2023-05-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Exakt, så fred och en no mans zone likt man har i Korea. Fortsätter vi så här så kommer vi i väst att förlora. Vi saknar den industriella kapacitet för att hålla igång ett krig. Ukraina slåss med väldigt unga män idag och en stor del av deras armé är redan utmattade. Men dessa nyheter kommer aldrig ut för de vill få oss i väst att tro att vinsten är inom räckhåll. De därför Ukraina kommer få skicka in små pojkar in i slakten för att vinna tillbaks så mycket mark som det bara går. För misslyckas dom så lär bolagen/länderna sluta investera och de kommer nog va rätt många som kommer höja rösten att det går inte att vinna kriget med Ukraina utan de har slut på manskap, vi är snart på den punkten där mannen tar slut i Ukrainas armé
ni diktatorkramare börjar låta allt mer desperata. Väst har 50 gånger Rysslands industribas, och ryssarna kan för tillfället inte tillverka något modernt då de saknar komponenter. Varför vill du döda barn?
Citera
2023-05-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag ser total seger över Ryssland som extremt osannolikt.
En total militär seger över Ryssland behöver inte Ukraina åstadkomma. Det räcker med att ryssen åker hem till sig.
Citat:
Det förutsätter:
1) att man faktiskt klarar av att slå dem militärt
Ukraina har redan visat sig vara militärt kompetenta. Innan man fick det massiva stödet från den demokratiska världen, så nedkämpade man Rysslands bästa förband. Ukraina har sedan dess målmedvetet återtagit områden som ockuperats av Ryssland.
Citat:
2) att de inte börjar använda kärnvapen
Ukraina har inga kärnvapen och det finns ingen anledning för Ryssland att använda sig av sina.
Citat:
3) att de uppför sig extremt korrekt efter att ha blivit slagna.

Nr 3, hur sannolik är den? Jag har svårt att se att Putin skulle vara en god förlorare. Det är stor risk att de försöker destabilisera eller t om påbörja nytt krig om de får chansen.
Rysslands militära valmöjligheter och kapacitet har drastiskt minskat det senaste året. Från förvånansvärt låga nivåer, kan det vara värt att tillägga.

Varför har Ryssland inte gått in i Finland, som redan för ett år sedan uttryckte en önskan att gå med i Nato?
Citat:
Det i sin tur ökar också risken för etnisk rensning inne i ett Ukraina som segrat över ryska armén. Ukrainierna kommer att se "kollaboratörer" i varenda buske, och om där finns några så kommer de få hjälp av ryssarna.
Ryssland har ägnat sig åt etnisk rensning sedan kriget började. Det är inget nytt.
Citera
2023-05-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
1. Ryssland har också haft stora förluster det senaste dygnet. Mer än 170 fordon. En hel del av dem var gamla T-34or! De blev utslagna av 9mm ammunition!

2. Det börjar hända saker, Ukraina har helt klart överhanden.

3. Hej då!

3.1 Om du vill ha källor så får du dem efter att du har postat dina källor.

1. Tjaha, ifall du vill ha ett svar får du väl hänvisa till någon källa.

2. Tjaha, det finns inget som tyder på det, särskilt inte när Zelenskij grinar i tv-rutan och inte får hålla tal i eurovision. Men du kanske har en källa för dina påståenden.

3. Här får du lite nya källor: https://southfront.org/ukraine-received-200-storm-shadow-missiles-will-get-400-more/
https://southfront.org/russia-launched-another-wave-of-missile-strikes-on-afu-rears/
https://lostarmour-info.translate.goog/armour?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp

4. Bye-bye
Citera
2023-05-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
ni diktatorkramare börjar låta allt mer desperata. Väst har 50 gånger Rysslands industribas, och ryssarna kan för tillfället inte tillverka något modernt då de saknar komponenter. Varför vill du döda barn?

? Vad yrar du om! Skrev att jag vill ha fred och det är ju du som vill dra in hela världen i tredje världskriget? Ironiskt så frågar du sedan varför dom som vill ha fred vill döda sina barn? Men du är villig att offra alla barn/män i Ukraina?

Väst har inte alls 50 gånger industribas, har du inte hängt med att vi har brist på microchips? Varför tror du USA är så jäkla nervösa över Taiwan? Varför tror du man vill ha Ukraina? För där finns naturresurserna som krävs för att skapa dessa mikrochips.

Du är ju inte alls insatt och spyr ut ord som en unge med ADHD
Citera
2023-05-14, 14:02
Medlem
KillPus avatar
Prigozjin skrek på Shojgu och Gerasimov: Var är var ammo???

UAF "hjälpte" wagner att hitta ammo!

https://twitter.com/2uwmp/status/1657675146402856961
Citera
2023-05-14, 14:03
Medlem
Citat:

Jag undrar om ryssarna skickar missiler över hela landet som en slags terror, för att folk i hela landet ska tycka att det är jobbigt med kriget.

Onödigt och ett slöseri med missiler . . . Ukrainare samt alla andra tycker redan ryssen är jobbiga.
Citera
2023-05-14, 14:05
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
800 meter på 36 timmar. 22 meter i timmen alltså. Nu börjar jag bli orolig. Wagner-styrkan 'is the shit'

Det är en snabb framryckning när det handlar om strid i tätort. Du är totalt okunnig hör jag.

Nu återstår bara 20 byggnader.

https://www.youtube.com/watch?v=XgRH4Mrsvi8
Citera
2023-05-14, 14:11
Medlem
raskenss avatar
Det går ju många rykten nu om att Lukatjenko är svårt sjuk. Hur ser maktpyramiden ut i Belarus? Om Luka trillar av pin finns det nån klar efterträdare? Kan Putin få fördelar av att han försvinner? Kan mycket väl tänka mig Luka blivit förgiftad av FSB.
Citera
2023-05-14, 14:14
Medlem
Taggads avatar
Otäckingarnas påstående om att rysk förmåga är oförsämrad - är inte med sanningen överensstämmande.
Citat:
Reservister och föråldrade vapen i ryska styrkor
De ryska styrkorna är på pappret ungefär lika stora nu som när invasionen av Ukraina inleddes i februari 2022 – men de är sämre utrustade nu, skriver brittiska försvarsdepartementet i sin senaste underrättelseanalys.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-05-14, 14:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det går ju många rykten nu om att Lukatjenko är svårt sjuk. Hur ser maktpyramiden ut i Belarus? Om Luka trillar av pin finns det nån klar efterträdare? Kan Putin få fördelar av att han försvinner? Kan mycket väl tänka mig Luka blivit förgiftad av FSB.

Jo, dessværre kommer jag inte ihåg vad han heter. Saken var att den førra arvtagaren till Luka sades vara "væst-vænnlig". Han dog hastigt och lustigt.., var det i vintras ?

Den nya ær "Putin-kompis".
Citera
2023-05-14, 14:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Slaget om Klishiivka rullar på. Här är en rysk MBT ute och kör på natten men UAF har flera drönare uppe med IR. Striden inleds med att nån skjuter nån form av handhållet tyngre vapen på nära håll. Svårt att se vad som händer där riktigt. Sen blir det en jakt på ryssens MBT.

https://twitter.com/markito0171/status/1657699217198964736
Citera
2023-05-14, 14:26
Medlem
Citat:
Män finns det gott om. Men där finns ju en del videos som tyder på att man måste använda våld för att få männen ut och slåss, det bådar ju inte gott för ukrainiernas kapacitet. Det här kriget är ju unikt såtillvida att alla män som vill veta hur krig är kan se hundratals timmar intervjuer och filmer på människokött som flyger åt alla håll och brinnande soldater. De som kan ryska och ukrainska kan säkert få långa berättelser också om de mer psykiska aspekterna. Vi vet inte om det reducerar villigheten att gå ut i krig. Vi jämför ju ofta med t ex Irak-kriget eller WW1, men männen hade säkert en mer romantiserad och odetaljerad bild av krig då - innan de såg det.

Ukraina är som en andragradskurva, med topparna av UTVECKLING vid bästa och sämsta krigsmålsutfall. Det bästa för dem är antingen en fred där de avträder territorium och går med på Rysslands krav, och sedan får stöd för att bygga upp rest-Ukraina. Eller total seger, där Ryssland trovärdigt lovar att aldrig mer attackera eller på annat sätt destabilisera landet.

Lågpunkten är vid nån slags fryst konflikt. Där kommer då vara gigantisk politisk risk i Ukraina, och flyktingar kommer inte att se någon framtid där. Eller? Kommer kanske västra Ukraina att kunna attrahera kapital från slava-Ukraini-sekten ändå?

Jag tror inte det är som du skriver, att väst förlorar militärt vid ett långt krig. Vi har teoretiskt sett kapaciteten att ställa om till rysk nivå av krigsproduktion, eller åtminstone outsourca produktion till något mer neutralt land, som skiter i både Väst och Ryssland men som gillar pengar. Men det blir ändå lite som du säger, ett långt krig. Jag undrar om ryssarna skickar missiler över hela landet som en slags terror, för att folk i hela landet ska tycka att det är jobbigt med kriget.

Jag ser total seger över Ryssland som extremt osannolikt. Det förutsätter:
1) att man faktiskt klarar av att slå dem militärt
2) att de inte börjar använda kärnvapen
3) att de uppför sig extremt korrekt efter att ha blivit slagna.

Nr 3, hur sannolik är den? Jag har svårt att se att Putin skulle vara en god förlorare. Det är stor risk att de försöker destabilisera eller t om påbörja nytt krig om de får chansen. Det i sin tur ökar också risken för etnisk rensning inne i ett Ukraina som segrat över ryska armén. Ukrainierna kommer att se "kollaboratörer" i varenda buske, och om där finns några så kommer de få hjälp av ryssarna.

3)
Man måste förse Ukraina med långdistansmissiler så att de kan beskjuta Moskva om Putin fortsätter med något efter(om) att hans armé besegrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in