2023-05-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Skulle Amerikanarna bjuda bort Ukrainska Krim för att ryssen skulle byta sida om Kina?

Det vet jag inte. Men om USA visste att det skulle lyckas så skulle man nog övertyga Ukraina om fördelarna. Nu kommer inte det hända. Men Kina är USAs prio 1. Därför är kineserna väldigt glada för kriget i Ukraina så länge det hålls på en "lagom nivå".

Men om Trump får makten 2024 så kan allt hända.
Citera
2023-05-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Mig lurar du inte med dina låtsas sympatier. -bla bla bla, jag tror på Ukraina men om ryssarna inte får som dom vill så kommer dom att använda kärnvapen, bla bla bla.

Samma skiva har spelat i femton månader, du varvar det med några inlägg om hur "illa" du tycker om ryssarna för att i nästa inlägg älta samma kärnvapenhot igen.

Visa på några inlägg där jag stödjer ryssland?

Du verkar inte vara läskunnig. Jag har aldrig sagt att Ryssland kommer använda kärnvapen. - Visa på det inlägget. Däremot finns det risk att de gör det. Och jag har sagt att det finns om de riskerar förlora Krim men det är lägre än om ledningen förlorar kontrollen och måste ta ett snabbt beslut med lite information. Det betyder inte att de kommer göra det. Utan att risken är högre än tidigare.

Om du inte kan hitta inlägg där jag direkt stödjer Ryssland eller säger att de kommer använda kärnvapen så tycker jag att du ska vara tyst.
Citera
2023-05-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssland fick hyra flottbasen i Sevastopol och tilläts ha soldater där. Detta utnyttjades för att initiera invasionen.

Om Ryssland går med på att återgå till systemet som fanns innan 2014 utan ytterligare strid så kanske Ukraina kan gå med på det. Annars behöver Ryssland lämna Krim helt och Sevastopol blir en Nato flottbas.

Kriget kommer sluta med förhandlingar. Det gör de flesta krig. Om nu inte Ryssland faller ihop. Och den chansen/risken är väldigt liten och det vill nog inte väst. Då får de jaga 5000 kärnvapen, flyktingar, kanske ett nytt ryskt inbördeskrig. Det vill nog få se.

Vem som kommer sitta med bästa handen vid förhandlingar bestäms på slagfältet. Men först måste båda sidor förstå att det är dags att sluta kriga. Det är oftare förloraren som bestämmer när det är dags.
Citera
2023-05-12, 11:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror inte heller Ryssland kommer sätta in kärnvapen delvis av de argument du nämner Men risken är inte noll. Och vi kan inte lita på att

1 Putin är rationell - Han har visat att han inte är det.

2 Ryska militärer stoppar Putin (Ryska ledningen)

3 Att ryska kärnvapen inte fungerar.

Och risken är som störst när den ryska ledningen förlorar kontrollen över deras militära styrkor i Ukraina - Massflykt och deserteringar (Se WWI) och de måste ta ett snabbt beslut under tidspress. Jag tror risken är mindre vid ett hot om att de kommer förlora Krim. Så länge ledningen har kontroll över sina styrkor.

Både Indien och Kina håller tillbaks Ryssland. De är livrädda för det du säger. Om Ryssland bryter emot tabut att använda kärnvapen, så har vi en helt ny värld. Som inte är bra för Ryssland. Så borde den ryska ledningen tänka men är de rationella?

Jag håller med om att man är direkt oansvarig om man INTE tar med det i beräkningen.
Förstår vad du menar och har själv skrivit om det i höstas eller sensommaren ngn gång.

Däremot så ger man inte eftergifter på grund av det !!!

Tror en del i tråden som reagerar starkt varje gång kärnvapenhotet tas upp,
de som tror det är kopplat till ryss-sympatier i botten, missar helt poängen!!

Nr1: Ryssledningen tänker och handlar efter rysstänk!
Vill man förstår vad det innebär för att kunna ev förutse olika "drag", så måste man själv försöka tänka utifrån deras synvinkel MED deras psyke/känsla.

DVS: vi ska vara förberedda på ALLA tänkbara scenarion.
OM vi vill ta ansvar och snabbt kunna vara flexibla och svara på det utifrån vårt perspektiv.

SPECIELLT vid ett extra trängt läge för RU där man känner att Ryska NEDERLAGET är här...
Som en störd person vid tex kvinnomisshandel för att förenkla för alla.
När de inser de är slagna-då kommer straffet!
OCH det vill vi då PARERA !
Vi ÄR beredda, både mentalt och praktiskt!
Och först måste du då ha insett att detta är en risk som faktiskt FINNS.

Nr2: ovan spelar dock ingen roll när det gäller vad målet är för UA/Väst.
Vi ska så klart INTE ge upp land/folk på grund av det ovanstående!
EFTERSOM det endast skulle leda till liknande scenarion där kärnvapen blir "en strategisk vinst".
Fler skulle göra samma!

Så det vi HOPPAS på är då att RU:s ledning förstår att det spelar INGEN roll
- de kan INTE vinna oavsett!
De måste komma till en punkt där de accepterar detta faktum.
Och kan de då det? DET är frågan som vi ej har svar på än.

De har gjort grovt fel och en fatal missbedömning. I dagens mått räknat!
OCH Europa/Väst kan inte acceptera denna typ av attacker på sitt egna område
där förövaren leds till vinst.
Det är helt oacceptabelt och skulle endast leda till fler liknande krig!

* Har inget med rysstrollning alls att göra.
Utan snarare att vara ansvarfull och MEDVETEN!
För att kunna i tid PARERA!
För att vinna den avgörande kampen oavsett hur den ser ut!

Thats it.
Citera
2023-05-12, 11:08
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Visa på några inlägg där jag stödjer ryssland?

Du verkar inte vara läskunnig. Jag har aldrig sagt att Ryssland kommer använda kärnvapen. - Visa på det inlägget. Däremot finns det risk att de gör det. Och jag har sagt att det finns om de riskerar förlora Krim men det är lägre än om ledningen förlorar kontrollen och måste ta ett snabbt beslut med lite information. Det betyder inte att de kommer göra det. Utan att risken är högre än tidigare.

Om du inte kan hitta inlägg där jag direkt stödjer Ryssland eller säger att de kommer använda kärnvapen så tycker jag att du ska vara tyst.
Lustigt nog kan du däremot hitta inlägg där ReijoHervonen stödjer Ryssland.

Citat:
Putin skyddar sitt eget folk. Det bor bara ryssar i östra Ukraina. Situationen är snarlik med NATOs trupper i Baltikum med skillnaden att Putin vill sitt folk väl, medan politikerna i väst endast jobbar för en globalistisk elit.

Kommer USA och NATO nu att stå upp för minoriteters rätt och bomba det naziststödda Kiev?

Men hatten av till dig ReijoHervonen att du kom över till rätt sida.
Citera
2023-05-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om UAF tar tillbaka 30% av ockuperat område så får man klassa operationen som framgångsrik. Så 3 år till för hela landet....

Det beror på vilka 30%. Är det en korridor mellan Zaporizjzja och Melitopol Ukraina tar tillbaka får de utan större ansträngningar Khersonregionen och Krim på köpet.
Citera
2023-05-12, 11:26
Medlem
Vad tycker proryssasen i tråden om ukrainas våroffensiv som startat?

Känner ni er säkra i stolen.
Citera
2023-05-12, 11:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Lustigt nog kan du däremot hitta inlägg där ReijoHervonen stödjer Ryssland.

Men hatten av till dig ReijoHervonen att du kom över till rätt sida.
Det stämmer att jag hade en bättre inställning till Ryssland innan Putin visade vad han gick för.
Siam Gnome tar upp kärnvapenhotet hela tiden för att sprida defaitism. Han är en vatnik. En vatnik med hjärna men fortfarande en vatnik. Inget bra kommer ur hans proryska inlägg.
Citera
2023-05-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Verkar som om NatoTrollen har haft lika fel om Ryssarnas överhängande militära hot mot övriga Europa också då? Om Ryssland är så dysfunktionellt på slagfältet så vad har vi och övriga Europa att vara oroliga över? Denna insikt förändrar ju hela spelplanen på den utrikespolitiska kartan speciellt nu när det verkar som om Ryssarna förbrukat all sin militära infrastruktur i Ukraina. Jag har verkligen svårt med resonemang som inte går ihop och som motsäger sig själva. Är Ryssland ett hot mot en modern arme i något annat europeiskt land eller inte? Skall vi fortsätta resonemanget med att det inte handlar om militär slagkraft utan om kultur och etnicitet? Så länge det finns Ryssar så är världen inte säker? Det RyZka problemet måste få en lösning som är slutgiltig?
Ryssland kommer alltid vara ett hot hur svaga/starka och effektiva/ineffektiva de än är. Det är deras mentalitet, moral och politik det är fel på. En alkoholiserad hustrumisshandlare är fortfarande något som behövs tas om hand om även om han bara skrålar och slår vill omkring sig.
Citera
2023-05-12, 11:36
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Eftersom USA och Ryssland haft ett avtal om ömsesidiga kontroller av varandras arsenaler så är nog just deras kärnvapen ändå i någorlunda skick. Det är väl det enda vapenslaget där materialet faktiskt kontrollerats regelbundet
Du litar på att fienden ska berätta för Putin att hans generaler föredrar att lägga pengarna på lyxjyachter framför att underhålla vapen som aldrig ska användas?
Hur kul är det att hålla på Ryssland när man litar på att deras vapen fungerar för att amerikanska myndigheter kontrollerar dom?
Citera
2023-05-12, 11:38
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Kriget kommer sluta med förhandlingar. Det gör de flesta krig. Om nu inte Ryssland faller ihop. Och den chansen/risken är väldigt liten och det vill nog inte väst. Då får de jaga 5000 kärnvapen, flyktingar, kanske ett nytt ryskt inbördeskrig. Det vill nog få se.

Vem som kommer sitta med bästa handen vid förhandlingar bestäms på slagfältet. Men först måste båda sidor förstå att det är dags att sluta kriga. Det är oftare förloraren som bestämmer när det är dags.
Kanske en rysk revolution hade gynnat landet på lång sikt, diktatorer är inget framgångsrecept.
Citera
2023-05-12, 11:39
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Det stämmer att jag hade en bättre inställning till Ryssland innan Putin visade vad han gick för.
Siam Gnome tar upp kärnvapenhotet hela tiden för att sprida defaitism. Han är en vatnik. En vatnik med hjärna men fortfarande en vatnik. Inget bra kommer ur hans proryska inlägg.
Jag tror inte heller att Ryssland vågar använda kärnvapen. De skulle bara ha Nordkorea som kompis då och mäktiga Kina skulle bli direkt fientliga. Framförallt verkar inte västs ledare låta sig skrämmas av kärnvapenhotet vilket ändå känns betryggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in