2023-05-08, 11:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det kan rimligen inte vara det bästa stället att "förvara" flyktingar, om man jämfört med alternativet flyktingläger i t ex Rostov. Krim har lite utsatt logistik även om man inte ska överdriva det. Dessutom är det hopplöst att fly vidare.

En rimlig tolkning är att ryssarna med nuvarande evakueringar sätter upp en situation där det blir "orimligt" att stötta ett återerövrande av Krim för att det skulle bli en total humanitär katastrof. Jag såg en video med en intervju med en flyktingförläggning från Krim förra månaden. Ryskan där claimade att de redan hade stora mängder flyktingar på Krim - flera tiotusentals.
Hur skulle du definiera "total humanitär katastrof"? Du menar att ryssarna tänker förskansa sig bland flyktingarna?

Kan ändå tänka mig att ryssarna hoppas på ett scenario i linje med din tolkning. Hur det blir med den saken beror på hur ryssarna själva agerar.
Citera
2023-05-08, 12:01
Medlem
HAARPs avatar
Det var länge sedan EU kom med något nytt sanktionspaket tycker jag.
Börjar det inte bli dags snart igen?
Citera
2023-05-08, 12:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Jag ser fram emot den stora paraden i Moskva i morgon!

Kommer Putin våga vara på plats, eller blir det på länk?
Kommer T14 Aramata att dyka upp?
Kommer allas vår favoritskådis Steven Seagal vara där?
Kommer det ske en trollning av Ukraina eller annan grupp?

Antar att tv-sändningen kommer ha hyfsad fördröjning så man kan avbryta vid ev attack.

Statschefen (i detta fall Putin) brukar sätta sig tillrätta på podiet kl 09.55 (Moskvatid), dvs fem minuter innan klockorna i Spasskijtornet börjar slå och paraden sätter igång. Detta betyder att vi vet om Putin vågar sig fram ur sin håla strax före kl 9 i morgon bitti. Sky News brukar sända direkt på Youtube.
Citera
2023-05-08, 12:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
De senaste paketen har i huvudsak inriktat sig mot metoder att runda tidigare sanktioner.

Man varnar i allmänhet organisationerna som hjälper till att runda innan man slår till med sanktioner. I de flesta fall så behöver man inte sanktionera utan de börjar följa regelverket för att rädda sig själva.
Citera
2023-05-08, 12:10
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Statschefen (i detta fall Putin) brukar sätta sig tillrätta på podiet kl 09.55 (Moskvatid), dvs fem minuter innan klockorna i Spasskijtornet börjar slå och paraden sätter igång. Detta betyder att vi vet om Putin vågar sig fram ur sin håla strax före kl 9 i morgon bitti. Sky News brukar sända direkt på Youtube.

Tack, Sky News ska rulla på ena skärmen i morgon när jag jobbar för att se om den store Ledaren vågar sig fram i grottan.
Citera
2023-05-08, 12:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Är det du skriver riktat till mig som svar på det jag skrivit?

Svar Ja. Både nutid, dåtid och framtid.
Detta passar bra ihop att bemöta dina narrativ du har(nutid), har haft(dåtid) och troligen kommer att ha(framtid).
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Frågan är om han kommer eller om han skickar en ersättare. Troligtvis så är det en av ersättarna eftersom detta evenemang antagligen kräver att han befinner sig i närheten av andra människor.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hur skulle du definiera "total humanitär katastrof"? Du menar att ryssarna tänker förskansa sig bland flyktingarna?

Kan ändå tänka mig att ryssarna hoppas på ett scenario i linje med din tolkning. Hur det blir med den saken beror på hur ryssarna själva agerar.

Jag tänker att det kan bli stökigt iom Krim-bron om där är många människor på Krim - alla kan inte komma över tillräckligt snabbt. De kan ju också helt enkelt bygga tältläger så att de ligger lite i vägen för snabba framstötar. jag tror inte ryssarna tänker använda dem som mänskliga sköldar i snäv mening.
Citera
2023-05-08, 12:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Haha, ja jag kollade igenom de stora ländernas vapenproduktion för ett tag sen och Indien sticker ut som skrämmande dåligt med tanke på hur stor befolkning de har. De har lyckats att ta fram en egen stridsvagn (Arjun) men den verkar vara så dålig så att de knappt ens själv vill köpa den. Och Kina är svårbedömt som attans med tanke på att ingen vill köpa deras kommi-vapen. Ryssland är ju svinsura på Kina med tanke på hur mycket de har kopierat sovjetiska vapen genom åren.

Ett annat fd U-land Polen har varit smarta de senaste decennierna och krävt tillverkning i landet (tex Patria) när de köper vapen, vilket har gjort att de har fått ekonomi i sin vapenproduktion. Polen har ju tagit fram sin egen IFV Borsuk nu, vilken ser ut att sättas i produktion snart. Och för att anknyta till detta kriget så har Polen ägnat över 10 år åt att ta fram sin egen AK Grot, vilken redan är levererad till UAF. Och UAF är tydligen så nöjda med Grot så de har lagt en rätt stor beställning på fler. T&P la upp en film om Grot för några veckor sen och där tar de upp det som har diskuterats tidigare i denna tråden, att väst har haft en bättre precision i sin industri. Grot jämförs med vapen från väst här.

https://youtu.be/0GQ8g6yZvtQ

Indien har länge köpt väldigt mycket vapen från Ryssland. Jag har sett lite nyheter från Indien där de under det senaste året kraftigt börjat ifrågasätta ifall de verkligen är så bra sett till hur de presterat i Ukrainakriget. Indien har nu sagt upp något/några(?) avtal med Ryssland och inte heller tecknat några nya avtal om vapenhandel med dem. Detta är förstås en stor ekonomisk förlust för Ryssland då Indien trots allt är en väldigt stor importör. Och dessutom också en stor prestigeförlust för Ryssland.

Diskussionen i Indien verkar nu luta åt att de skall försöka tillverka egna vapen. Men de inser också själva att de inte håller tillräcklig klass än och att det tar många år att bygga upp en egen stor vapenindustri. Samtidigt kommer det bli svårt att bygga upp en egen industri om de istället börjar importera från andra länder, i synnerhet länder med än högre kvalité än Ryssland, d.v.s. från i stort sett från vem fan som helst...

Så nä, Indien har inte mycket egna vapen att hjälpa Ryssland med. Möjligen kan ryssarna böna och be om att få köpa tillbaka några gamla rysktillverkade vapen, men indierna lär i så fall inte missa chansen att ta rejält betalt för dem. Kom ihåg att indier är de snålaste djävlarna på jorden och skulle aldrig missa chansen att krama ur varenda öre de ö.h.t. kan från någon.
Citera
2023-05-08, 12:15
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Precis, dags att stänga gaskranen samt import av uran från Ryssland.
Hyckleri och dubbelmoral att sända vapen till Ukraina och samtidigt köpa gas och uran av Ryssland.

https://www.cnbc.com/2022/10/14/ukraine-war-europe-is-still-quietly-importing-russian-nuclear-energy.html
Citera
2023-05-08, 12:31
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Jag ser fram emot den stora paraden i Moskva i morgon!

Kommer Putin våga vara på plats, eller blir det på länk?
Kommer T14 Aramata att dyka upp?
Kommer allas vår favoritskådis Steven Seagal vara där?
Kommer det ske en trollning av Ukraina eller annan grupp?

Antar att tv-sändningen kommer ha hyfsad fördröjning så man kan avbryta vid ev attack.

Putin skickar en dubbelgångare
T-14 dyker upp med en gammal dieselmotor, det är bara ett skal
Steven Segal, vem fan bryr sig
Sändningen kommer vara en repris från förra året
Citera
2023-05-08, 12:36
Medlem
Letrangeres avatar
FSB Academy brinner i Moskva https://t.me/operativnoZSU/95199
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera