2023-05-13, 02:45
Medlem
Vem är det som skapar pengar då?
Citera
2023-05-13, 02:46
Medlem
Vad är ackumulerande räntekostnadtillväxt?
Citera
2023-05-13, 02:47
Medlem
Vad är skuldmättnad?
Citera
2023-05-13, 02:48
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Räntan borde aldrig sänkas till tidigare nivåer. Borde som lägst ligga på ca 3%.
Vid jobbig ekonomisk kris kan en nollränta vara nödvändig men vi hade en under en ganska lång tid under högkonjunktur dessutom. Mycket idiotiskt. Men ja räntorna kan nog ligga kvar ett tag och positiv realränta är absolut ingen dum idé. Dock skulle man kunna öka ammorteringskraven då folk redan sitter överbelånade idag och då vill man gärna de dessa skulder minskas såpass mycket som möjligt innan den fulla ekonomiska krisen smäller till med full fart.
Citera
2023-05-13, 02:49
Medlem
Vad exakt är vårat betalningsmedel?

Vad för mekanik finns i varje digital krona?

Vem skapar en ny digital krona och hur går det till?

Vet man inte detta vet man ingenting.
Citera
2023-05-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Att stanna kvar på samma nivå, innebär inte att man gör sänkningar. Bara för att banken inte höjer räntan, betyder inte det att inflationen inte påverkas om dom ligger kvar på samma nivåer. Det är lite som att hämta en större hink att ösa med, när man redan fått ut allt vatten ur båten med hinken man håller i. Det är fortfarande blött i båten, vatten dunstar inte på 2 sekunder. Ta ett steg tillbaka, och se över situationen. Det är vad banken, och kötthuvudet som står för räntehöjningarna måste göra. Andas!

Dom kommer inte göra några fler större höjningar, utan det som sker är att man kommer ligga kvar på samma nivåer, och observera. Gör dom fler höjningar, utan att dom ens väntat in effekterna på de höjningar som redan gjorts, är dom ju bra jävla efterblivna, och det drabbar ju oss alla. Man har dragit åt , men inte väntat på någon effekt. Det tar inte 2 sekunder innan man ser effekt på sådana här saker, och det vet ju ett spädbarn förfan.

Jag håller med dig. Vi är många som har framtida lån som tickar ut i höst. Vi alla som haft bundet lån har inte känt av räntehöjningarna alls och därmed inte behövt anpassa oss. För mig tex så har jag passat på att investera i solceller nu innan mitt lån går ut så att jag kan kapa elkostnaden i framtiden. Det spär ju på inflationen änmer då jag bränner pengar och det skapar jobb inom solcellsbranschen. Däremot kommer jag hålla hårt i plånboken när väl mitt lån går ut eftersom jag inte kommer binda lånet på nytt med "ockerränta". Sverige är ett land med väldigt många folk som binder sina lån, tvärtemot utlandet. Det är också en bidragande faktor varför inget händer med kort varsel. Så jag är helt inne på ditt spår.
Citera
2023-05-13, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag har ingen kristallkula men jag vet att räntorna inte bör sänkas förrän inflationen är betydligt lägre idag.

Nej precis, jag gissar att inflationen skall vara under 2% och hålla sig där ett tag innan det blir tänkbart att sänka något.
Citera
2023-05-13, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Folk lånade för mycket och det sänkte värdet på pengar...
Sluta dra skit ur arslet.

Banker politiker och korkade människor skapade det här.

Det är lätt att kasta skit på riksbanken nu i efterhand, men man måste komma ihåg varför de hade minusränta. Vi har en inflationsmål på 2%. Denna siffran är inte tagen från luften utan anses vara en sweatspot rent ekonomiskt. När inflationen går nära noll, eller kanske till och med deflation... Då hade vi haft problem på riktigt! Tänk er ifall pengarna blev mer värda om man bara låter pengarna stanna på kontot. Hela marknaden hade stannat av då folk inte vill spendera sina pengar eftersom de då ökar i värde helt gratis. Det är möjligt att politikerna skulle kunnat göra mer, men riksbanken har tyvärr bara ett enda instrument att laborera med.
Citera
2023-05-13, 06:39
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
7%

Ankskit
Citera
2023-05-13, 06:44
Medlem
Vi har för många bostadsmiljonärer. Tom lastbilschauffören åker runt i en Tesla. Kommer inte gå någon nöd på den här gruppen med räntehöjningar.
Sen har vi osmarta draget att dela ut elbidrag från bonde till kung, endast dom med absolut sämst ställt skulle fått detta bidrag.

Samtidigt så byggs det för lite och kidsen bor hemma och sparar pengar. Så när det väl vänder tror jag det kommer gå upp rejält.
Citera
2023-05-13, 06:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Det är lätt att kasta skit på riksbanken nu i efterhand, men man måste komma ihåg varför de hade minusränta. Vi har en inflationsmål på 2%. Denna siffran är inte tagen från luften utan anses vara en sweatspot rent ekonomiskt. När inflationen går nära noll, eller kanske till och med deflation... Då hade vi haft problem på riktigt! Tänk er ifall pengarna blev mer värda om man bara låter pengarna stanna på kontot. Hela marknaden hade stannat av då folk inte vill spendera sina pengar eftersom de då ökar i värde helt gratis. Det är möjligt att politikerna skulle kunnat göra mer, men riksbanken har tyvärr bara ett enda instrument att laborera med.
Dumheter, att ha en lägre inflation är 2 % är inte ett problem, dessutom är inflationen rejält nedskruvad genom SCB’s trixande, det man skulle ha gjort var att sänka skatter och minska på regleringar. Då hade vi fått igång ekonomin på ett uthålligt sätt med stigande efterfrågan som följd, det som skett är som att leva på sockervatten och sockervadd.
Citera
2023-05-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dumheter, att ha en lägre inflation är 2 % är inte ett problem, dessutom är inflationen rejält nedskruvad genom SCB’s trixande, det man skulle ha gjort var att sänka skatter och minska på regleringar. Då hade vi fått igång ekonomin på ett uthålligt sätt med stigande efterfrågan som följd, det som skett är som att leva på sockervatten och sockervadd.

Jag sa ju att det är möjligt att politiker kunnat göra mer, men att riksbanken gjort de dessa kunnat. Vi hade länge inflation på strax över 1% . Det är farligt nära 0% vilket skulle kunna få katastrofala konsekvenser. Hög inflation kan man leva med, men deflation... Då hade marknaden stannat direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in