Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Nej, du är som en annan i tråden som påstår likadant kvar i 90-talet. Det är mycket möjligt att du jobbat för företag i Europa i Ryssland och sen tror att du även kan allt om rysk industri och ekonomi. Du kan inte mycket men prata kan du och det är sådana som du som sitter som rådgivare för den politiska eliten i EU. Vi ser hur korkade sanktionern blev då EU inte förstod rysk industri och ekonomi, vi blev själva lidande ekonomiskt.
Jag ställer inga frågor för det skulle ju naturligtvis avslöja din identitet och det är emot reglerna här men jag kan nästan garantera att du inte talar flytande ryska och därmed inte har tillgång till rena ryska företag, organisationer och myndigheter samt att de ryssar du möjligen umgåtts med är minoriteten av västliberala. Du är som Bert Sundström ,fd. SVT, som varit i Ryssland under många år och kan inget om landet för man är ryss eller Putinhatare och bara pratar med likasinnade.
Jag är heller ingen expert på Rysslands historia, ekonomi eller industri men det är tydligt att jag kan mer än de flesta i denna tråd och mycket pga. att jag har ett öppet sinne och hatar inte. Jag kände också till en hel del om ukrainsk gammal sovjetisk industri och har varit i det landet många gånger i just det syftet. Jag hade en gång i tiden stora hopp för ukrainsk industri, teknik och ukrainskt jordbruk men 2014 tog de hatfulla råskinnen över med USA:s hjälp och Ukraina gick åt helvete.
Du skriver att de hatfulla råskinnen tog över i Ukraina 2014. Men snarare var väl 2014 året när Ukraina på allvar insåg hotet från Ryssland.
Ända sedan Ukraina blev självständigt 1991 och överlämnade sina kärnvapen till Ryssland så hade det naturligtvis funnits en rädsla för att ryssarna skulle komma tillbaka. Då Jeltsin satt vid makten var det ju ingen fara, Men sedan tog Putin över med sin fascistoida ideologi, Att han ville återupprätta Rysslands supermaktsstatus var ju gaska klart och att Ukraina ansågs mycket viktigt för Ryssland.
Denna rädsla visade sig ju vara väldigt befogad när Ryssland plötsligt tog över Krim och drog igång ett separatistuppror i Donbass.
Efter detta så förändrades Ukraina. Man ställde in sig på att försvara landet mot en kommande rysk attack och även dessa farhågor besannades förra året. Men under de 8 åren mellan 2014 och 2022 hade Ukraina hunnit förbereda sig ganska väl för en invasion, även om de blev lite tagna på sängen när det blev allvar.