2023-05-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är princip USA som håller den Ukrainska armen levande. Utan USA så hade det varit över. USA står för cirka 60 procent av all hjälp. Sen är de som har Awacs och satelliter som ger ukrainarna information. De är i princip de enda, möjligen kanske England och Frankrike, som kan lär Ukraina combined arms warfare på den här nivån - Stora enheter.

Både USA och Ryssland försöker undvika att kriget utvecklas till WWIII. Varken Ryssland, även om deras brölare skriker om det, eller USA vill att det ska gå så långt. Dessutom är Ryssland hot nr 2 på USA:s lista. Kina är nr 1.
USA har inte gjort tillräckligt så länge de inte har skickat långdistansrobotar och stridsflygplan.
Citera
2023-05-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är inte Nato per se egentligen, utan USAs dominans av Nato och att man använder det för sina politiska och propagandistiska syften. USAs imperium och expansionism är mycket smartare utformad än gammeldags imperier. Om Europa hade slängt ut USA från Nato år 2000 så hade vi haft ett fredligare Europa och landområden runt omkring. Ukrainakriget är ett bevis på detta. Man kan inte ensidigt beskylla Ryssland för detta, om man har någon intellektuell hederlighet. De som lägger allt på Ryssland slår knut på sig själva när det gäller ansvarsfrånläggelse. Att Ryssland har gjort fel i t ex Tjetjenien eller vid vissa tillfällen i Ukraina fritar inte alla andra från ansvar.

Jag förstår inte Finlands politik, jag skulle vilja läsa en Nato-skeptisk analys från en finne.
Lite väl magstarkt av dig att anklaga andra för ansvarsfrånläggelse när du i nära 6000 inlägg försvarat Ryssland.
Citera
2023-05-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De har den mentaliteten de har – de har alltid haft den – det går inte att ändra på den.
Vad gör man då – man gör som man gjorde under kalla kriget – man har så lite samarbete med problemskapande Ryssland som möjligt, och man ser till att man inte är beroende av ryska råvaror. Militärt är man ständigt beredd på allt från Ryssland. Det kalla kriget fungerade bra och Ryssland kunde inte åstadkomma imperialistisk territoriell expansion - den taktiken kan fungera igen.

Njae. Fattar att alla fett lessa på Ryssland och deras propaganda-idioter.

Men, historien lär oss saker.

När Ryssland är besegrat så ska vi inte göra som efter första världskriget, utan som efter andra.

Men, Putin måste bort, nederlaget måste bli rejält. Tyvärr går det inte att få till en total kross av Ryssland, då det antagligen slutar med kärnvapenkrig.. Om Putin lyckas hålla sig kvar, men drar sig tillbaka från Ukraina så är det isolering och hårda tag som gäller tills Ryssland resettar sig självt.

Väst skötte inte vinsten efter kalla krigets på ett bra sätt. Det hade säkert kunnat hanterats bättre, så vi sluppit både Putin och hela den här skiten.
Citera
2023-05-13, 14:41
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Pedagogisk och förtroendeingivande genomgång av duellen mellan Patriot PAC3 och Kinzhal Kh-42M2 för ett par dagar sedan av den oförliknelige Sandboxx: https://www.youtube.com/watch?v=RsZLJ59qtaU

Apropå Luhansk: många tror att det var ett test av Storm Shadow. Jag tror att det kan ha varit ett test av JDAM med ny mjukvara för att undgå rysk EW.
Jag har sett de redovisningarna-

Däremot har man skjutit ner något in på ryskt territorium. Det verkar hette upp och bli lite action framöver.

De två ukrainska plan involverade i Storm Shadow-attacken igår nedskjutna enl. obekräftade rykten. Varför jag nämner det är att det tydligen kommer från RUS MoD och de brukar inte ljuga rakt av som Kiev gör regelbundet.

Edit:

4 helikoptrar och plan.
Senast redigerad av Ali-Ahmed-Ghanem 2023-05-13 kl. 14:50.
Citera
2023-05-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På radions Ekot sa dom nyss att Tyskland beslutat att bidra med ytterligare 32 miljarder i vapenstöd till Ukraina. Även Schweiz har beslutat att stödja med vapen.

Att Schweiz beslutat om vapenstöd är intressant. Anser dom att det är så pass kört nu för ryssarna att dom vill stå på den vinnande sidan?

Det verkar hända mycket nu vid fronten. Ryssarna förlorar stora områden i Bachmut.

Det har varit en trög procedur för Schweiz men nu kommer man iaf skicka ammunition till Gepard-systemet vilket är väldigt bra för Ukraina.
Citera
2023-05-13, 14:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Storm shadow har väl radareko som en fjäril ungefär, så vad de gör med sin radar är utan betydelse.
Antar att du inte vet inte vad Storm Shadow har för leveransmetod och att den åker " taxi " med flygplan ? Eller Vad HARM är eller hur SEAD fungerar ?

Helt klart har Ukraina lyckats med sina avsikter De har skrämt upp ryskt luftförsvar
Citera
2023-05-13, 14:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
De två ukrainska plan involverade i Storm Shadow-attacken igår nedskjutna enl. obekräftade rykten. Varför jag nämner det är att det tydligen kommer från RUS MoD och de brukar inte ljuga rakt av som Kiev gör regelbundet.

Antar att de försöker dölja att två ryska plan blev nedskjutna igår och bägge piloterna dog.
Citera
2023-05-13, 14:52
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antar att de försöker dölja att två ryska plan blev nedskjutna igår och bägge piloterna dog.
Fyra ryska plan har blivit nedskjutna.

Eller helikoptrar också. Lite oklart.

Edit:

War Monitor
@WarMonitors
⚡️#UPDATE Two Mi-8s, one Su-35 and one Su-34 of the Russian federation were shot down over Bryansk
.

https://twitter.com/WarMonitors/status/1657354492222767113?s=20
Senast redigerad av Ali-Ahmed-Ghanem 2023-05-13 kl. 14:55.
Citera
2023-05-13, 14:53
Avslutad
Citat:
Jag har sett de redovisningarna-

Däremot har man skjutit ner något in på ryskt territorium. Det verkar hette upp och bli lite action framöver.

Edit:

4 helikoptrar och plan.

Nja, det är snarare Ryska källor som konstant ljuger så jag skulle ta dina uppgifter med några hinkar salt.
Citera
2023-05-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Big Russian telegram channel: "To cut off rumors. Two Mi-8s, one Su-35 and one Su-34 were shot down in Bryansk region. We will avenge everyone, we will kill everyone"

https://twitter.com/Faytuks/status/1657353658412027904?t=_wJmIgMgQM8LP4bHwWec2w&s=19

Allt nerskjutet av sitt eget luftvärn. Ska ryssen anfalla sig själva för att hämnas att de skjutit ned sitt eget flyg…haha.
Är det bekräftat att de blev nedskjutna av sina egna? Herregud vad pinsamt i så fall.

Edit: Haha ja för fan. Bryansk är ju inne i Ryssland!
Senast redigerad av Chillgren 2023-05-13 kl. 14:57.
Citera
2023-05-13, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min poäng är närmast att det talas om ryska regementen eller brigader S och N om Bakhmut, dvs 3000-5000 man. Hur kan man då göra en motattack med 20+ soldater på två lastbilar? Var är deras psk-fordon och strv? Det är ju inte ens kompanistrid vi talar om här.

Det är ryssar vi har att göra med....
Jag känner till "hur de organiserade sig" på papper, men det var för rörigt för ryssarna, så de ändrade ju från BTGs till, något mer unikt rysk antar jag.

Citat:
Samma sak när Ukraina anfaller: en enstaka strv och några psk-fordon. En knapp pluton således, fastän man har 10 000+ man i området. Under alla tidigare krig i Europa hade det varit självmord att anfalla med så få man i dagsljus mot en förberedd motståndare som haft veckor på sig att gräva ner sig. Något stämmer inte med detta krig.

Brist på teoretisk och praktisk tillämpning av manöverkrigsföring....

Ryssarna anfaller ju inte som man tycker att de borde, och ukrainarna är ju den försvarande parten.
så det är väll förvirrande.
Citera
2023-05-13, 14:55
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Fyra ryska plan har blivit nedskjutna.

Eller helikoptrar också. Lite oklart.
Läs i tråden för fan. De sköts ned inne i pissryssland av eget luftvärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in