2023-05-16, 12:55
Medlem
Runt 80 och hundar och tre hästar som olovligen förts in i Sverige har har omhändertagits av länsstyrelsen i Tornedalen.

Tornedalen 16 maj 2023 12:21
5
Omhändertagandet skedde under måndagen efter att länsstyrelsen fått in ett tips. De tog hjälp av polisen i ärendet.

– Vi fick en anmälan om ett större antal hundar. Vi arbetar med ärendet just nu och kan inte lämna några fler kommentarer då handläggning pågår. Vi för en dialog med Jordbruksverket i frågan, säger Anna Modig, enhetschef på djurskyddsenheten.

https://nsd.se/nyheter/tornedalen/artikel/80-hundar-omhandertagna-har-smugglats-in-i-landet/jp1qwq6j
Citera
2023-05-16, 13:02
Moderator
v50s avatar
Rubrik justerad.
/ Moderator
Citera
2023-05-16, 20:46
Medlem
Nån som vet vilken by? Kan man gissa på nån av gränsbyarna?
Citera
2023-05-17, 13:04
Avslutad
Samtliga 80 hundar kommer att avlivas enligt jordbrulsverket.
Källa
NSD
https://nsd.se/nyheter/tornedalen/artikel/chockbeskedet-80-hundar-maste-avlivas/lyo31m6r
Citera
2023-05-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_serpico
Nån som vet vilken by? Kan man gissa på nån av gränsbyarna?
De påträffades i Kardis där de fått fel på bilen och bad om hjälp.
Citera
2023-05-17, 15:28
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudding13
De påträffades i Kardis där de fått fel på bilen och bad om hjälp.

Då förstår jag varför p4 Norrbotten skriver att de boende på adressen inte är misstänkta för något. Jag tyckte det lät konstigt.

Citat:
Länsstyrelsen i Norrbotten har omhändertagit omkring 80 hundar och tre hästar som har smugglats in från Finland till Sverige.

Tillslaget skedde under måndagen i en by i Tornedalen och länsstyrelsen hade hjälp av polisen. De boende på adressen där djuren påträffades är inte misstänkta för något.

Enligt Anna Modig som är chef på länsstyrelsens djurskyddsenhet var det via en anmälan som de fick nys om djuren.
Citera
2023-05-17, 16:49
Medlem
ElCaminoSSs avatar
Varför kan man inte sätta dom i karantän och se om dom utvecklar rabies? Går det inte analysera blodprov på stackarna?

Kul jobb att mörda 80 hundar.
Citera
2023-05-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElCaminoSS
Varför kan man inte sätta dom i karantän och se om dom utvecklar rabies? Går det inte analysera blodprov på stackarna?

Vem tänkte du skulle bekosta det då, smuglaren?

Var kom de ifrån, Finland?
Citera
2023-05-17, 17:45
Medlem
Hästarna får mig tänka på släkten Grönfors i Vojakkala. Länge sedan jag läste om deras bravader.
Citera
2023-05-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maimiitang
Hästarna får mig tänka på släkten Grönfors i Vojakkala. Länge sedan jag läste om deras bravader.

Ja inget av myndigheters daltande och oförmåga får en att bli förvånad över något allt längre. Är ju bara för polisen att ta sig dit och slå ner alla med batongerna i stället så att dom inte vågar fisa en gång till. Men jag tror inte detta har med dom att göra.

Kan ju vara svårt att smuggla tre hästar och åttio hundar via en bilfärga från keil. hundsmuglarnas kunder verkar inte se nån svårighet att betala hur mycket pengar som helst bara man "räddar" en hund.

Träffade på en som skulle smuggla hundar från Irland och berättade öppet och trodde väl att alla bara skulle tycka att å vad god människa du är. ja sa först försiktigt du vet väl att dom sprider sjukt mycket sjukdomar va, å ej dom är kollade av veterinär tyckte kärringen. Frågade varför räddar du inte en svensk hund för. Efter det fräste jag ifrån rejält och sa att dom sjukdomarna vill inte vi ha hit.

Jävla idiot... ja det sa jag inte vi jobbade på samma ställe men.
Citera
2023-05-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElCaminoSS

1: Man vet inte vad de kan lida av, rabies, bandmask etc som tidigare skrev vem ska bekosta det?

2: Du vet att avlida djur kostar 1000-2500 + kremering.

Så det här har redan kostat 80- 200 tusen beroende på hur stora hundarna är + länsstyrelsen och polisens jobb
Citera
2023-05-17, 19:57
Medlem
Jag har hört mig för och det är en tysk eller österrikisk kvinna och en österrikisk man som har kommit till Kardis som har haft alla möjliga djur, bl.a. åsnor.

Det tysk-österrikiska paret har köpt en gård i Kardis för några år sedan och kommit i kontakt med en annan kvinna som ville sälja en häst och via den vägen kommit i kontakt med henne igen som hade en massa hundar till salu.

Paret köpte inte hundarna utan de ringde polisen.

Oj, vilken soppa alltså!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in