Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Utredningen har hela tiden sagt att J och T s telefon lämnade lägenheten 02:46-02:47.
Korrigering: Utan tillgång till T:s hälsoapp har tiden fastställts till 02:45, samma tid som när grannen lämnar lägenheten, alternativt tar upp sin mobil. J lämnar sin lägenhet 02:46:22. Hjulen börjar rulla mot Donken kl 02:47.
Citat:
Så grannens hälsoapp förändrar ingenting, förutom någon min. I domen har dom angett tiden för mordet till 02:40 baserat på grannens ungefärliga tid, vilket är klantigt. Det förändrar ingenting i sak eftersom man kan räkna baklänges från att dom lämnade lägenheten med hjälp av grannens tidsuppfattning för vad varje moment tar. Jag drar själv inte samma slutsats som rätten i just den delen. Den korrekta tiden enligt mig ligger runt 02:35 och mordet avslutades ca 02:40. 3 minuter efter det rör sig M s telefon.
Det går inte att avgöra om han har tagit fel på 5 eller 10 minuter då 02:40 är opålitlig och inte kan tillmätas någon som helst betydelse. Tidigare har han hävdat andra tider.
Då M möter J i hallen är det möjligt att hon precis har stängt ytterdörren om sig, för en stund innan J går ner har hon uppenbarligen öppnat och stängt dörren ett par gånger och grannarna har hört "hastiga steg" - vad sysslade hon med?
Citat:
Att hon plockar upp telefonen just då tror jag beror på att J ska ut på en resa för att kolla av så läget är okej med grannen.
Skulle hon ringa på hos grannen, eller? Hon visste inte ens vem av grannarna (det bodde flera i huset) som hade ringt på. J hade bråttom att köra fram bilen och få undan cykeln - varför skulle hon börja kolla av läget med alla grannar mitt i natten?
Citat:
Hon måste stå standby. För mig är det så otroligt ologiskt och skulle bryta alla mönster för en mördare att flytta kroppen i det läget.
Menar du förrådet? - I mina ögon är det mest logiskt att vilja bli av med en död kropp innan både grannar och polis står utanför dörren. Ett förråd precis utanför dörren är en lösning som faller sig praktisk. Dessutom vill hon dölja kroppen för M.
Citat:
Hade M sett kroppen innan J åkte till donken behöver hon svara på varför hon inte larmade. Att hon inte såg den innan hon åt hamburgaren hade låtit alldeles för kallsinnigt. Därför säger hon att hon inte såg kroppen förrens i slutskedet.
Men hon larmade ju heller inte senare när hon fick se kroppen i hallen. Hon kunde även här hävda att hon var rädd och inte vågade göra något.
J gav nog M en hamburgare - inte av omtanke - utan för att hon skulle få kraft och energi att orka hjälpa till.
Citat:
Finns det några steg registrerade efter 02:43 i M s telefon? Om hon satt med den på toa 03:00 borde den väl registrerat steg när hon gick ut från toan?
Hon kan ha haft den bredvid sig på toaletten och gått in i köket när J kom tillbaka och lämnat kvar mobilen.