2023-05-19, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.

M känner sig till sist tillräckligt trygg för att våga släppa sin rädsla för J; hon uttrycker sig uppriktigt och naket om sin och J:s vänskap. Alla som anser att M kastar J under bussen, borde - utan förutfattade meningar - läsa igenom de sista förhören där hon får berätta vilket ok hon har burit på under så lång tid.
De som är känslomässigt mogna inser också att bekännelserna runt J är enda vägen till läkning. Förutom sanningen om vad som hände mordnatten.

Min uppfattning är att M har stått i tacksamhetsskuld gentemot J ända sedan hon tog henne under sina svarta vingars beskydd.

Det är endast J som har haft sjuka tankar och planer, men säkert har en del även upplevt obehag inför M, av den enkla anledningen att hon umgicks med J.

Jag käner att jag missat detta förhör, eller måste ha skummat. Det känns, ja, som taget ur hjärtat. Och jag tror alltmer att mekanism mellan Johanna och Maja är lik den bindning som sker mellan par i nära relationer, där precis det som Maja här berättar är ju så den misshandlade i vål i nära relation gör; skyddar sin förrövare.

Dels beror det på att de får en gemensama bild av relationen, där förrövaren införlivar eller man kan vända på det, den som uttsätas införlivar bilden av hur man ska se omvärlden. Det är inte Majas världbild som finns med där, utan det är Johannas. Det är hon som styr och ställer.

Och för att detta ska kunna ske ostört behöver Maja styras från sina föräldrar och bror också:

från samm förhör,jan - 23:

"M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och
mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom
begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju
sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.
F: Hur tänker du Maja kring det du just nu har berättat?
"

Och som vi sett i andra förhör är det så Johanna arbetar, hon slår splitter mellan kompisar också. De blir ovänner.

A*lbin säger att att Johanna snackade skit till respektive om den andra partnern, och jag minns ytterligare någon annan som bekräftade samma arbetssätt.

På det viset får Johanna ett övertag över andra, och kan arbeta "ostört".

Man sk inte heller glömma att det här är unga mäniskor, formbara, och som inte har ögonen öppna för hur de blir styrda på samma sätt som mer erfarna vuxna som varit med om ett och annat, läst och hört. Ändå kan de när de lir varse, berätta, liksom Maja här om vad de sedan ser. Det krävs att någon öppnar ögonen på dom.

Skönt att vi är några i tråden, som kan ta spjärn av varandra. Det är hemskt att se hur Johanna mal sönder andra mäniskor och deras relationer och att skulle behöva sluta på det här sättet.

Jag är inte övertygad om Majas totala oskyldighet till medhjälp till mordet, kanske just av det här skälet, men samtidigt finns det väldigt mycket spm pekar från Maja också (att hon är oskyldig), förutom att bevisningen är i princip obefintlig.

Jagser fram emot kompletterande utredning från båda håll, allt för att komma sanningen så nära som möjligt.
Citera
2023-05-19, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är inte helt otänkbart att M glömde bort att J inte sov i lgh när hon sa till sina föräldrar att hon skulle sova där, eller att hon inte tänkte över huvud taget.

Då Js säng var belamrad med backar och diverse prylar, ser jag det inte som sannolikt att M låg där. Möjligtvis sa hon att hon låg där för att göra sovandet trovärdigt. Däremot kan jag tänka mig att hon uppehöll sig i fåtöljen.

Att granbarr återfanns i Js säng skulle kunna förklaras med att M lade sin jacka där, då hon strax efter skulle bli hemskjutsad eller att hon kröp ihop i fosterställning på en fri yta.

Har vi ens sett den omtalade madrassen i FUP?

Och på tal om det; de ihoprullade mattorna som polisen nämnde vid första husrannaskan.

Finns enbart en enda matta under köksbordet vad jag kan se. Var är den andra?

A 153/79

"Jag reagerade också på att det låg en ihoprullad matta nedanför köksbordet. Den låg väggen
och köksbordet.
Minns du färg?
Nä det gör jag faktiskt inte för det låg ytterligare en ihoprullad matta i vardagsrummet.
Sovrum/vardagsrum var samma. Sängen stod i en del av vardagsrummet med endast ett
draperi, typ en sovalkov. Nedanför sänggaveln låg det en matta ihoprullad. Jag kommer inte
ihåg färgen på den heller.
Gjorde ni någon iakttagelse gällande mattorna?
Vi tittade överskådligt men det var inget som stack ut
"
//
"Något mer du minns av Pl 21§?
Jag minns att H*edvig och jag diskuterade den konstiga lukten och de ihoprullade mattorna.
Det var något som stack ut.
"

Och åter igen, kanske Tove låg inrullad i någon av dom när Maja gick på toa.

Detta är också något som jag suckar över...hur kommer det sig att man inte kollar var mattan tog vägen?????
Citera
2023-05-19, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hade hon varit så oskyldig då hade hon ganska snart efter att de blivit tagna brutit ihop totalt av alla skuldkänslor. Det ska till otroligt mycket för att man ska sitta och neka sig genom förhör efter förhör. Låta alla aktivt söka efter Tove. Låta hennes anhöriga lida, och själv veta att hon ligger, delvis uppeldad i skogen. Den enda anledningen är att man inte vill åka fast för man är så skyldig det går att bli. Inte ens alla gängkriminella orkar sitta och neka sig igenom så lång tid som M gjort, det säger ganska mycket om hur man är som människa. Och rättegången bad hon någonsin Toves anhöriga om ursäkt? Nej hon bröt ihop när åklagaren yrkade på livstid för då var det synd om henne. Tycker de båda är lika vidriga!

Jamen, ska vi ha ett rättssystem som säger att hon är skyldig för att hon inte erkänner?

Jag ryser när jag ser hur vissa tycker att bevisningen mot Maja är så enormt stark att ni kallar den t o m för robust!

Morlasikt, det är en sak, att känna, tro, också.

Men i vårt rättsstystem handlar det om att fällas på så stark bevisning att det är utom rimligt tvivel så att den misstänkta är skyldig.

Och nu lutar du dig på att TR har fällt Maja, och det bevisar hennes skuld. Men nej, om HR friasr Maja för mordet, eller sänker straffet, då kommer det inte att heta att rätten har rätt. Nej, då har den fel, och ni har rätt.
Citera
2023-05-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vad för underlag? Videobevis på att allt i glasen dracks upp? Det skulle kunna vara så att hon dolde när hon spottade ut det. Kanske behövs undersökas närmare?

Ja för berusningsgraden är intressant.
Citera
2023-05-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För mig är det rent av obegripligt att man tar hänsyn till JJs berättelse om Majas deltagande, även om de inte kan se hela Johannas starka hämndbegär och upplevelse av att ständigt känna sig kränkt. De har inte hela den bild vi har via FUP; den av att Johannas livselexir är att dricka, äta, andas tankar om hämnd. Bränna inne, knuffa från balkong, döda brorsor som man inte kommer överens med, slänga in molotovcoctails i hus. Hon är som en vampyr, som måste suga ut livskraften från andra för att själv kunna känna och leva.

Rätten har väl inte heller den bild vi har av Johannas väldigt blurriga beskrivning av Majas deltagande i badrummet, och naturligtvis måste hon tona ner förloppet, då det enligt henne inte bara är en olycka, utan det varade ju bara tio sekunder. Hur nu rätten ska förstå att Maja deltog å ena sidan enligt Johanna, men å andra sidan inte på det sätt Johanna beskriver det.

Det blir förstås svårt, som du säger, om Majas deltagande ska ha varit mer omfattande enligt Johanna, då åker hon ju själv dit på det.

Jag vet inte riktigt hur advokaterna arbetar med sina klienter, men råd ger de förstås. Vad gäller Maja, känns hennes fastklamrande till toan, sov mellan så stelbent att man därför undra om det inte stämmer.

Hon kunde ju ljuga om så mycket mer om hon verkligen var skyldig och ville därför ljuga. Hon måste ju märka hur både förhörsledarna och åklagaren ifrågasätter saker som sätter henne på pottan.

Jag tycker därmed att det är svårt att bedöma vem som är trovärdig.

Det är väl där jag känner att det inte handlar så mycket om att lyssna på de misstänkta, om det inte passar ihop med annan stödbevisning. Inte som här; att man utgår från Johannas berättelse om Maja och Majas berättelse om var hon varit och sedangrannens berättelse om mordtiden.

Sedan lyssnar man inte på rättsläkaren, utan väljer någon av hennes alternativ för att det ska passa in i den obekräftade versionen.

Obekräftade indicier, det är signum för denna utredning vad gäller Majas del.

Att välja mellan alternativ känns som en rätt svajig grund för en morddom.

Kolla PM.
Citera
2023-05-19, 13:41
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det har jag missat. Var hon också på Nöjet?
Majas bror hade fest i förädrahemmet och broderns flickvän skrev att M & J var välkomna dit på efterfest.
Men hämndbegäret gentemot T var väl starkare än viljan till efterfest
Citera
2023-05-19, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nä, vakta kroppen var väl inte det primära. Jag tror J var i farten att flytta på cykeln och köra fram bilen. Men det blev McD istället. Kvar blev Maja med kroppen.

Jag utesluter inte att Maja kan ha vaknat av tumultet, och steppat rakt in i värsta strypningen.

Jag håller med Esmaralda, att det känns ologiskt att Maja ska där förstå exakt vad hon behöver göra (och inte tror jag heller på att Tove höll sina händer runt Johannas hals, det är ett rent påhitt av Johanna), precis i lämpligt läge. Tränga sig in i badrummet.

Och som Avel påpekat, hur ska man orka inte bara bryta ner Toves armasr, då utan att själv råka få en skråma? Särskilt svårt måste det ju bli av att sitta på sidan av kroppen.

Men jag håller verkligen inte förosannolikt att kroppen varit gömd på ett eller annat sätt. För Majas lögner är alltför tama, och alltför korkade om man varit med om mordet.

Vem säger då att man satt på toa precis när och där mordet som man varit med om skett? Vem sägeratt man inte frågar vad som har hänt, även om förhörsledarna frågar och undrar?

Maja kan ha vrit medvetenom mordet, men det finns inget som binder henne till att hålla händerna. Jag ser en mycket "färgad" enögd rätt, som bestämmer helt sonika att så här har det gått till utan minsta stödbevisning. Det går till och med att trolla runt med mordtiden, skyldig är hon oavsett när det hände.
Citera
2023-05-19, 13:48
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om M förnekar vetskap medan J påstår det, är det ord mot ord. Någon ljuger, men det är inte givet vem. J ljuger om allt, stort som smått och M ljuger för att skydda sig.

Enligt oss som står helt utanför och ser allt neutralt hade M många möjligheter att göra andra val än hon gjorde. Jag tror dock inte att M kände att hon hade alla de möjligheterna av flera olika anledningar.
Här tror jag faktiskt att det är Maja som ljuger, det borde ju vara rätt tydligt för de flesta. Varför ens erkänna att man hade planer på att spöa Tove, det ser väldigt illa ut med tanke på det efterföljande mordet.

Varför skulle Maja känt att hon inte hade andra möjligheter? Hon har ju inte blivit hotad av Johanna under mordnatten, skulle hon ha blivit det så hade hon absolut berättat det.
Citera
2023-05-19, 13:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Så du menar alltså att Maja är helt oskyldig till mord? Lagen i Sverige bör anpassas så den liknar lagen i USA, går tre st in i en lgh och 2 kommer ut så döms bägge för mord på den tredje, Sen om Maja sov eller spydde eller vad fan hon nu gjorde spelar ingen som helst roll.

Ringde hon 112, nej.

Avbröt hon mordet på Tove, nej.

Lämnade hon lägenheten, nej

Ljuger hon i förhör, ja.

Hon är lika skyldig som Johanna men tyvärr så kommer HR att sänka hennes straff till 18 år ( min gissning)

Det där låter väldigt obehagligt.

Tänk dig at du är på en fest, där det är ett 50- tal gäser. Liten lgh, och så sker ett mord, säg i sängkammaren. Du står i köket med en drink och snackar, vet inget om vad som sker.

Ni kanske vaet att en av gästerna har agg mot en av de andra, ni har gemensat tagit er från ett uteställe. Kanske någon hör att det händer något, öppnar dörren, men då är det ett faktum?

Ska du och alla andra gästerna bli dömda för mord, ja utom den som ringde då kanske?

Moraliskt är en sak, men ur bevissynpunkt är det en annan, särskilt som att man säger exkat hur mordet har gått till. Att Maja kommer in och tar tag i Toves händer.

Jag är väldigt glad att vi är noga med bevisningen, att vi kan överkalga och att vi inte hr ett jurysystem, där vanliga människor utan minsta jurisisk kompetens eller kanske inte ens utbldning, kan bestämma vem som är skyldig eller inte.

Citera
2023-05-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja för berusningsgraden är intressant.
Fast det vet du ju att berusningsgraden är så pass klarlagd som den någonsin kommer bli; hon var inte stupfull enligt någon, inte ens sig själv.
Citera
2023-05-19, 14:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Att välja mellan alternativ känns som en rätt svajig grund för en morddom.

Kolla PM.

"Mer troligt är", tycker rätten.
Varför då???

När Stefn D friades i TR, då fick jag en känsla av att domren hade en avgörande ställning i den domen. Det är förstås kanske oundvikligt, då en domare har en juristexamen, konfronteras dagligen med olika brott och är van att värdera incicier, bevisning, tänka i tidslinjer mm.

Indicier och dess värdering är inget lätt pussel, även om det finns vissa som tror det.

Den gången sågades exakt varje indicium vid fotknölarna, även sådant som många nog ändå såg som ganska starkt indicium, även om man inte kunde klassa det som direkt bevisning. Därmed gick det förstås inte at fälla Stefan för mord. Då pratar vi om en stor fläck av Lenas blod på hans tvättmaskin i hans hem, och flera bodfläckar djupt inuti hans skor i plösen med Lenas DNA.

Friad.

Jämför med detta. Betydligt mindre och svagare bevisning som jg ser det. I princip obefintligt. Livstid.

Ja så olika kan TR:er döma.
Citera
2023-05-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Fast det vet du ju att berusningsgraden är så pass klarlagd som den någonsin kommer bli; hon var inte stupfull enligt någon, inte ens sig själv.

Vem har nämnt stupfull i sammanhanget, jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in