
Jagser fram emot kompletterande utredning från båda håll, allt för att komma sanningen så nära som möjligt.