2023-05-13, 21:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja nu verkar det ha gått flyglarm över hela Ukraina. Ryssen är väl sur över att vara portad från melodifestivalen kan man tänka. Här från Kyiv.

https://twitter.com/AlpayKaya1231/status/1657466302510911488
Mm. Det är ovanligt mycket ovanligt tidigt på kvällen. Enligt vissa källor har det redan passerat centrala Ukraina; oklart om det träffat något i landets västra delar.
Citera
2023-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja, till exempel https://en.m.wikipedia.org/wiki/GlobalEye

Borde en påläst påg som du känna till. Du är väl en sådan som "tänker själv" och "drar egna slutsatser", eller hur?
Globaleye är inte till för signalspaning men vi ligger i framkant vi förnyar fartyget orion och sedan har vi andra fly tex "Korpen"
Citera
2023-05-13, 21:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Mm. Det är ovanligt mycket ovanligt tidigt på kvällen. Enligt vissa källor har det redan passerat centrala Ukraina; oklart om det träffat något i landets västra delar.
Ja du verkar ha hittat snabba källor ikväll. Såg precis en rapport om explosion i Ternopil i västra Ukraina.

https://t.me/operativnoZSU/96185
Citera
2023-05-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja du verkar ha hittat snabba källor ikväll. Såg precis en rapport om explosion i Ternopil i västra Ukraina.

https://t.me/operativnoZSU/96185

Ja det verkar vara något gigantiskt missilanfall på gång. Mitt under ESC. Skall kanske knäcka den Ukrainska offensiven och försvarsviljan. Det är bara att hoppas att Ukrainas luftvärn fungerar bra.
Citera
2023-05-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Jag ser det som ett svaghetstecken att Ryssland med dess trollarmé hela tiden säger följande:
- Ingen idé att göra motstånd för Ryssland vinner till slut och färre ukrainare dör.
- Ingen idé att gå till motoffensiv för det är dödsdömt.
- Ingen idé med sanktioner för det biter inte.
- Ingen idé att ge vapen till Ukraina för det förlänger bara lidandet.
Och så vidare.

Jag ser det som att Ryssland och dess trollarmé är desperata och rädda som ber fienden att inte göra motstånd. En segerviss och överlägsen part i en konflikt behöver inte kräla på det viset.
Enda vägen ur det inmålade hörnet för Ryssland är att Ukraina på något magiskt sätt ger upp/förhandlar på villkor som gör att Ryssland lyckas rädda ansiktet och försöka att återgå till det normala men det kommer inte att hända. Ryssland har med berått mod mördat och skövlat Ukraina i enorm skala och det går inte att trolla bort. Ryssland är bara i starten på sina decennierlånga Golgata-vandring för ingen kommer att glömma era kriminella brott mot Ukraina och mänskligheten.

Har du tittat på kartan och sett hur lång gränsen är för både sidorna över områden som Ukraina, om jag förstått er korrekt... gett bort till"ryskatrollarmen". Ryssland har grävt ner sig rejält så för dom kan de bara sitta ut och invänta. Det är dom som erövrat områden som Ukraina/väst vill ha tillbaks.

Min poäng är fortfarande. De borde förhandla fred och sluta med dödandet. Om motoffensivet inte knuffar ut Ryssland så kommer väst upphöra med att skänka vapen/pengar. Ju längre tiden går ju fler tänker som jag. Om ni som sitter här och är villiga att varje Ukrainare ska dö för eran sak, varför åker inte ni själva ner dit? Ni har ju en stenhård ideologi att luta er mot.

Ni gör mer nytta där än kalla oss som är för freden för rysstroll.
Citera
2023-05-13, 21:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tänkte mera om det är i år.., eller nästa..

The new package will be formally announced on Sunday in parallel with the presentation of the Charlemagne Prize to Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy in Aachen, according to a report by Spiegel. Ukraine should receive the equipment in the coming weeks and months, the outlet said.
Citera
2023-05-13, 21:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Jag vill att kriget ska upphöra, det är väl du som drar alla som inte håller med dig över en kant och kallar dom för Rysstroll eller foliehattar?!? Så kan du ge en annan förklaring då? Du vill att Ukraina ska slåss till sista man?
Så du vill att ryssarna ska sluta döda ukrainare som försvarar sig. Lustigt nog tror jag inte ett ögonblick på det.
Citera
2023-05-13, 21:57
Medlem
Misstänker att den pågående missilattacken är riktad mot de nya vapnen från NATO. Eller så överskattar jag ryssarna, och detta är ytterligare en terrorattack mot civila mål.

Hoppas i alla fall att ukrainska luftvärnet fungerar bra ikväll.
Citera
2023-05-13, 21:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
En liten milittärparad kommer körandes i Prag, gissningsvis på väg österut. Titus MRAP, Pandur APC, Dana SPH och en minröjare.

https://twitter.com/praisethesteph/status/1657447237167767553
Citera
2023-05-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du vill att ryssarna ska sluta döda ukrainare som försvarar sig. Lustigt nog tror jag inte ett ögonblick på det.

Jag vill att båda sidorna ska upphöra dödandet, är detta så svårt att fatta?
Citera
2023-05-13, 22:09
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Jag vill att båda sidorna ska upphöra dödandet, är detta så svårt att fatta?

Det vill nog alla i tråden. Det blir dock svårt med tanke på att Ryssarna invaderat Ukraina. Slutar dom upp med detta och åker hem behöver ingen mer dö.
Citera
2023-05-13, 22:09
Medlem
Citat:
För han säger ju att de behöver ge mer för att de ska kunna köra igång offensivet?!? Du ju verkligen tappad. Har du ens läst tidningen? Zelenski vill ha mer än vanligt för att han ska, enligt honom själv! Knuffa ut Ryssland ur Europa. Hur mycket har du skänkt? För du verkar ha skänkt rätt mycket eftersom du tror starkt på Ukraina, de bara skicka halva lönen dit. Har du gjort det? Eller kan du dela med dig av hur du har hjälpt Ukraina?

Vi hjälper alla till via skattsedeln till att stödja Ukraina mot terroristerna. Och vi gör det med glädje
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in