2023-05-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbsaft
Jag är en pojk på 22 år. Jag tycker det är lite coolt att bruka gamla svenska uttryck och ord i det vardagliga språket. Det känns respekt- och förtroendeingivande. Jag stör mig ofta på när folk i min ålder använder nymodiga slangord och liknande. Är det någon som upplever detsamma, och kanske har tips på coola gamla ord och uttryck som jag kan nyttja till vardags? Eller är det bara jag som vill vara gubbig?

Du framstår som lite eljest unge man!
Citera
2023-05-14, 11:41
Medlem
gubbsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Nu blir jag perplex. Behagas de ålderdomliga fraserna vara svårförstådda eller enkom sällsamma? Lite lätt att det blir högtravande istället för coolt, förstås, du får nog ge några stilistiska exempel.

Jag tycker om sådana uttryck som ger en gammeldags klang, men som är begripliga för mottagaren även om denne inte är gammal. Till exempel att hälsa på vänner genom att säga "God dag min gode herre!" istället för "Tja!".
Citera
2023-05-14, 11:53
Medlem
Att använda lite bibliska historier för att beskriva känslor och händelser känns gammalt. "Jag kände mig som Jona i valfisken" eller "Han gick i paralellklass med Metusalem"
Citera
2023-05-14, 11:56
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
I stället för fan, helvete och jävlar kan du säga:

Fy farao
Fanders
Nedrans
Jämrans
Eländes Elände
För hundra gubbar
Pest och pina
Blixt och dunder
Järnspikar
Dra på trissor

Glöm inte att lyfta på hatten, unge man.

God eftermiddag

Spelar du lotto? För dom där uttrycken poppar upp på SvS när man (än en gång) inte vann nånting på sina rader.....
Citera
2023-05-14, 11:56
Avslutad
Tänk inte för mycket, snart är råttet mågat.
Citera
2023-05-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
I stället för fan, helvete och jävlar kan du säga:

Fy farao
Fanders
Nedrans
Jämrans
Eländes Elände
För hundra gubbar
Pest och pina
Blixt och dunder
Järnspikar
Dra på trissor

Glöm inte att lyfta på hatten, unge man.

God eftermiddag
Kul, en person från min era. 50-talet/60-talet.
Citera
2023-05-14, 12:05
Medlem
Yster ska människan vara med ett glatt lynne. Skoj med ord man fordom brukade.
Citera
2023-05-14, 12:41
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag är en pojk på 22 år. Jag tycker det är lite coolt att bruka gamla svenska uttryck och ord i det vardagliga språket. Det känns respekt- och förtroendeingivande. Jag stör mig ofta på när folk i min ålder använder nymodiga slangord och liknande. Är det någon som upplever detsamma, och kanske har tips på coola gamla ord och uttryck som jag kan nyttja till vardags? Eller är det bara jag som vill vara gubbig?

"Alla tiders" är hyvens att använda.
Citera
2023-05-14, 12:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Förr fick man sitt ordförråd genom att läsa böcker. Du verkar gilla söderjargongen i gamla pilsnerfilmer. Tira på Anderssonskans Kalle för inspiration.
Citera
2023-05-14, 12:52
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Försöker mitt bästa att undvika svordomar när jag talar. Känns mer förtroendeingivande att tala "rent". De exempel på gamla svordomar du nämner är sånt som man inte kan använda seriöst. De kan enbart användas med ett rågat mått ironi, annars blir man ett mobboffer livet ut - och det vill jag undvika.
Då får du räcka rackarns bananer istället.
OnT så tycker jag det är bra att benämna något som hänt väldigt länge med "...ända sedan Adam var länsman".
Någon som tycker de börjar bli lite gråhåriga kan man alltid säga "nåja, men det var väl roligt i parallellklass med Moses ändå?" till.

TS kan kolla på några intervjuer med Christer Pettersson, även om det mer liknade den tjacklingo man erhåller av att läsa för mycket domstolsprotokoll.
Men han pratade ju lite egendomligt.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-05-14 kl. 12:58.
Citera
2023-05-14, 12:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
'Coolt' är ju varken gammalt eller svenskt, säg 'swell' istället, det är i alla fall äldre.
Citera
2023-05-14, 12:56
Avslutad
Det finns hopp om ungdomen. Alltid sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in