2023-05-13, 07:08
Medlem
Att Ukraina skjuter på offensiven för att dom vill ha lite mer utrustning och vapen, tyder på att ukraina och nato nu skrapar kistbotten helt tom på vapen och utrustning för denna gången.
Sen börjar en ny tiggarunda för Zelinsky.
Citera
2023-05-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tänker inte i termer av "rätt", och "kräva". Jag ser det som en förhandling, och möjliga framtida arrangemang av säkerhetskonstruktioner.

Det enda som finns att förhandla om är Rysslands krigsskadrstånd när de har lämnat varenda kvadratmeter av Ukraina. Invasionskrig ska inte få löna sig.
Citera
2023-05-13, 07:12
Medlem
Sluta ljug, Natos vapensäck är betydligt mer uppdaterad, större och effektivare än Putins. Han däremot har inte mycket kvar i lagren om han vill kunna försvara sig mot eventuella uppror på andra sidan Ryssland
Citera
2023-05-13, 07:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra siffror för artillery

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 13.05.23 were approximately:

personnel / about 198,260 (+590) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3751 (+6) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7307 (+12) units,
artillery systems – 3095 (+27) units,
RSZV / MLRS – 561 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 314 (+2) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2665 (+29),
cruise missiles ‒ 970 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6011 (+15) units,
special equipment / special equipment ‒ 402 (+9)
.
Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2023-05-13, 07:21
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Att Ukraina skjuter på offensiven för att dom vill ha lite mer utrustning och vapen, tyder på att ukraina och nato nu skrapar kistbotten helt tom på vapen och utrustning för denna gången.
Sen börjar en ny tiggarunda för Zelinsky.

Jag skulle säga att det är väldigt klokt av Ukraina att avvakta med offensiven ända tills psyops har begränsad effekt.
Då kan man ta till storsläggan mot en sönderstressad bögarmé.

Som det är nu irrar ju ryssen runt på måfå. Tycks inte finnas någon samordning när de nu försöker ställa om till försvar. De springer runt som skållade råttor. I panik. Mängden av förstört/beslagtaget pansar tyder på att ryssen flyr ifrån sina positioner och lämnar kvar tung utrustning och ammunition. Finns gott om bildbevis på det, även i den här tråden.
Citera
2023-05-13, 07:22
Medlem
So far, the retreats are taking place in small areas, which, nevertheless, were given to the "orchestra" at a high price. But if regular units do not get a grip and the configuration of forces at the front does not change, the outcome will be worse
Citera
2023-05-13, 07:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra siffror för artillery

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 13.05.23 were approximately:

personnel / about 198,260 (+590) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3751 (+6) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7307 (+12) units,
artillery systems – 3095 (+27) units,
RSZV / MLRS – 561 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 314 (+2) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2665 (+29),
cruise missiles ‒ 970 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6011 (+15) units,
special equipment / special equipment ‒ 402 (+9)
.
Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!

Mängden fordon inkl pansar överraskar på ett mycket positivt sätt. Ukraina har gjort ett mycket gott dagsverke och kan vara tillfreds med de senaste 24 timmarna.

Förlustsiffrorna för manskap är bra men något under vad jag föreställt mig. Men man skall ha i åtanke att många soldater i hbqt-armén lagt benen på ryggen och inte strider vid fronten längre. Så helt klart är ryskt manskap decimerat.
Senast redigerad av Djupfrys 2023-05-13 kl. 07:29.
Citera
2023-05-13, 07:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det enda som finns att förhandla om är Rysslands krigsskadrstånd när de har lämnat varenda kvadratmeter av Ukraina. Invasionskrig ska inte få löna sig.

Fint om det vore så. Men det är svårt att övertyga omvärlden om att etablera den principen nu när ett antal andra invasionskrig de senaste 50 åren "fått löna sig".

Det bästa hade varit om Ukrainakriget avslutats. Därefter sätter man sig ner i en stor säkerhetskonferens och diskuterar hur framtiden ska se ut. Och minimerar risk för invasionskrig, hur man hanterar länders rädsla för USA och Ryssland, etc.
Citera
2023-05-13, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tänker inte i termer av "rätt", och "kräva". Jag ser det som en förhandling, och möjliga framtida arrangemang av säkerhetskonstruktioner.

Ja netop.

En "forhandling" efter Russisk konsept.

Det ved alle hvad handler om.
Citera
2023-05-13, 07:31
Medlem
Ju längre Ukraina väntar, förutsatt att de får ekonomiskt stöd länge nog, då kommer ryssarnas resurser att sina i allt snabbare takt. Jag tror inte västvärlden vill sponsra längre än nödvändigt dock, så de behöver lyckas i denna påtänkta offensiv. Kanske kan det ge ett förhandlingsläge som är rejält mycket bättre än nu. Misslyckas offensiven, då är det stiltje tills någon har ihjäl respektive ledare. Eller tills ena sidan helt enkelt inte vill slösa mer resurser. Ukraina vill inte sluta i lejonets klor. Ryssarna är paria i väst oavsett utgång för en lång, lång tid framöver
Senast redigerad av HatadAvGud 2023-05-13 kl. 07:34.
Citera
2023-05-13, 07:37
Medlem
Den ryska vinteroffensiven såg inget genombrott. Det enda positiva har väl varit att den har nött lite på ukrainska styrkorna. Det enda problemet är att ryssarna har tagit mycket mer skada.

Frågan är hur bra kommer ryssarna vara på försvar?

1 De har byggt ut ett stort försvarsnät - Flera nivåer - allt från minor, bunker, pansarhinder och skyttegravar - Kvaliten är ett stort frågetecken.

2 Den ryska moralen är allt från bra till usel. Kontraktssoldaterna sen tidigare har blandats upp med tvångsmobiliserade och frivilliga. De mobiliserade behandlas ofta dåligt. Det kan inte vara bra för moralen. Dessutom verkar många av dem ha dålig träning. Deserteringarna har ökat.

3 Efter vinteroffensiven så har flera ryska enheter endast 50-60 procent av sin styrka. Och de borde roteras ut, men de finns kvar vid fronten.

4 Rysslands bästa styrka VDV har tagit stora förluster

5 Så Rysslands problem är att kvalitén och kvantitet av deras styrkor varierar kraftigt och det gör att den positiva effekten av deras försvarsnät av minor, skyttegravar och bunkrar minskar. Det gäller för Ukraina att hitta de svaga ryska förbanden och bryta i genom, som man gjorde i Kharkiv. Samt förhindra ryska reserver hinna täcka upp hålen. Det som talar emot Ukraina är att de går på offensiven. Det är komplicerat. Försvararen har skydd. Anfallaren har mindre så. Fördelen för Ukraina är att de kan välja var de kommer att anfalla.

Så kommer det bli som Kharkiv - rysk panik eller som Kherson* där ryssarna retirerade i god ordning. Det kan bli båda. Ukraina kommer säkert anfalla på fler ställen.

*Jag undrar om man gjorde en deal. Ryssarna fick retirera emot att de inte förstörde Kherson - Svaret får vi efter kriget. Om så inte var fallet, så var ryssarna väldigt duktiga.
Citera
2023-05-13, 07:37
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
I detta kriget är nog identifieringen viktigast, för att undvika friendly fire, med alla övergrepp och hat det byggt upp där man nog skjuter först och kontrollerar sedan.
Syns gör man ändå om det bara är vanlig uniform man bär, det ser vi ju inte minst på alla drönarfilmer där man tydligt ser soldaterna i sina kamoflageuniformer.
Båda sidor brukar ju dessutom bära färgade band på armen för ökad visuell identifiering, ryssarna vita och ukrainarna gula eller blå. Har sett några med gröna band också har jag för mig?

Men jag känner igen det där med att ta bort den lilla svenska flaggan i fält och skulle vilja påstå att svenska försvaret inte är riktigt anpassat till en fiende som skiter i folkrätten, ett exempel är ju att svenska försvarets sjukvårdsfordon är målade med tydligt kors, i Ukraina ser vi hu ryssen riktar in sig speciellt på sjukvårdsfordon vilket lett till att ukrainska sjukvårdsfordon är målade som alla andra sedan typ ett år tillbaka.

Eller hur! Verkligen sektmentalitet! Påminner inte så lite om Nazityskland! Fan vet vad man ska göra åt dem bara? Nazityskland var ju i krig med allt och alla och kunde i grunden besegras och avnazifieras, detta blir svårare med ryssen i nuläget.
I värsta fall har vi sekteristiska ryssjävlar som tror de har rätt att lägga sig i med våld vad grannländerna gör i framtiden också!
Avveckla försvaret var idiotiskt och får aldrig hända igen, vi måste slå ner hårt på naivitet är väl en bra början.
Bra tänkt!

Ryssjävulen måste nu ges en rejäl minnesbeta så vi kan få ett lugnt sekel framöver.

Satan vad trött jag blir på dessa jävla mongoler som förpestar tillvaron för civiliserade länder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in