2023-05-18, 20:13
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej det är naturligtvis viktigt. Om vi vill lägga 5% av vår BNP för att leverera vapen och ställa om våra samhällen så överglänser vi ryssen.

Varför man nu skulle göra det är en annan fråga. Ingen annan fråga har varit så viktig. Lindra hungersnöd, se till att de fattiga får bättre utbildning, bättra på vår egen demokrati så diktaturers befolkning inser att vårt system är överlägset...låter bättre i min optik.

Så du påstår att alla väst länder behöver lägga 5% av sin BNP för att kunna rusta lika snabbt som ryssen?

Hur får du fram de siffrorna?

Just nu verkar världen prioritera att stötta Ukraina i deras kamp att inte få civila mördade och kvinnor och barn våldtagna. Förstår att det är jobbigt för dig.

Hur mycket skänker du till de fattiga?
Citera
2023-05-18, 20:15
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Jag tror Ryssland är uppe i över 150 nu efter kriget. De är 147 inkl Krim, där är en befolkning på 3 miljoner. Därutöver har de "erövrat"/inkorporerat kanske 3 miljoner människor ytterligare i de 4 Oblasts. Högt räknat har 1 miljon flytt från Ryssland för att undvika värnplikt, och 100,000 kanske har dött nu. Det blir 152 miljoner. Ukraina har 29 miljoner. 1:5 i ratio således mellan de båda länderna just nu.
Man skickar inte ut ett lands hela befolkning i ett krig, vore ändå fint om massa uralkärringar med spadar kunde skjutas av så barnafödslar av uralmongon upphör
Citera
2023-05-18, 20:15
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.Lollo.81
Låter som ren och skär propaganda, jag ser inte något som Ukraina har gjort som skulle kunna leda till deras seger. Just nu kämpar de i onödan

Kan du förklara varför Ukraina kämpar i onödan?
Citera
2023-05-18, 20:19
Avslutad
Citat:
Jag tror Ryssland är uppe i över 150 nu efter kriget. De är 147 inkl Krim, där är en befolkning på 3 miljoner. Därutöver har de "erövrat"/inkorporerat kanske 3 miljoner människor ytterligare i de 4 Oblasts. Högt räknat har 1 miljon flytt från Ryssland för att undvika värnplikt, och 100,000 kanske har dött nu. Det blir 152 miljoner. Ukraina har 29 miljoner. 1:5 i ratio således mellan de båda länderna just nu.

Finns det tillräckligt med spadar till samtliga 152 miljoner?
Citera
2023-05-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ukrainas befolkning, jan 2023 var mellan 28 och 35 miljoner. Rysslands befolkning är 143 miljoner. Det är simpel matte.

Jag gissar att användaren menar utrustning?
Båda kan fortsätta länge angående människor, även om ryssarna inte verkar ha något problem med att ryssar dör. Vidrig människosyn.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.Lollo.81
Låter som ren och skär propaganda, jag ser inte något som Ukraina har gjort som skulle kunna leda till deras seger. Just nu kämpar de i onödan

Han och några andra diskuterar detta i senaste avsnittet av podden Gräns. Tips. Där är man mer balanserad i ämnet.
Citera
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryssuggan Skabeyeva börjar nu bli smått nervös och slår fast att ryssen måste avancera nu för snart är det för sent. Men seriöst nu, ryssen har kommit några kilometer in i Ukraina hittills. Vad talar för att de plöstsligt skulle lyckas avancera mer??

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1659256719652921354
Hon låter som våra egna putinrunkare i tråden 😂😂

Att de skulle klara av att ta Kiev nu tyder ju på att hon fullständigt tappat förståndet?
Citera
2023-05-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De har redan 40-talsvagnarna i Ukraina. Snart kommer 30-talsvarianterna om de har några kvar.

Möjligtvis har de vagnar utvecklade på 40-talet, typ t54, men i allmänhet har de en enorm mängd skit 60-90 som de kan uppgradera, tyvärr. Och eftersom de inte bryr som om två förintas om en från Ukraina förintas, så behövs stödet från väst länge ännu. Så inte nazisterna från Moskva kan erövra hela Ukraina.
Citera
2023-05-18, 20:29
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Nej, jag har inte räknat på det så jag tog bara i lite. USAs militärbudget är mycket större men jag vet inte hur stor andel av den som är "underhåll".

Om vi vill hindra civila mördade så finns det mer effektiva sätt. 10-15,000 civila dog 2022 i Ukrainakriget enligt officiella siffror. I detta stalemate-krig så blir det mycket färre nu 2023. Kan vi få folk att tagga ner i Afrika så är det viktigare, där dör 10 gånger fler där. Jag anser inte att vita människors liv är 10 gånger mer värda. Men det orkar jag inte diskutera mer idag.

Varför byter du ämne?

Vi diskuterade hur ryssen och Ukraina ersätter förlorat material.

Ukraina får från väst som jag anser utklassar ryssen i ekonomi/resurser och mer modernt material.

Vad anser du? Hur ska ryssen matcha väst ekonomiska och moderna material?
Citera
2023-05-18, 20:34
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Det var inte att byta ämne. Jag skrev att vi kan om vi vill. Men frågan är om vi vill.

Så ryssen är vi? ok, då vet jag.

Så du säger att ni kan matcha väst ekonomist och matcha väst moderna material?

Mycket nyfiken på att höra hur du tänker det ska gå till.
Citera
2023-05-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
De styrbara hypersoniska missiler som använts i den här konflikten, och deras luftvärnssystem S-400 och S-500 är överlägsna allt väst har. Ryssland vinner den här konflikten utan tvekan.

Ryssland vinner ingenting av den här konflikten. De förlorar allt istället.
Citera
2023-05-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du har fortfarande inte presenterat några bevis för nedskjutningen.

"The Patriot air defense system that was damaged in Ukraine has already been repaired and fully returned to operation, spokeswoman Sabrina Singh said at the briefing."

Nu ryker de sista Kinzhalen. Patriot är med i matchen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in