2023-05-14, 13:35
Medlem
Taggads avatar
Zelenskyj dementerar attacken å det bestämdaste
Citat:
Zelenskyj: Vi attackerar inte ryskt territorium
Ukrainas president Zelenskyj avfärdar uppgifterna om att attacker i Ryssland varit på bordet.

– Vi attackerar inte ryskt territorium. Vi befriar vårt eget rättmätiga territorium, säger han under en pressträff i Tyskland enligt AP.
– Vi har varken tid eller styrka (att attackera Ryssland). Och vi har inte heller vapen att avvara för att göra det.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-05-14, 13:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du glömmer att Ryssland måste ha råd att fortsätta kriget.

Ja, det är sant. Jag tror att de har råd, men det är inte säkert. Jag har blivit lite mer bearish till rysk ekonomi efter att jag hittade att de ökat penningmängden de senaste 12-14 månaderna rätt ordentligt, något som jag tycker är konstigt underrapporterat av Ukraina-trollen.
Citera
2023-05-14, 13:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Ikväll eller imorgon kommer förresten en möjlig viktig nyhet som kan bli bearish för ryssarna. Erdogan kanske förlorar valet i Turkiet. Sannolikt blir den nye, "Mr. Kemal", mer Ukraina-vänlig, men man vet inte.
Citera
2023-05-14, 13:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Det dära kontot är en riktig kontra-indikator, nästan som rYzZarna själva.

Kontot ser alltså en risk med Ukrainsk seger ska leda till att Ukraina kommer göra det, som rYZzLaNd just nu gör?
Har kontot kommenterat att det är precis denna "risk" gjorts i de ockuperade områdena sedan krigets start?

Hur tänker du då? Tycker du att det faktum att en sida har gjort etnisk rensning efterföljande minskar risken för att den andra sidan bedriver etnisk rensning?

Historien är full av exempel på segrare som hämnas.

Utveckla dina tankar.
Citera
2023-05-14, 13:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har blivit lite mer bearish till rysk ekonomi efter att jag hittade att de ökat penningmängden de senaste 12-14 månaderna rätt ordentligt, något som jag tycker är konstigt underrapporterat av Ukraina-trollen.

De mest optimistiska analyserna är att deras pengar tar slut i början av 2024, de pessimistiska analyserna är att de tar slut tredje kvartalet 2023. Zelensky påstår att han tror det är möjligt för Ukraina att vinna kriget 2023 även om Rysslands krigskassa inte sinar i år.
Citera
2023-05-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland betalar kriget med rubel.
Dom kan trycka egna pengar efter behov.

Mängden av papperslappar spelar dock mindre roll när det faktiska värdet närmar sig 0.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland betalar kriget med rubel.
Dom kan trycka egna pengar efter behov.
Vad tror du händer om man trycker upp en massa pengar?
Det är 18 års gräns på Flashback, får inte ungar i högstadiet lära sig vad som händer om man trycker upp en massa pengar och exempel på detta genom historien och länder som gör det nu?
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Det optimala och rättvisa är att Ukraina segrar och sedan ger sig fan på att hämnas alla kidnappade barn, våldtagna tjejer och barn och alla torterade civila/soldater. Ryssland ska lära sig en läxa att man inte ska invadera ett suveränt land och inrikta sig på terror av civila.
Citera
2023-05-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du glömmer att Ryssland måste ha råd att fortsätta kriget.

Det kontot "glömmer" inget.
Likadant att tydligen rYzZLaNds krigsindustri tydligen ska vara betydligt större än väst (eller NATO som kontot brukar kalla alla väst-länder).
Citera
2023-05-14, 13:49
Medlem
Citat:
Hur tänker du då? Tycker du att det faktum att en sida har gjort etnisk rensning efterföljande minskar risken för att den andra sidan bedriver etnisk rensning?

Utveckla dina tankar.
Ska vi ta en vända till av det här nu? Ingen etnisk rensning har skett från Ukrainas sida innan eller under Rysslands fullskaliga invasion. Det har du redan medgett.

Utveckla dina tankar kring varför du är mer bekymrad för en hypotetisk framtida etnisk rensning istället för den som sker från Rysslands sida.

Om nu historien är full av segrare som hämnas så är vl risken större att ryssen fortsätter "hämnas" på "satanistnazister" r i tex Moldavien eller resten av Ukraina och bedriver förebyggande etniska rensningar där med?
Citera
2023-05-14, 13:51
Medlem
Citat:
Jag har ju bara sett en stor mängd stora explosioner under det här kriget, men har en osund fascination över det även före kriget. Så jag är ingen expert. Min amatörbedömning:
- inga "fyrverkerier" och inte många sekundära explosioner.
- Bränsle/kemikalier kan ge gigantiska explosioner.

Men jag är inte säker. Kanske ammunition som inte är av "raket-typ" kan ge en sådan här explosion utan att man ser en massa sekundära explosioner. Typ small arms-ammunition, grovkalibrig ammunition, pilprojektiler, handgranater och liknande, minor...

Den som orkar kan ju gå tillbaka och jämföra med HIMARS-träffar juni 2022, som claimade ammunitionsdepåer av artilleri.
Låter logiskt även om jag kan noll om explosioner.
Citera
2023-05-14, 13:54
Medlem
Citat:

Utveckla dina tankar.

Pågår det etnisk rensning idag i de områden som Ukraina har full kontroll över?
Eller pågår det enbart i områdena som rYZzLaNd har full kontroll över?

Konstigt hur du alltid försöker måla ur en ukrainsk vinst som problematisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in