2023-05-09, 08:11
Medlem
EastAreaPapists avatar
De flesta co-op spel funkar väl ensam. Jag gillar Spirit Island. Gloomhaven bör funka, fast det blir lite lättare. Svaret beror lite på vilken typ av spel du gillar, och kanske framförallt hur tungt det får vara.
Citera
2023-05-09, 08:13
Medlem
EastAreaPapists avatar
Pandemic Legacy var jävligt bra. Det bör gå att spela ensam.
Citera
2023-06-10, 07:51
Avslutad
Go mot dator ger förståelse i att frontlinjer helst är porösa och att hårda fronter mest handlar om bodycount och inte territorium. Det är ett av de mest lärorika brädspelen man kan ägna sig åt, i synnerhet mot AI.
Citera
2023-06-14, 18:37
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Go mot dator ger förståelse i att frontlinjer helst är porösa och att hårda fronter mest handlar om bodycount och inte territorium. Det är ett av de mest lärorika brädspelen man kan ägna sig åt, i synnerhet mot AI.
Vilket brädspel menar du?
Citera
2023-06-14, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Vilket brädspel menar du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Go_(br%C3%A4dspel) <- parantesbugg

Citat:
Go är ett strategiskt brädspel för två spelare. Det är även känt som weiqi (kinesiska: 围棋), igo (japanska: 囲碁) eller baduk (koreanska: 바둑). Spelet är känt för sin strategiska mångfald trots sina enkla regler.

edit: google att spela det online mot AI, de har ranking precis som schack.
Citera
2023-06-14, 20:02
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Go_(br%C3%A4dspel) <- parantesbugg

edit: google att spela det online mot AI, de har ranking precis som schack.
Ja nu förstår jag! Innan visste jag inte ens att "go" var ett spel, så jag trodde bara att din mening var helt vild. Ursäkta. Spelet ser intressant ut, jag ska läsa mer om det.
Citera
2023-06-14, 20:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nu har jag svårt att tänka mig att TS tänker på något annat än just brädspel, alltså ett rent analogt spel.

Vill man spela mot en dator, så kan man välja nästan vilket dataspel som helst.
Citera
2023-06-15, 03:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu har jag svårt att tänka mig att TS tänker på något annat än just brädspel, alltså ett rent analogt spel.

Vill man spela mot en dator, så kan man välja nästan vilket dataspel som helst.

Jag bryr mig dock intte om vad du har svårt att tänka dig, men tack för din kritik.

Go är 3500 år, man kan spela det mot dator precis som schack.

Är man ointresserad kan man låta bli.

Håll tråden on topic.
Citera
2023-06-15, 03:32
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Jag bryr mig dock intte om vad du har svårt att tänka dig, men tack för din kritik.

Go är 3500 år, man kan spela det mot dator precis som schack.

Är man ointresserad kan man låta bli.

Håll tråden on topic.
Lite magstark uppmaning. Topic är "Tips på bra brädspel för 1 person att spela?". Att tipsa om go mot en AI är ungefär lika on topic som att tipsa om Diablo IV.
Citera
2023-06-15, 03:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Lite magstark uppmaning. Topic är "Tips på bra brädspel för 1 person att spela?". Att tipsa om go mot en AI är ungefär lika on topic som att tipsa om Diablo IV.

Nej, detta är en missuppfattning, Diablo IV är ett dataspel, Go är det äldsta brädspelet i världen som spelas fortfarande och det spelas av flera personer än som spelar schack så nu får du sluta driva tråden offtopic med poster som inte tillför något som en kommunist.

Go är också ett viktigt kulturellt spel att känna till.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Go_proverb dvs det finns ordspråk direkt hämtade från spelet i de störtsa asiatiska kulturerna. Man kan studera dem själv om man är intresserad av t.ex. mösterigenkänning i strategiska spel.

Som sagt en av de fyra dygderna att spela och känna till sedan 3000 år för en gentleman.
Senast redigerad av NewRomancers 2023-06-15 kl. 03:40.
Citera
2023-06-15, 04:24
Medlem
Det finns väl inte jättemånga brädspel man spelar ensam, däremot finns ju en del man kan roa sig med att spela mot sig själv.

Schack, plockepinn, carcasonne, kalaha, kasta gris och yatzy är några jag kommer på. Fast de flesta där kanske borde kallas bordsspel istället

Kom på en till men minns inte namnet, det när man flyttar klossar från en stapel att bygga så högt som möjligt. Jenga?
Citera
2023-06-15, 05:28
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Nej, detta är en missuppfattning, Diablo IV är ett dataspel, Go är det äldsta brädspelet i världen som spelas fortfarande och det spelas av flera personer än som spelar schack så nu får du sluta driva tråden offtopic med poster som inte tillför något som en kommunist.

Go är också ett viktigt kulturellt spel att känna till.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Go_proverb dvs det finns ordspråk direkt hämtade från spelet i de störtsa asiatiska kulturerna. Man kan studera dem själv om man är intresserad av t.ex. mösterigenkänning i strategiska spel.

Som sagt en av de fyra dygderna att spela och känna till sedan 3000 år för en gentleman.
Det är ett spel för två (2) spelare. Du får starta en ny tråd för folk som nyligen har hittat wikipedia-artikeln om go och känner sig lite viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in