2023-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hela systemet består av delar som är relativt utspridda, så en direktträff behöver absolut inte betyda slutet. Träffade man till ex generatorn så fungerar inte systemet. Men en generator borde man kunna få fram även om det behövs mycket kräm. Träffade man ledningscentralen så är det illa. Träffade man en robotavfyringsplatserna så behöver det inte betyda mycket. Man har ju fler.

Som jag har förstått det så är det eldledningsradarn som är den känsliga biten eftersom den kan detekteras och positioneras genom signalspaning när den är på. Och, givetvis, om orcherna är kapabla till den typen av signalspaning men det får man väl anta att de är.

Det löses lämpligen genom att omgruppera radarn efter varje anfall och sedan hålla den avstängd tills den behövs igen. Skulle det sedan, efter sedvanlig fördröjning, skjutas på den tidigare positionen så är ingen skada skedd. Det går ju utmärkt att ställa ut ett skenmål som förstörs och sedan hoppas att ett orchiskt flygplan ska sticka dit nosen. För att genast få den bortskjuten.
Citera
2023-05-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
pa svt nyheter kan man lasa att svenska robot-70 forsvarar kievs luftrum, pa bilden som akompanierar artikeln ser man en ensam robot-enhet med skytt mitt ute pa ett falt......det verkar vara surrealistiskt lugnt med tanke pa vad dom i ovrigt rapporterar.

Jag såg det också. Jag skulle gissa att de tog med teamet från SVT till ett ställe där de absolut inte befinner sig. Dels för att skydda TV-teamet och dels för att inte ge fienden någon användbar information.
Citera
2023-05-17, 12:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är en mycket bra artikel som förklarar situationen och paniken. Ukraina har haft två sovjetiska luftvärn S-300 och Buk som tillverkas i Ryssland, dvs Ukraina får inte nya missiler eller reservdelar och de har skjutit med dessa sedan 2014.

https://kyivindependent.com/shortage-of-air-defense-missiles-endangers-ukraines-ability-to-fight-off-russian-attacks/

USA som är världens största krigsmakt har alltså endast undvarit ETT enda Patriot-system och Tyskland och Nederländerna ytterligare ett. Vad ska Ukraina och NATO göra om dessa två Patriot-system förstörs? Kommer kongressen i USA tycka att det är en bra idé att skicka fler Patriot? Ukraina förlorar det här kriget och det inser även militära experter i Väst. Förutom Paasikivi som fortfarande pratar om en våroffensiv som inte kommer att inträffa.
Citera
2023-05-17, 13:00
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Har inte ryssarna redan slagit ut 27 Himars av Ukrainas 18 ?
Siffran jag såg senast var 37...
Citera
2023-05-17, 13:02
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
kul rubrik, kievs patriotförsvar . som om kiev äger det
Ja, vem äger det annars menar du?
Citera
2023-05-17, 13:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är en mycket bra artikel som förklarar situationen och paniken. Ukraina har haft två sovjetiska luftvärn S-300 och Buk som tillverkas i Ryssland, dvs Ukraina får inte nya missiler eller reservdelar och de har skjutit med dessa sedan 2014.
Dom hade nog rätt många till att börja med. För Ukraina fick ca. 40% av alla vapen vid Sovjets nedmontering.
Citera
2023-05-17, 13:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom hade nog rätt många till att börja med. För Ukraina fick ca. 40% av alla vapen vid Sovjets nedmontering.

Ja och nu är de slut.
Citera
2023-05-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja precis ett erkännande att det har hänt.
Så det Ukraina säger att dom sköt ner samtliga missiler stämmer tydligen inte.

Nä, en fullträff av ett ryskt superwaffe var det och nu måste man undersöka om det alls behövs någon reparation. Någon repa kanske Ukraina kan leva med?

Verkar inte vara så bra pulver i bössan när jänkarna får gå in med förstoringsglas för att bedöma skadan?
Citera
2023-05-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Siffran jag såg senast var 37...

Glöm inte att nu är det slut på vapen i väst. Efter att 20 himars skickats. Av en årsproduktion på 60 som håller på att ökas till 96.

Helst sjukt att vatniks tror att det är slut när sanningen är att det börjar bli tunnt på det som låg på hyllan utan köpare.
Citera
2023-05-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, vem äger det annars menar du?

menar du att Ukraina köpt dessa system ? tro mig betalningen kommer sen , i natura när det väl är dax och all utrustning vi skickat ska betala med 1000 ränta. inget är gratis
Citera
2023-05-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

https://kyivindependent.com/shortage-of-air-defense-missiles-endangers-ukraines-ability-to-fight-off-russian-attacks/

USA som är världens största krigsmakt har alltså endast undvarit ETT enda Patriot-system och Tyskland och Nederländerna ytterligare ett. Vad ska Ukraina och NATO göra om dessa två Patriot-system förstörs? Kommer kongressen i USA tycka att det är en bra idé att skicka fler Patriot? Ukraina förlorar det här kriget och det inser även militära experter i Väst. Förutom Paasikivi som fortfarande pratar om en våroffensiv som inte kommer att inträffa.

Vatnik, 2 system slår ut 99-100% . Tänk när Ukraina har 10 och sen 50.
Polen har snart 600 k2 och jag vet inte hur många himars. Hur kan ni sova om nätterna?

Nato var uträknat och Europa på väg mot total nedrustning och nu detta. Hur fan kunde det bli så fel?
Citera
2023-05-17, 13:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vatnik, 2 system slår ut 99-100% . Tänk när Ukraina har 10 och sen 50.
Polen har snart 600 k2 och jag vet inte hur många himars. Hur kan ni sova om nätterna?

Nato var uträknat och Europa på väg mot total nedrustning och nu detta. Hur fan kunde det bli så fel?

Var ska de få 10-50 st Patriot ifrån? Det är så låg nivå på era analyser. Och det här eviga tjatet om vatnik och ryzzar. Vi är en stor del svenskar som inser att Ukraina inte har en chans och att det enda intellektuella är att sätta sig ner och fredsförhandla och att Ukraina får släppa Donbass och Krim till Ryssland. Det är ju ryska områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in