Citat:
Fast du nu menade du ju attjag skulle acceptera att de dömts till lagens strängaste straff. Och det var då jag sa att det ännu inte var klart; domen har inte vunnit laga kraft ännu.
Om du menar att det bevisar att Maja är skyldig, kan man väl vända på det?
Du menar att Maja ljuger. Varför ljuger inte Maja med det som verkar mest naturligt? Hon borde då rimligen ljuga och säga att hon frågade?
Varför inte köra på som Johanna; att vi försökte käna puls, kanke även diskuterade ringa 112, göra HLR?
Jag tror ju att det som är dilemmat för Maja, det är att hon fattade vad som hade hänt. Maja har visserligen problem med det kognitiva, men så dum verkar hon faktiskt inte.
Hon fattade att Johanna hade dödat henne, och för Maja måste det kännas chockartat.
Om Maja inte varit med om mordet, och sedan vet att hon varit med och lett efter Tove, varit med hem till Johanna... inte larmat tidigare om mordbränderna, om Johannas mordiska tankar... jag då överfylls man nog av skuldkänslor varför man inte har gjort något. Man är ju på det viset medskyldig.
Det är en tanke jag har.
Sedan kan Maja ha vaknat till mordet, och då bli parlyserad och inte göra något. Hon är ju under starkt inflytande a Johanna och vet vad hon är kapabel till. Det är en annan tanke jag har.
Sedan kan hon dletagit på något plan, kanske i tron om att det skulle vra något mindre allvarligt. Och detta villl hon dölja.
Det sista är att Maj kan ha deltagit mer aktivt, men det tror jag faktiskt inte på. Jag tror att det kan vara därför hon typ låtsas sova, för att hon inte vill...
Om du menar att det bevisar att Maja är skyldig, kan man väl vända på det?
Du menar att Maja ljuger. Varför ljuger inte Maja med det som verkar mest naturligt? Hon borde då rimligen ljuga och säga att hon frågade?
Varför inte köra på som Johanna; att vi försökte käna puls, kanke även diskuterade ringa 112, göra HLR?
Jag tror ju att det som är dilemmat för Maja, det är att hon fattade vad som hade hänt. Maja har visserligen problem med det kognitiva, men så dum verkar hon faktiskt inte.
Hon fattade att Johanna hade dödat henne, och för Maja måste det kännas chockartat.
Om Maja inte varit med om mordet, och sedan vet att hon varit med och lett efter Tove, varit med hem till Johanna... inte larmat tidigare om mordbränderna, om Johannas mordiska tankar... jag då överfylls man nog av skuldkänslor varför man inte har gjort något. Man är ju på det viset medskyldig.
Det är en tanke jag har.
Sedan kan Maja ha vaknat till mordet, och då bli parlyserad och inte göra något. Hon är ju under starkt inflytande a Johanna och vet vad hon är kapabel till. Det är en annan tanke jag har.
Sedan kan hon dletagit på något plan, kanske i tron om att det skulle vra något mindre allvarligt. Och detta villl hon dölja.
Det sista är att Maj kan ha deltagit mer aktivt, men det tror jag faktiskt inte på. Jag tror att det kan vara därför hon typ låtsas sova, för att hon inte vill...
För min del är det JJ:s berättelse som gör det oklart om MH är med eller inte. Inte MH:s.
En teori man kan ha är att MH är behjälplig vid mordet men när hennes advokat initialt meddelar att man kan bli dömd till livstid för mord så håller sig MH till sin berättelse om sömn så att hon inte riskerar livstid för mord när det ”på pappret” är medhjälp.
Skulle det vara så så har åklagaren med sin rubricering mord för MH satt ytterligare ”munkavle” på henne och hon håller sig till sömn hela vägen.
Och i sin tur är JJ vaksam och tonar ned våldet i badrummet och på så sätt finns det inget utrymme i hennes redogörelse för en mer målande och sammanhängande beskrivning av MH:s roll.
JJ är rädd att säga minsta detalj som kan bekräfta att våldet pågick längre.
Hennes sätt att beskriva det långa förloppet är istället att hon och MH satt tysta några minuter bredvid JJ utan att prata. Redan där spricker domen och tingsrättens bedömning av tidslinjen.