2023-05-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Finns väl underlag i fupen eller?
Vad för underlag? Videobevis på att allt i glasen dracks upp? Det skulle kunna vara så att hon dolde när hon spottade ut det. Kanske behövs undersökas närmare?
Citera
2023-05-19, 12:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
För min del är det JJ:s berättelse som gör det oklart om MH är med eller inte. Inte MH:s.

En teori man kan ha är att MH är behjälplig vid mordet men när hennes advokat initialt meddelar att man kan bli dömd till livstid för mord så håller sig MH till sin berättelse om sömn så att hon inte riskerar livstid för mord när det ”på pappret” är medhjälp.

Skulle det vara så så har åklagaren med sin rubricering mord för MH satt ytterligare ”munkavle” på henne och hon håller sig till sömn hela vägen.

Och i sin tur är JJ vaksam och tonar ned våldet i badrummet och på så sätt finns det inget utrymme i hennes redogörelse för en mer målande och sammanhängande beskrivning av MH:s roll.

JJ är rädd att säga minsta detalj som kan bekräfta att våldet pågick längre.

Hennes sätt att beskriva det långa förloppet är istället att hon och MH satt tysta några minuter bredvid JJ utan att prata. Redan där spricker domen och tingsrättens bedömning av tidslinjen.

För mig är det rent av obegripligt att man tar hänsyn till JJs berättelse om Majas deltagande, även om de inte kan se hela Johannas starka hämndbegär och upplevelse av att ständigt känna sig kränkt. De har inte hela den bild vi har via FUP; den av att Johannas livselexir är att dricka, äta, andas tankar om hämnd. Bränna inne, knuffa från balkong, döda brorsor som man inte kommer överens med, slänga in molotovcoctails i hus. Hon är som en vampyr, som måste suga ut livskraften från andra för att själv kunna känna och leva.

Rätten har väl inte heller den bild vi har av Johannas väldigt blurriga beskrivning av Majas deltagande i badrummet, och naturligtvis måste hon tona ner förloppet, då det enligt henne inte bara är en olycka, utan det varade ju bara tio sekunder. Hur nu rätten ska förstå att Maja deltog å ena sidan enligt Johanna, men å andra sidan inte på det sätt Johanna beskriver det.

Det blir förstås svårt, som du säger, om Majas deltagande ska ha varit mer omfattande enligt Johanna, då åker hon ju själv dit på det.

Jag vet inte riktigt hur advokaterna arbetar med sina klienter, men råd ger de förstås. Vad gäller Maja, känns hennes fastklamrande till toan, sov mellan så stelbent att man därför undra om det inte stämmer.

Hon kunde ju ljuga om så mycket mer om hon verkligen var skyldig och ville därför ljuga. Hon måste ju märka hur både förhörsledarna och åklagaren ifrågasätter saker som sätter henne på pottan.

Jag tycker därmed att det är svårt att bedöma vem som är trovärdig.

Det är väl där jag känner att det inte handlar så mycket om att lyssna på de misstänkta, om det inte passar ihop med annan stödbevisning. Inte som här; att man utgår från Johannas berättelse om Maja och Majas berättelse om var hon varit och sedangrannens berättelse om mordtiden.

Sedan lyssnar man inte på rättsläkaren, utan väljer någon av hennes alternativ för att det ska passa in i den obekräftade versionen.

Obekräftade indicier, det är signum för denna utredning vad gäller Majas del.
Citera
2023-05-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
En rekonstruktion enligt Maja? Hon led ju av tillfällig narkolepsi då.

Tänker du dig att grannarna spelade in ljudet så att man kan jämföra?

Har försökt framföra detta flera gånger, inte fått nåt svar på hur en sådan rekonstruktion varken skulle gå till eller på vilket sätt den skulle göra nåt tydligare. Ska åklagaren stå och kasta en docka i golvet? Eller sparka random i väggen? Om det inte låter likadant som grannarna kommer ihåg, vad ska det säga om nåt? Att dockan inte föll på samma ställe eller likadant, eller att det är fel slags skor på sin höjd. Det här är ett tramsigt sidospår utan relevans för brottet i fråga. Klassiskt fb-jidder, fast från ovanligt skarpa skribenter av nån anledning.

En rekonstruktion är ju dessutom till för att förtydliga något som kan vara svårt att förklara i ord - vilket inte är ett problem alls i det här fallet.
Citera
2023-05-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Har försökt framföra detta flera gånger, inte fått nåt svar på hur en sådan rekonstruktion varken skulle gå till eller på vilket sätt den skulle göra nåt tydligare. Ska åklagaren stå och kasta en docka i golvet? Eller sparka random i väggen? Om det inte låter likadant som grannarna kommer ihåg, vad ska det säga om nåt? Att dockan inte föll på samma ställe eller likadant, eller att det är fel slags skor på sin höjd. Det här är ett tramsigt sidospår utan relevans för brottet i fråga. Klassiskt fb-jidder, fast från ovanligt skarpa skribenter av nån anledning.

En rekonstruktion är ju dessutom till för att förtydliga något som kan vara svårt att förklara i ord - vilket inte är ett problem alls i det här fallet.
Nej visst är det skumt. Samtidigt som dessa då t.ex. rakt av köper att Maja skulle ha druckit en massa, utan glasklara videobevis Så mycket trams i denna tråd.
Citera
2023-05-19, 12:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, just det. Hade glömt brorsans fest där...
Men jag tror ändå attMaja inget visste. Hon hade inte velat följa med då, jag tvivlar starkt på det. Men som du säger, är det faktiskt inte bäddat i Johannas säng, så... var skulle Johanna sova då?

Ja, det finns klart lite konstigheter här.
Skulle Johanna sov på den omtalade gummimadrassen (eller vad det nu var?) och Maja i fåtöljen?
Det är inte helt otänkbart att M glömde bort att J inte sov i lgh när hon sa till sina föräldrar att hon skulle sova där, eller att hon inte tänkte över huvud taget.

Då Js säng var belamrad med backar och diverse prylar, ser jag det inte som sannolikt att M låg där. Möjligtvis sa hon att hon låg där för att göra sovandet trovärdigt. Däremot kan jag tänka mig att hon uppehöll sig i fåtöljen.

Att granbarr återfanns i Js säng skulle kunna förklaras med att M lade sin jacka där, då hon strax efter skulle bli hemskjutsad eller att hon kröp ihop i fosterställning på en fri yta.
Citera
2023-05-19, 12:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Nej det finns inte en chans att det hade låtit så då. Det är så patetiskt. Nu har de ju gått för långt för att backa också, det kommer låta likadant även om hon fälls i både HR och HD.

Ja, det känns som om de inte bryr sig om ifall hon är skyldig. Hon är ett offer för onda JJ och ska försvaras och skyddas. Kanske bottnar den inställningen i en rädsla för att deras egna barn ska "hamna i dåligt sällskap"? Är det egentligen sina egna barn de försvarar? Man vill förstås inte tro något ont om sina egna barn. Att tvingas inse att ens barn gjort ett dåligt val, som dessutom skadar andra, väcker kanske också frågor om ens egna föräldraskap. 'Är det mitt fel? Vad kunde jag gjort annorlunda?' Då är det ju lättare att skylla på en "ond" kompis.
Citera
2023-05-19, 12:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hon visste att J ville ge igen
att de skulle ge T en omgång
Jag minns inte vad M själv uppgav om vetskap runt vad som skulle hända. Medgav M kännedom om kommande misshandel eller var det endast Js ord?
Citera
2023-05-19, 12:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
M hade faktiskt ett val den där natten, hennes brors flickvän bjöd ju faktiskt dem till efterfest hemma hos H*ellmans, men det var väl inte lika lockande som att slå på det gemensamma hatobjektet.

Det har jag missat. Var hon också på Nöjet?
Citera
2023-05-19, 12:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Kan vi verkligen veta att hon faktiskt drack allt det där och eftersom hon är en extrem vanelögnare kanske det rimliga att anta är att hon ljuger om även det?

Jag har inte sett hennes film av rådjuret men den borde väl kunna ge en uppfattning av hur full hon var?

Så full kan hon väl förresten inte ha varit när hon klarade av att släpa ut T till bilen utan att någon granne märkte det?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-19 kl. 12:47.
Citera
2023-05-19, 12:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Varför skulle J ljuga om att deras intention var att slå T och därmed sätta sig själv än mer i skiten? Hon hade också kunnat dra historien om att de bara ville prata med T.

M hade faktiskt ett val den där natten, hennes brors flickvän bjöd ju faktiskt dem till efterfest hemma hos H*ellmans, men det var väl inte lika lockande som att slå på det gemensamma hatobjektet.
Om M förnekar vetskap medan J påstår det, är det ord mot ord. Någon ljuger, men det är inte givet vem. J ljuger om allt, stort som smått och M ljuger för att skydda sig.

Enligt oss som står helt utanför och ser allt neutralt hade M många möjligheter att göra andra val än hon gjorde. Jag tror dock inte att M kände att hon hade alla de möjligheterna av flera olika anledningar.
Citera
2023-05-19, 12:54
Medlem
Citat:
Kan vi verkligen veta att hon faktiskt drack allt det där och eftersom hon är en extrem vanelögnare kanske det rimliga att anta är att hon ljuger om även det?

Kanske behövs en rekonstruktion?

Exakt. Om hon nu var så full att hon inte ens kunde stå på egna ben utan ramlar i J badrum då måste alltså J och T burit M från Nöjet och hem till J. Hon är och förblir en mytoman.
Citera
2023-05-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag minns inte vad M själv uppgav om vetskap runt vad som skulle hända. Medgav M kännedom om kommande misshandel eller var det endast Js ord?

Enligt M skulle T och J prata ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in