2023-05-11, 22:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
J måste placera T, sig själv och M i badrummet på ett naturligt sätt. Då är lägenhetsvisning det bästa hon kom på. Att hon till varje pris ska klämma in M i historian på bekostnad att göra gärningen värre finns inte på kartan. J hoppas ju i detta läge komma undan med olyckshändelse. Fokus ligger på att förringa gärningen, inte sätta dit M!
Jag har svårt för att se det naturliga i att M skulle gå som första man in i badrummet som J skulle visa för T. Då skymmer ju M utsikten. Det mest naturliga vore att hon gick sist om hon nödvändigtvis skulle över tröskeln.

Nej, den gubben går inte! M skulle vara med av någon anledning.
Citera
2023-05-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Två flugor i en smäll; utan M:s närvaro kan hon hävda sina 10 sekunder utan risk för att bli emotsagd.
Samtidigt får hon sin hämnd på M som visste vad hennes erkännande om dumpning skulle innebära för hennes del. - Det går inte att förbise de otaliga tillfällen då den lättkränkta har försökt döda både vänner och fd pojkvän. M är livrädd.

M: Ja jag är på riktigt rädd ja.
A: Okej.
M: Det, om inte hon har förändrats när hon har suttit här inne så vet jag att hon kommer försöka göra, alltså även fast om hon inte kommer lyckas så kommer hon försöka göra allt i sin makt för att förstöra för mig.

M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.

Eh, och ja hon är väldigt, ja men lika mycket eller bra som hon har liksom höjt mig som människa lika elak och obehaglig har hon varit med dem hon verkligen hatar. Och det värsta, det värsta, det värsta nästan enligt för mig är att hon, eh, någon gång har liksom försökt få mig, eh, ja men vara med i tankarna att, att ja, skada eller ja döda min bror.

Hade det inte kostat J någonting att dra ner M i skiten hade jag kunnat köpa det. Men nu kostar det extremt mycket. Hon gör gärningen så mycket värre för sig själv genom att säga att M höll i händerna. Utan M s närvaro hade hon kunnat hävda självförsvar, eller att T måste ha ramlat och slagit i huvudet och kvävts av sina spyor, som hon visste fanns i lungorna vid erkännandet.

Vi vet att J vill styra och ställa, och driva historian själv eftersom det är hon som är smartast och bäst i världen. När hon erkände visste hon att M redan börjat berätta saker. Så J visste att hon inte kunde lita på M. Hon kunde inte hävda något annat än något som var hyfsat nära sanningen. Allt hade varit så mycket enklare för J om M inte varit med i badrummet vid erkännandet.
Citera
2023-05-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har svårt för att se det naturliga i att M skulle gå som första man in i badrummet som J skulle visa för T. Då skymmer ju M utsikten. Det mest naturliga vore att hon gick sist om hon nödvändigtvis skulle över tröskeln.

Nej, den gubben går inte! M skulle vara med av någon anledning.

Kan du själv komma på en anledning till att alla tre befinner sig i badrummet? (En lögn altså)
Citera
2023-05-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Angående det här med hundar och deras förmåga att känna dofter, så kan för att skapa en viss förståelse för hur känsliga hundarnas nosar är, nämnas följande exempel.

Tänk att du går tvärs över en äng.
Två veckor senare kommer en spårhund och söker. När den korsar spåret där du gick två veckor tidigare så kommer den känna att du gått där. Då nosar den åt ena hållet, och sedan åt andra hållet.
Därefter vet hunden vilket håll du gått åt, eftersom det luktade lite mer i den riktningen.
Efter två veckor, kan hunden känna inte bara att du gått där, utan på bara någon meter när avgöra åt vilket håll du gick för att det luktar mer en meter åt vänster än åt höger.

Så känslig är en hunds nos.

En kriminalsökhund är som regel tränad på mänsklig förruttnelse, blod och sperma. Hade något sådant funnits i Johannas badrum, hade hunden markerat på det.

Det går heller inte att dölja en doft med en annan, exvis rengöringsmedel. Hunden kan särskilja på dofterna.
Nä inte alls säkert hunden hade markerat där.
Svenska kriminalsökhundar missade Wilmas huvud i garderoben.

I det fallet var det en inhyrd tysk renodlad likhund som fann hennes huvud i lägenheten.
Så mycket tveksamt om svensk kriminalsökhund markerat något överhuvudtaget.
Citera
2023-05-11, 22:22
Medlem
Citat:
Är du knäpp i huvudet?
Jag skrev ingenstans "exakt" vilket medel hon använde.
Däremot har jag läst utredningen. Det har visst inte du.

Enda sättet att "göra allt" för att säkert få bort allt DNA, är att elda upp hela skiten.
Hon ville nog inte elda upp hela sin lägenhet.

Men det ligger nära till hands att tro att Johanna rensat under naglarna på Tove. Där hittades främmande DNA men inte tillräckligt för en analys.

Ja J kan ju ha gjort det det på söndagen när hon åkte tillbaka till skogen.
Citera
2023-05-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Pappa Leshe* har flyttat till sin Schnabe* flickvän i Eksjö.

Dock så finns hans företag kvar på gårdens adress på hitta.se

Inga andra personer finns skrivna på adressen Hadderödj* 4 (ännu)

Det finns inte heller någon Lagfart publicerad nyligen på gårdens adress...

Kan det vara så att köpet inte har gått igenom eller att de har en öv kommelse på att överlåtelsen ska ske senare?
Citera
2023-05-11, 22:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx

I det fallet var det en inhyrd tysk renodlad likhund som fann hennes huvud i lägenheten.

De svenska likhundarna är bland världens bästa, det var bland annat därför som flera av dem hyrdes in till Danmark i eftersökandet av Kim Wall. Det var tre svenska hundar som ledde till att man hittade alla delar av Kim i Öresund.

Frågan jag ställer mig är om Wilmas huvud fanns där vid den första undersökningen. Eller om det flyttats dit efter undersökningen, just eftersom det utrymmet redan undersökts och därför antogs vara en säker plats.

Vad gäller Tove, så var det inget blodigt överfall, och någon sperma är det inte tal om, återstår förruttnelse, men liket flyttades därifrån innan någon sådan doft kunde avsättas.
Citera
2023-05-11, 22:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Utredningen har hela tiden sagt att J och T s telefon lämnade lägenheten 02:46-02:47.
Korrigering: Utan tillgång till T:s hälsoapp har tiden fastställts till 02:45, samma tid som när grannen lämnar lägenheten, alternativt tar upp sin mobil. J lämnar sin lägenhet 02:46:22. Hjulen börjar rulla mot Donken kl 02:47.
Citat:
Så grannens hälsoapp förändrar ingenting, förutom någon min. I domen har dom angett tiden för mordet till 02:40 baserat på grannens ungefärliga tid, vilket är klantigt. Det förändrar ingenting i sak eftersom man kan räkna baklänges från att dom lämnade lägenheten med hjälp av grannens tidsuppfattning för vad varje moment tar. Jag drar själv inte samma slutsats som rätten i just den delen. Den korrekta tiden enligt mig ligger runt 02:35 och mordet avslutades ca 02:40. 3 minuter efter det rör sig M s telefon.
Det går inte att avgöra om han har tagit fel på 5 eller 10 minuter då 02:40 är opålitlig och inte kan tillmätas någon som helst betydelse. Tidigare har han hävdat andra tider.
Då M möter J i hallen är det möjligt att hon precis har stängt ytterdörren om sig, för en stund innan J går ner har hon uppenbarligen öppnat och stängt dörren ett par gånger och grannarna har hört "hastiga steg" - vad sysslade hon med?
Citat:
Att hon plockar upp telefonen just då tror jag beror på att J ska ut på en resa för att kolla av så läget är okej med grannen.
Skulle hon ringa på hos grannen, eller? Hon visste inte ens vem av grannarna (det bodde flera i huset) som hade ringt på. J hade bråttom att köra fram bilen och få undan cykeln - varför skulle hon börja kolla av läget med alla grannar mitt i natten?
Citat:
Hon måste stå standby. För mig är det så otroligt ologiskt och skulle bryta alla mönster för en mördare att flytta kroppen i det läget.
Menar du förrådet? - I mina ögon är det mest logiskt att vilja bli av med en död kropp innan både grannar och polis står utanför dörren. Ett förråd precis utanför dörren är en lösning som faller sig praktisk. Dessutom vill hon dölja kroppen för M.
Citat:
Hade M sett kroppen innan J åkte till donken behöver hon svara på varför hon inte larmade. Att hon inte såg den innan hon åt hamburgaren hade låtit alldeles för kallsinnigt. Därför säger hon att hon inte såg kroppen förrens i slutskedet.
Men hon larmade ju heller inte senare när hon fick se kroppen i hallen. Hon kunde även här hävda att hon var rädd och inte vågade göra något.
J gav nog M en hamburgare - inte av omtanke - utan för att hon skulle få kraft och energi att orka hjälpa till.
Citat:
Finns det några steg registrerade efter 02:43 i M s telefon? Om hon satt med den på toa 03:00 borde den väl registrerat steg när hon gick ut från toan?
Hon kan ha haft den bredvid sig på toaletten och gått in i köket när J kom tillbaka och lämnat kvar mobilen.
Citera
2023-05-11, 22:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja J kan ju ha gjort det det på söndagen när hon åkte tillbaka till skogen.

Ja visst, eller direkt efter mordet. Bägge varianterna är möjliga.
Citera
2023-05-11, 22:31
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Är du knäpp i huvudet?
Jag skrev ingenstans "exakt" vilket medel hon använde.
Däremot har jag läst utredningen. Det har visst inte du.

Enda sättet att "göra allt" för att säkert få bort allt DNA, är att elda upp hela skiten.
Hon ville nog inte elda upp hela sin lägenhet.

Men det ligger nära till hands att tro att Johanna rensat under naglarna på Tove. Där hittades främmande DNA men inte tillräckligt för en analys.

Snälla människa... menar du på allvar att J skulle rensa under T:s naglar för att avlägsna DNA? Med vad? Vilken tid?
Jag tycker att du har ganska sunda inlagor här men att J skulle rensa T på DNA, där tappade du förtroende. Var du ironisk?
Citera
2023-05-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx

De här hundarna är ganska värdelösa i bebodda områden. Samtidigt kan de markera på sjön om en kropp flutit förbi.

Hunden markerade inte heller i Js bil.
Citera
2023-05-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, det gör han inte!

Tror att mordet skedde någonstans mellan 02.05 och 02.15.
Annars skulle de alltså ha suttit och snackat i lägenheten i 40 - 50 minuter innan "visningen" och mordet? I mina öron låter det helt befängt.

Det är bara konstigt om man köpt Js lögner. Det är snarare väntat att J skulle tömma T på information och sen vänta på rätt tillfälle för att utföra mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in