2022-02-17, 13:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jo precis. Den är helt enkelt inte godkänd. Kanske om jag reggar den som moppe? Men är hursomhelst intresserad ändå. Tycker det är störigt att det finns massa 45km/h elfordon som det går att köpa men om det är pedaler på är det helt andra regler. Exempelvis en Super73 hade varit grymt att ha men den europeiska varianten är helt annorlunda mot den amerikanska.

Jag får helt enkelt bryta mot lagen...
Regga som moppe?

En registreringsbesiktning för 15000kr och det är ju ingen garanti för stt den går igenom..

Men som du säger (och verkar medveten om) så blir det att bryta mot lagen..

Om du skulle bli tagen,så kan flera saker bli aktuella.
Har du mc-körkort? Annars kan olovligkörning bli en punkt,på oregistrerad lätt-mc,oskattad,obesiktad,oregistrerad..

Jag är inte säker på att de "kastar hela lagboken" på dig,men tror att de KAN göra det.

Det är ju bra att veta INNAN man utsätter sig för det.. å andra sidan har jag cyklat ifrån en polisbil med vanlig MTB (det var några år sedan..)

Har du sett de elektriska "cross hojarna" som ser ut som en blandning mellan MTB/moped/cross? 5-8kW,går som satan! De GÅR att ha lagligt som moped,nedstrypta och så kostar de skjortan..😄
https://surron.co.uk/products/surron-lbx-dual-sport-e-dirt-bike
Citera
2022-02-20, 11:18
Medlem
Tänk också på att du kan köpa en handgas och montera den på de allra flesta elcyklar och elscootrar som redan har "tumgas" och liknande gasreglage kopplat till motorkontrollern. Många Kina-grejer använder samma kabelkontakter och i värsta fall behöver du eventuella bara köpa en kabeladapter eller löda på en kontakt som passar din cykel.

Jag gillar gashandtag bättre än andra reglage för de är bekvämare och gör det lättare att hålla en jämn hastighet. De billiga gashandtag från Kina som jag har testat är inte alls som på en motorcykel men de fungerar ändå tillfredsställande.

Det är dessutom tillåtet att köra omkring med ett icke-funktionellt gasreglage, så om du är på väg att bli stoppad så kan du potentiellt komma undan genom att snabbt klippa av eller rycka ur kabeln.

Om du inte kör omkring som en idiot i stadsmiljö så är det nog ändå en liten risk att du blir stoppad.

Jag tycker dessutom att 25 km/h är en mer än tillräcklig hastighet i stadstrafik. Men när man kommer fram till en jobbig backe så vill man ju kunna glida upp för den utan att bli svettig och det gör man inte med en vanlig elcykel på 250 Watt som man har köpt i en svensk butik.

Och det är trots allt bara EU som är efterblivet. Det finns t.ex. flera stater i USA som har ungefär samma hastighetsbegränsningar som oss men tillåter elmotorer på upp till 1000 Watt.
Citera
2022-02-20, 13:16
Medlem
godboys avatar
Som redan sagts så tror jag att risken är rätt liten att bli stoppad i stan för att du har en för kraftfull cykel. Men jag vet att det hänt och att det förekommit kontroller ibland. Men kör/cykla vettigt så minskar du nog risken för att bli haffad.

En liten sak som jag observerat under några år nu:
Min absoluta uppfattning är att killar på riktigt feta och inte helt lagliga elcyklar (av Rawbike-typ m fl) sköter sig fint i trafiken medan spandexgubbar kan tro att de kan cykla som på Giro de Italia inne i centrum. Dessutom är de ofta aggressiva. Beteendet hos vissa på lagliga elcyklar kan också vara ganska tveksamt emellanåt.

Kanske är det så att de som kör på de olagliga hojarna inte vill ha oönskad uppmärksamhet och därför sköter sig fint.
Citera
2022-10-13, 12:51
Medlem
Cyklar själv med MX03. Har via menyn slagit av gasfunktionen så endast pedelassist är aktivt samt låst hastigheten till lagliga 25km/h. När man cyklar offroad eller ställen där risken är lite att bli stoppad så ställer jag om maxhastigheten till oändligt. För pengarna idag ca: 15500kr med frakt till ytterdörren är det en av dom mest prisvärda elcyklarna på marknaden. Batteriet räcker 50-70km beroende på hur mycket man själv hjälper till och cyklar. Orginal controller ger 867W kontinuerligt och kan i peakar ge 1000W+. För mig som cyklar året runt till jobbet så har denna cykel varit lysande.
Citera
2022-10-13, 13:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Regga som moppe?

En registreringsbesiktning för 15000kr och det är ju ingen garanti för stt den går igenom..

Men som du säger (och verkar medveten om) så blir det att bryta mot lagen..

Om du skulle bli tagen,så kan flera saker bli aktuella.
Har du mc-körkort? Annars kan olovligkörning bli en punkt,på oregistrerad lätt-mc,oskattad,obesiktad,oregistrerad..

Jag är inte säker på att de "kastar hela lagboken" på dig,men tror att de KAN göra det.

Det är ju bra att veta INNAN man utsätter sig för det.. å andra sidan har jag cyklat ifrån en polisbil med vanlig MTB (det var några år sedan..)

Har du sett de elektriska "cross hojarna" som ser ut som en blandning mellan MTB/moped/cross? 5-8kW,går som satan! De GÅR att ha lagligt som moped,nedstrypta och så kostar de skjortan..😄
https://surron.co.uk/products/surron-lbx-dual-sport-e-dirt-bike
Ja vill man köra 45 km/h är det nog bättre att köpa något som redan är registerat som moped klass 1.
Citera
2022-10-13, 13:54
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Att åka med något som inte är lagligt på cykelbanan är idiotiskt. Det krävs inte mer än en krock med en elcykel för att någon ska dö och då blir det ju den med det olagliga fordonet som får skaka galler.

För att inte tala om den egna hälsan. Att köra av på egen hand är dåligt nog. En elcykel går nästan för fort ibland med tanke på hur dåligt skyddad man är.
Citera
2022-12-12, 19:15
Medlem
-Gustavssons avatar
Har skaffat mig en GF 600 Elcykel med 1000w motor och fattar inte hur den kan vara olaglig? Sverige landet lagom denna cykel är brutal och skönt att cykla förbi alla som har lagt 25papp+ på sina el-cklar som går i 25kmh
Citera
2022-12-31, 17:02
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Att åka med något som inte är lagligt på cykelbanan är idiotiskt. Det krävs inte mer än en krock med en elcykel för att någon ska dö och då blir det ju den med det olagliga fordonet som får skaka galler.

För att inte tala om den egna hälsan. Att köra av på egen hand är dåligt nog. En elcykel går nästan för fort ibland med tanke på hur dåligt skyddad man är.

Går att trafikförsäkra den så lugnt på den fronten. Man är iprincip lika dåligt skyddad på en moppe med ifall man smäller.
Citera
2023-01-03, 10:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Har skaffat mig en GF 600 Elcykel med 1000w motor och fattar inte hur den kan vara olaglig? Sverige landet lagom denna cykel är brutal och skönt att cykla förbi alla som har lagt 25papp+ på sina el-cklar som går i 25kmh

Det är inte olagligt med mopeder i Sverige. Du har en moped. Grattis.
Citera
2023-01-03, 22:16
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är inte olagligt med mopeder i Sverige. Du har en moped. Grattis.

Går inte att regga den som moped.
Citera
2023-05-09, 09:49
Medlem
Jag sitter i tankar kring att köpa denna "cykel" och är väl medveten om dess olaglighet men önskar höra lite åsikter från nån som har testat eller äger en. Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter kring denna cykel? Är ni nöjda? För-/nackdelar??
Citera
2023-05-10, 22:39
Medlem
Äger en.
Kört den 1 1/2 år, 2 vintrar dagligen.
Bra drag i cykeln, klarar vinterväglag bra, stadig på vägen tack vare breda däcken.

Lite Kinakvalitet får man på köpet, alla skruvar är rostiga, även fotstöd.
Växlarna kärvar lite, likaså bromsarna bak ligger emot.
Salt o skit på vintrarna sliter ju, så man får lämna in den på service.
Dålig bakskärm, man får byta till en bättre.
Totalt sett ett bra köp ändå!

Köpte denna, samma cykel.

https://m.banggood.com/sv/EU-DIRECT-GUNAI-MX03-48V-17AH-1000W-26inch-Electric-Bicycle-40-50KM-Mileage-Range-150KG-Max-Load-Ele ctric-Bike-p-1980838.html?utm_source=googleshopping&utm_source= googleshopping&utm_medium=cpc_organic&utm_medium=c pc_pt&gmcCountry=SE&utm_content=minha&utm_content= meruem&utm_campaign=aceng-pmax-se-sv-pc&utm_campaign=aceng-pmax-se-all-en-220402-meruem&currency=SEK&cur_warehouse=CZ&createTmp=1&I D=6287830&ad_id=&gclid=CjwKCAjwge2iBhBBEiwAfXDBR_Z A_sjsRI1P2NQGC-8U9Th3oFnT7513VcMLPH1C3RuJbsty_jHH5RoCi-wQAvD_BwE
Senast redigerad av alfax 2023-05-10 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in