2023-05-14, 14:59
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jävla svår balansgång kan jag tycka. Beror på när, hur och vem som använder uttrycken. I vissa sammanhang kan det framstå som någon form av härskarteknik att använda gamla/akademiska/ovanliga ord och uttryck. Och då kan ju ens kontenta ätas upp av indignation från populasen. En annan viktig sak att tänka på är att man kan begränsa tillgången till det värdefulla budskap man försöker framföra, de som inte förstår de enskilda orden kanske inte förstår andemeningen heller.

Sedan har jag märkt, främst bland yngre människor (och jag gör väl mig säkert skyldig till det emellanåt också), att det nästan forceras in något ovanligt eller ålderdomligt uttryck. Kanske för att hävda sig på något märkligt vis. (Titta vad jävla smart jag är!) Och dom absolut värsta fallen är där detta sker i kombination med bristande förståelse för ordets innebörd och användningsområde, alltså att ordet används fel. Då har jag svårt att ta personen på allvar även om det den säger faktiskt är vettigt.

Själv använder jag lite ålderdomliga ord/uttryck/formuleringar av främst tre olika anledningar:
1. Komisk effekt
Ex: "Kom nu inte och besudla min tillvaro med sådana oangelägenhet"
(Kan sägas till chefen när han frågar hur det går med arbetet)

2. Uttrycket blir mer kraftfullt
Ex: Istället för att använda svordomar för att undertrycka innebörden av vad jag säger så kan jag använda uttryck som "ståtlig", "föredömligt" eller "förkastligt"

3. Ordet är bättre beskrivande
Ex: "Din trotjänare"
(Istället för typ: "Du är en väldigt lojal människa")
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2023-05-14 kl. 15:06.
Citera
2023-05-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan väl slänga in "Blåman" som var vikingarnas ord för neger.
"Skräling" kallade vikingarna Eskimåer.

Du kastar handsken och drar det här till nästa nivå.

Ett annat ord jag älskar att använda är ”Hanrej” det är äldre svenskas motsvarighet till cuckold ungefär.
Citera
2023-05-14, 15:10
Medlem
Kalle på spången, fim fr 1939. Här lär du få en del uppslag.

https://youtu.be/BPzgprMyiJs
Citera
2023-05-14, 15:12
Medlem
Du kanske kan hitta lite ord i denna samlingen, "Stockholms förbrytarspråk och lägre slang"
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/26837#:~:text=Arhur%20Thesleff%20var%20en%20finlan dssvensk,och%20fattigt%20folk%20i%20Stockholm.
Citera
2023-05-14, 15:14
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
En av de äldsta. Som hängt med ända sedan 30-talet är.
..Kom inte här och spela Allan......
Nästan iallafall, vi var framme på 40-talet när Alan Ladd började dyka upp i deckare och gangsterfilmer.
Sååå.. kom inte här och spela Alan!

Wikipedia
Citera
2023-05-14, 15:14
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Om du gillar gamla svenska uttryck så använd "häftigt" istället för "coolt"
Klämmigt

Jag köpte en uttalad negerboll på ett kafé nyligen, det är inga problem
Citera
2023-05-14, 15:16
Medlem
gubbsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jävla svår balansgång kan jag tycka. Beror på när, hur och vem som använder uttrycken. I vissa sammanhang kan det framstå som någon form av härskarteknik att använda gamla/akademiska/ovanliga ord och uttryck. Och då kan ju ens kontenta ätas upp av indignation från populasen. En annan viktig sak att tänka på är att man kan begränsa tillgången till det värdefulla budskap man försöker framföra, de som inte förstår de enskilda orden kanske inte förstår andemeningen heller.

Sedan har jag märkt, främst bland yngre människor (och jag gör väl mig säkert skyldig till det emellanåt också), att det nästan forceras in något ovanligt eller ålderdomligt uttryck. Kanske för att hävda sig på något märkligt vis. (Titta vad jävla smart jag är!) Och dom absolut värsta fallen är där detta sker i kombination med bristande förståelse för ordets innebörd och användningsområde, alltså att ordet används fel. Då har jag svårt att ta personen på allvar även om det den säger faktiskt är vettigt.

Själv använder jag lite ålderdomliga ord/uttryck/formuleringar av främst tre olika anledningar:
1. Komisk effekt
Ex: "Kom nu inte och besudla min tillvaro med sådana oangelägenhet"
(Kan sägas till chefen när han frågar hur det går med arbetet)

2. Uttrycket blir mer kraftfullt
Ex: Istället för att använda svordomar för att undertrycka innebörden av vad jag säger så kan jag använda uttryck som "ståtlig", "föredömligt" eller "förkastligt"

3. Ordet är bättre beskrivande
Ex: "Din trotjänare"
(Istället för typ: "Du är en väldigt lojal människa")

Nu satte du fingret på exakt det jag vill uppnå med mitt nyttjande av gammalsvenska. Dessa tre kategorier är just de användningsområdena där jag försöker integrera de gamla svenska uttrycken. Tack!
Citera
2023-05-14, 15:20
Medlem
gubbsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan väl slänga in "Blåman" som var vikingarnas ord för neger.
"Skräling" kallade vikingarna Eskimåer.

Detta är intressant! Om man använder gamla svenska synonymer till "förbjudna" ord, då kommer man ju undan med det. Har du fler sådana ord på lager?
Citera
2023-05-14, 15:21
Avstängd
llundberg57s avatar
När jag bodde i Sverige 1979;
Ballt
Häftigt
Lattjo
Pappskalle
Pantskalle
Svartskalle
Fikus
Överjävligt
Suveränt
Skitstövel
Fjortis
Pisstoffla
Negerboll
Lökrapare
Pizzabagare
Sjuttis
Kvarting
Bira
Nita killen
Pedalsyra
Hålfotspommac
Klacksaft
Citera
2023-05-14, 15:28
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Du menar "hippt" eller "fräsigt".
Fränt!

"Kirra" är nåt jag använder ofta. Betyder fixa/skaffa.
Senast redigerad av L3nn4rt 2023-05-14 kl. 15:30.
Citera
2023-05-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Om du gillar gamla svenska uttryck så använd "häftigt" istället för "coolt"
Coolt känns något ålderdomligt och ts lite autistiskt.
Citera
2023-05-14, 15:33
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbsaft
Jag är en pojk på 22 år. Jag tycker det är lite coolt att bruka gamla svenska uttryck och ord i det vardagliga språket. Det känns respekt- och förtroendeingivande. Jag stör mig ofta på när folk i min ålder använder nymodiga slangord och liknande. Är det någon som upplever detsamma, och kanske har tips på coola gamla ord och uttryck som jag kan nyttja till vardags? Eller är det bara jag som vill vara gubbig?
Jag är utlänning och jag gillar också gamla svenska uttryck. De är bildliga, ger lite krydda på språket och många har direkt motsvarande i mitt modersmål.
Tycker också det är kul att an änvända dem då och då.

Undertecknad
Er ödmjuke tjenare
Man bugar och tackar
Som ni behagar
Min bästa halva
...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem