Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Var själva invasionen i sig inte en större felbedömning? Den militära och ekonomiska kollaps som Ryssland genomlider som följd av deras överfall på den ukrainska civilbefolkningen, kan ju knappast vara någon glädje för Ryssland?
Hade det inte varit en bättre bedömning av ryssen att stanna hemma i sitt eget land och fortsätta med råvaruexporten som hade potential att göra Ryssland till ett av världens rikaste länder?
Ryssarna upplever sig hotade. Vem vet vad som hade hänt inne i Ryssland om 5-10 år? Utifrån ryskt perspektiv utkämpar de ju ett krig för att minska hotet från Nato.
Vi får se hur kriget slutar innan man slutligt kan bedöma utfallet. Antagligen har de ökat hotet från Nato när detta krig är slut, som det ser ut nu (min subjektiva bedömning), eftersom det ser mer och mer troligt ut att rest-Ukraina kommer med i Nato. Men jag ser inte riktigt det som en felbedömning vid invasionens start, snarare som att de "synade" Västs latenta kultur. Kanske hade hotet från Nato växt på något annat sätt i vilket fall som helst. De krigar inte från en styrkeposition.
Någonstans har ryssarna misslyckats diplomatiskt med att inte skaffa sig så bra relationer att de kunnat lösa denna konflikt på fredligare väg. De har också misslyckats med att bli en mer diversifierad ekonomi, som USA som har både råvaror men också innovativ industri. Men det är inte en felbedömning vid invasionen, det är mycket mer komplext.
Som jag varit inne på förr så var starten på invasionen också en lottsedel. Oviss utgång, men det hade kunnat bli bra för Ryssland om verkligheten varit annorlunda. Verkligheten var okänd, och ryssarna synade vad som var i den. Jag kallar inte det en felbedömning, på samma sätt som man gör inte en felbedömning när man köper en lott men det är en nitlott.