Citat:
Ursprungligen postat av
Benyamean
Varför det? Brottsoffer och gärningsman är definitivt intressanta som diskussionsunderlag i tråden och jag håller med om att är befogat att prata om varför flickorna överhuvudtaget valde att gå hem till mannen.
Läs om, läs rätt. Jag skrev att
skuldbelägga offren inte hör hit till tråden. Givetvis har de som
skuldbelägger offer en ful oftast misogyn agenda.
Eller anser du att vi ska skuldbelägga To*ve som blev mördad när hon följde Jo*hanna hem? Att det är det viktigaste i tråden att skuldbelägga offer som följer sina förövare hem? Det tror jag inte. Du är smartare än så. Mycket smartare än så.
I övrigt håller jag med dig: det är intressant underlag att diskutera både offer och förövare osv. Absolut. Men alltså inte att skuldbelägga offer. Folk gör ju inte ens det i tråden som handlar om de två kvinnor (mor och dotter) som blev knivade i Örebro. Modern dog och dottern blev väldigt skadad. Framkommer i FUP att dottern skrivit elaka saker om förövaren flera år innan händelsen. Så vitt jag sett har ingen skuldbelagt offret där och ska
givetvis inte göra det, men visst kan man kommentera hennes handlande... Jag gör ju det nu tex.
I detta fall som TS handlar om, så har fyra tonårstjejer följt med en man hem. Nej, de bär verkligen ingen skuld för de våldtäkter de utsattes för. Han bär helt och hållet både skuld och ansvar för detta.
När det kommer till sexualbrott är folk snabba på att skuldbelägga offer. Men inte när det gäller mord/mordförsök. Tydligen. Och jag anser att man borde vara lika försiktig med att skuldbelägga offer för sexualbrott, som man är att skuldbelägga mordoffer.