2023-05-09, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur stor är sannolikheten för att Erdogan valfuskar? Val i Turkiet brukar ju vara kaosartade tillstämingar.

Mer regel än undantag att det fuskas. Frågan är bara i hur stor utsträckning fusket kommer påverka utgången av valresultatet.
2023-05-09, 20:02
Medlem
enligt spelbolagen så är Erdogan underdog just nu. Men det är jämt.
2023-05-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Erdogan vinner enligt opinionsundersökningarna på Wikipedia.

2. Bye-bye

Man ska ta turkiska opinionsundersökningar med en rejäl nypa salt. Din källkritik är på topp. Man får vänta tills på valdagen. Ingen idé att spekulera eller kolla undersökningar m.m.
2023-05-09, 20:25
Moderator
Ancistruss avatar
Tråd infogad.

/Mod
2023-05-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Ärligt talat så vet jag inte varför individualism är så viktigt. I en demokrati har alla olika åsikter, så går det att förena dem? Jag tror inte att islam skiljer sig så mycket från Kina eller Ryssland, så jag ser det inte negativt.

Naturligtvis tror jag att Shara'ah-lagen, som hävdas av islamiska extremister, är ociviliserad. Men Erdogan är en diktator som Putin, inte en islamisk fanatiker som följer sharialagarna.

Det är bara det att smarta politiska ledare leder landet och intar konservativa ställningstaganden om viss politik.

Exakt, han utnyttjar landet och situationen. NATO, det är ju orättvist. Han är feg o svag. Auktoritär ledare som tar för sig på ett fegt sätt.
2023-05-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Är valfusk möjligt? Brasilien och USA är det starkt misstänkt att det var valfusk eftersom dessa presidenter inte kunde fylla telefonkiosk på sin valturné medan deras motståndare kunde fylla en stadium upp till läktarna.

Finns det någon turk på FB som har någon info om detta?

Ändå så vann Trump fast han fyllde knappt en telefonkiosk. Klart de fusk, de va knappt nån på hans president invigning. Lägsta någonting.
2023-05-09, 20:33
Medlem
Komiskt hur folk ens kan tro att oppositionen har en chans.

Ja, oppositionen kommer vinna själva valet i form av att de kommer få fler röster.

Problemet är att oppositionen måste vinna med minst 10 procentenheter för att Erdogan ska slänga in handduken. Allt under det kommer han bara hitta på någon anledning för att kunna sitta kvar. Erdogan har många ess i rockärmen.

1. Utlysa undantagstillstånd

2. Starta krig

3. Utlysa nyval

4. Göra en Lukashenko och hitta på valresultatet till sin egen fördel. (Han styr hela valmyndigheten)

Erdogan har också så pass stort stöd i befolkningen i och med att det i stort sett är 50/50. Så han har ingen anledning att fredligt lämna över makten om han förlorar med 1-2 procentenheter.

Han styr hela militären och polisen. Presidentmakten är dessutom redan centraliserad och exekutiv så han kan göra vad fan han vill genom dekret.

Det är ytterst sällsynt i Turkiets historia att makten lämnats över fredligt efter ett val.

Republiken Turkiet blir 100 år i oktober.

I 21 år har AKP styrt i stort sett ohotat och vunnit val efter val.

De första 17 åren i republikens historia var det en enpartistat

Totalt 13 år styrt av militären

Bara detta är halva Turkiets historia. Presidentval i Turkiet har historiskt ända fram till 2014 endast skett i parlamentet. Det har aldrig varit en situation där man haft ett presidentval med folkets röster där sittande president förlorat och sedan lämnat över makten fredligt. Lämna Erdogan ifrån sig makten vet han att han kommer sitta resten av sitt liv i fängelse för korruption.

Enda chansen för oppositionen är att man kan samla fraktioner inom statsapparaten och militären som kan använda våld. Men jag tror inte Kilicdaroglu är en sån person som är beredd att offra blod för makten. Folket måste själva stå upp. Och det kommer oppositionella vanliga turkar inte göra.
Senast redigerad av nydagnyatider 2023-05-09 kl. 20:37.
2023-05-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Varför så arg? Har jag fel?

Man har ju avskedat tiotusentals lärare och akademiker och miltärer som inte passade in i ramarna?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RGz1yd/forskare-turkiet-ar-inte-nagon-demokrati-billstrom
De han har avskedat har varit nyttiga idioter och medlemmar i en paralellstat. Tänk frimurare , sekter som hjälper varandra och motarbetar regering , riksdag , säkerhetsstyrkor , skolväsende mm
En myndighetsperson i statlig tjänsk skall inte ha politiska åsikter eller gå ideologiska ärenden.

I Sverige har vi lagar för liknande brott , bla mot kårverksamhet
2023-05-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pottie.scippen
Mer regel än undantag att det fuskas. Frågan är bara i hur stor utsträckning fusket kommer påverka utgången av valresultatet.
Om du är så mån om val och rättvisa , varför jobbar du inte som övervakare eller observatör ?
De enda som fuskar och provocerar är CHP och HDP , ena sekteristisk och den andra fascistisk. De provocerar , beklagar sig , uppmanar till upplopp , våld mm
Sen när de blir lagförda så gråter de om demokrati snyft snyft
2023-05-09, 20:59
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
De han har avskedat har varit nyttiga idioter och medlemmar i en paralellstat. Tänk frimurare , sekter som hjälper varandra och motarbetar regering , riksdag , säkerhetsstyrkor , skolväsende mm
En myndighetsperson i statlig tjänsk skall inte ha politiska åsikter eller gå ideologiska ärenden.

Jag håller i alla fall med skribenten jag länkade.
Turkiet är en mycket tveksam demokrati.
Men gillar man Erdogan och hans mer radikala islamism så förstår jag att man är nöjd som det är.
2023-05-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kilicdaroglu lovar direkt accept för Sverige i Nato om han skulle vinna valet.

https://www.politico.eu/article/turkey-2023-election-erdogan-kilicdaroglu/
Han har ingen karaktär eller ryggrad.
Killen vill ha narkopengar från London har han sagt , han sa även till en cigarettsmugglare att han gjorde rätt och han stod bakom såna som smugglaren , han förstod inte att cigarettsmugglaren skämtade.
2023-05-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testaros

Samma "parallella stat" som han satt och kliade rygg med och med hjälp av fick makten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in