Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
OK men du har fortfarande inte fattat det väsentliga; nämligen att gasen inte längre flödar till låga stabila priser som de kunde göra tidigare. LNG är en dyr och trång sektor jämfört med pipegas.
Det är därför som tunga industrier som hittills varit beroende av stora mängder naturgas nu tvingas flytta produktionen utomlands där energin är billigare t.ex. BASF som jag länkade till.
Ett av Europas största aluminiumverk i Tjeckien har också lagt ner pga detta.
Hade Tyskland haft igång sina 11 KKV hade läget givetvis varit bättre. Men de stora tunga industrierna tar inga risker. Kan tyska staten fortsätta subventionera industrin eller hushållen i åratal?
Konflikten i Ukraina har egentligen ingen större betydelse utan det är varje lands infrastruktur för energi som är det väsentliga och här har tyskarna satsat helt fel det senaste decenniet.
Självfallet kommer Tysklands energikris att påverka även oss.
Detta ämne skulle vi kunna diskutera länge men det är OT här.

Fast jag skrev ju att priserna inte kommer falla tillbaks till samma nivåer som innan kriget.
Jag håller med om det mesta du skriver inte minst om misstaget att stänga kärnkraftverken i Tyskland.
Min poäng är att Europa kommit en bit redan när det gäller att anpassa sig till ett högre pris.
Det kommer säkert leda till att en del företag t.o.m. lämnar eu.
Inflationen räknas ju på rullande 12 månader och vi börjar komma dit att priset på bla. gas är stabilt på en högre nivå. Förmodligen kommer inte ens ett slut på kriget att sänka priserna till för krigs nivåerna.
Så funkar för övrigt inflationen i alla sektorer när priserna väl stigit så sjunker de nästan aldrig till nivåerna innan uppgången.
Tyvärr kommer säkert även vi få leva med högre energipriser pga Tysklands politik. Men den stora uppgången har redan skett.