2023-05-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad är det för film där man ser att alla 6 Kinzhal-missiler skjuts ner, och alla 9 kalib, och alla "S-400 Iskander-M"?

Tänk vad jobbigt om Ryssland satsat allt på ett superhypersoniskt vapen som Natogrejer kan skjuta ned? Har det hänt så är det iaf illa. Chansen är väl större att Natos system utvecklas snabbare än Rysslands nu? Tror inte det känns 100% tanken var väl att den skulle vara ostoppbar?
Citera
2023-05-18, 12:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Var själva invasionen i sig inte en större felbedömning? Den militära och ekonomiska kollaps som Ryssland genomlider som följd av deras överfall på den ukrainska civilbefolkningen, kan ju knappast vara någon glädje för Ryssland?

Hade det inte varit en bättre bedömning av ryssen att stanna hemma i sitt eget land och fortsätta med råvaruexporten som hade potential att göra Ryssland till ett av världens rikaste länder?

Ryssarna upplever sig hotade. Vem vet vad som hade hänt inne i Ryssland om 5-10 år? Utifrån ryskt perspektiv utkämpar de ju ett krig för att minska hotet från Nato.

Vi får se hur kriget slutar innan man slutligt kan bedöma utfallet. Antagligen har de ökat hotet från Nato när detta krig är slut, som det ser ut nu (min subjektiva bedömning), eftersom det ser mer och mer troligt ut att rest-Ukraina kommer med i Nato. Men jag ser inte riktigt det som en felbedömning vid invasionens start, snarare som att de "synade" Västs latenta kultur. Kanske hade hotet från Nato växt på något annat sätt i vilket fall som helst. De krigar inte från en styrkeposition.

Någonstans har ryssarna misslyckats diplomatiskt med att inte skaffa sig så bra relationer att de kunnat lösa denna konflikt på fredligare väg. De har också misslyckats med att bli en mer diversifierad ekonomi, som USA som har både råvaror men också innovativ industri. Men det är inte en felbedömning vid invasionen, det är mycket mer komplext.

Som jag varit inne på förr så var starten på invasionen också en lottsedel. Oviss utgång, men det hade kunnat bli bra för Ryssland om verkligheten varit annorlunda. Verkligheten var okänd, och ryssarna synade vad som var i den. Jag kallar inte det en felbedömning, på samma sätt som man gör inte en felbedömning när man köper en lott men det är en nitlott.
Citera
2023-05-18, 12:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Tänk vad jobbigt om Ryssland satsat allt på ett superhypersoniskt vapen som Natogrejer kan skjuta ned? Har det hänt så är det iaf illa. Chansen är väl större att Natos system utvecklas snabbare än Rysslands nu? Tror inte det känns 100% tanken var väl att den skulle vara ostoppbar?

Det finns ju ingen som kan tvivla på att det kommer motmedel förr eller senare. Även om inte en enda Kinzhal-robot ännu skjutits ned, så kan väst ju utveckla en anti-Kinzhal, de har säkert data nu.

Men som jag skrev innan, om de kan stoppas av Patriot nu med hög säkerhet så har de ju "helt plötsligt" ingen eller väldigt låg taktisk nukleär avskräckningsförmåga på landbacken. Det kan visa sig viktigt.
Citera
2023-05-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Video om motståndsrörelsen i Melitopol. De väntar på den Ukrainska offensiven sedan kommer de anfalla ryssarna bakifrån!
https://www.youtube.com/watch?v=ySYgWGLIapo

Tack för länken. Ja jag känner mig övertygad om att Melitopol faller ganska lätt. Svårare blir att befria Mariupol men det kommer också med tiden.
Citera
2023-05-18, 12:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det finns ju ingen som kan tvivla på att det kommer motmedel förr eller senare. Även om inte en enda Kinzhal-robot ännu skjutits ned, så kan väst ju utveckla en anti-Kinzhal, de har säkert data nu.

Men som jag skrev innan, om de kan stoppas av Patriot nu med hög säkerhet så har de ju "helt plötsligt" ingen eller väldigt låg taktisk nukleär avskräckningsförmåga på landbacken. Det kan visa sig viktigt.

Ryssarna har ballistiska robotar som de kan skjuta kärnvapen med. De har dålig precision men tillräckligt bra för kärnvapen. Kan Patriot skjuta ned Iskander?
Citera
2023-05-18, 12:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ryssarna upplever sig hotade. Vem vet vad som hade hänt inne i Ryssland om 5-10 år? Utifrån ryskt perspektiv utkämpar de ju ett krig för att minska hotet från Nato.

Vi får se hur kriget slutar innan man slutligt kan bedöma utfallet. Antagligen har de ökat hotet från Nato när detta krig är slut, som det ser ut nu (min subjektiva bedömning), eftersom det ser mer och mer troligt ut att rest-Ukraina kommer med i Nato. Men jag ser inte riktigt det som en felbedömning vid invasionens start, snarare som att de "synade" Västs latenta kultur. Kanske hade hotet från Nato växt på något annat sätt i vilket fall som helst. De krigar inte från en styrkeposition.

Någonstans har ryssarna misslyckats diplomatiskt med att inte skaffa sig så bra relationer att de kunnat lösa denna konflikt på fredligare väg. De har också misslyckats med att bli en mer diversifierad ekonomi, som USA som har både råvaror men också innovativ industri. Men det är inte en felbedömning vid invasionen, det är mycket mer komplext.

Som jag varit inne på förr så var starten på invasionen också en lottsedel. Oviss utgång, men det hade kunnat bli bra för Ryssland om verkligheten varit annorlunda. Verkligheten var okänd, och ryssarna synade vad som var i den. Jag kallar inte det en felbedömning, på samma sätt som man gör inte en felbedömning när man köper en lott men det är en nitlott.

De har också degraderat sig som militär/energi stormakt på kort sikt alla fall. Gränspuck om det är ot i tråden.
Citera
2023-05-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ryssarna har uppenbarligen gjort en grov felbedömning, antingen av sin egen eller Ukrainas kapacitet. Det är en risk man tar när man angriper andra. Å andra sidan gjorde USA samma misstag i Afghanistan. Och i Vietnam.

Ryssland gjorde exakt samma misstag i Afghanistan det är korrekt.

USA har inte försökt annektera territorium i Afghanistan eller Vietnam, snarare försökt stödja någotsånär demokratiska krafter i kampen mot diktaturvälde och extremism.

Dvs hela ditt inlägg är missriktad whataboutism.
Citera
2023-05-18, 12:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har ballistiska robotar som de kan skjuta kärnvapen med. De har dålig precision men tillräckligt bra för kärnvapen. Kan Patriot skjuta ned Iskander?

De är säkert mycket bättre på att skjuta ner Iskander än Kinzhal. (Kinzhal kan också ses som en "moddad" Iskander som man skjuter från flygplan). Så om Kinzhal skjuts ner så kan de heller inte använda Iskander för taktiska attacker. Däremot för mer strategisk (terror-)användning så kan ryssarna använda kärnvapen med Iskander, Patriots kan inte täcka ett stort land som Ukraina som det ser ut idag. (kanske om 5-6 år så har vi ett tok-upprustat Ukraina med extremt många Patriot-batterier, vem vet?).
Citera
2023-05-18, 13:00
Medlem
Citat:

Jorå, det har funnits tvivlare. Akademikerfyllo har berättat för alla och envar om hur USA är schak matt inför det senaste supervapnet. Tydligen inte har det visat sig. Tillbaks till ritbordet och fort måste det gå med tanke på hur ekonomin blöder. Sen är det också viktig psykologisk skillnad mellan "förr eller senare" och på första försöket.
Senast redigerad av YBB641 2023-05-18 kl. 13:10.
Citera
2023-05-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
De har också degraderat sig som militär/energi stormakt på kort sikt alla fall. Gränspuck om det är ot i tråden.

Ryssland som redan INNAN hade en ekonomisk styrka som Belgien eller Italien har degraderat sig själv till ulandsnivå i paritet med grannarna i korruptionsindex (bl.a. Mali har en bättre position).

Militärt har världen på första parkett sett hur rysk materiel underpresterar och slås ut, givetvis hjälpt av diktaturers vanliga faktorer som korruption och straffmentalitet.

Energimässigt har man åstadkommit att Europa dragit plåstret, vilket innebär att omställningen från fossil energi går mycket fortare samt att Ryssland ALDRIG kommer att ha en position som energileverantör igen förutom till utfattiga diktaturer.

Så man har placerat sig tillsammans med Zimbabwe, Nordkorea, Eritrea och Syrien för överskådlig tid framöver, dvs många decennier för att inte tala om århundraden.

Bra jobbat Putin!
Citera
2023-05-18, 13:03
Medlem
Citat:

Så varför allt tjat om nazister, hbtq, satanister, etc, etc?

Invasionstalet gick dessutom mest ut på att Ukraina är en del av Ryssland. Mycket lite pekar på att Nato var någon anledning att invadera.
Citera
2023-05-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jorå, det har funnits tvivlare. Akademikerfyllo har berättat för alla och envar om hur USA är schak matt inför det senaste supervapnet. Tydligen inte har det visat sig. Tillbaks till ritbordet och fort måste det gå med tanke på hur ekonomin blöder.

Ritbord är en sak, tillgången till elektronik, maskiner och komponenter är en annan sak. Iran och Nordkorea har liknande sanktioner, det går sådär för deras ambitioner att producera moderna vapen. Därav moppedrönare gjorda av enkla civila komponenter som smugglats in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in