2023-05-08, 10:50
Moderator
-Info-s avatar
I stort sett allt som har med Ryssland att göra är fejk. Detta gäller även många av de demonstrationer som varit i Europa där man demonstrerat mot Ukraina, mot NATO och för Ryssland. Det rör sig om samma personer, med rysk koppling, som åker till olika europeiska länder och låtsas demonstrera. Ibland låtsas de vara nazister också, för att smutskasta Ukraina.

Citat:
Med inspiration från aktionen i Sverige har rysk underrättelsetjänst planerat falska protester i en rad europeiska städer. SVT har, i samarbete med grävredaktionen Dossier Center och flera andra medier, tagit del av dokument inifrån rysk underrättelsetjänst som beskriver påverkanskampanjerna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-paludans-koranbranning-rysk-kampanj-for-att-splittra-europa
Citat:
Syftet med den ryska aktionen var också att lägga skulden på Ukraina. Vilket uttryckligen beskrivs:

”Huvudsyftet med aktionen: Visa otacksamheten och den provocerande karaktären i reaktionen från den ukrainska sidan på tragedin i Turkiet (jordbävning). Betona den destruktiva nazistiska karaktären hos pro-ukrainska aktivister och det ukrainska samhället under V. Zelenskyjs styre i allmänhet.”

En analys av bilder och konton i sociala medier som Danmarks Radio och franska Le Monde gjort visar att mannen som den 5 mars utger sig för att vara pro-ukrainsk demonstrant deltagit i flera tidigare demonstrationer - men då i en helt annan egenskap. Bland annat den 11 februari i Paris då det var en stor demonstration kring en pensionsreform i Frankrike. Men mannen håller då i ett plakat mot Ukraina, Nato och USA.

Samma man som den 5 mars utgav sig för att vara Ukrainare demonstrerar här emot Ukraina. 10 sådana aktioner har kunnat spåras till städer som Paris, Haag, Madrid och Bryssel.

Tillvägagångssättet är alltid detsamma – 3 män går till demonstrationer utan anknytning till kriget i Ukraina och fotograferar sig själva i folkmassan där de håller upp plakat med budskap som ”NATO, sluta bomba Donetsk” och ”Skicka inga fler vapen till Ukraina!”. Samma personer återkommer på demonstration efter demonstration och inläggen på sociala medier går att koppla till i huvudsak 3 konton.

Genom uppgifter från ryska databaser över flygresenärer har Dossier Center kunnat spåra mannen bakom den mest aktiva profilen till Sankt Petersburg. Mannen är algerisk medborgare och har varit student på Sankt Petersburgs elektrotekniska universitet.

https://www.expressen.se/nyheter/kremls-hemliga-plan-falska-protester-mot-erdogan-och-turkiet/

Även falska nazisthälsningar är med förstås:

Citat:
Ett annat dokument beskriver en av dessa operationer som genomfördes i Paris den 5 mars i år. Bilder visar ”demonstranter” som gör nazisthälsningar framför banderoller prydda med den ukrainska flaggan och Erdogankritiska budskap.
Citera
2023-05-08, 10:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Samtidigt kom rapporter häromdagen att Ryssland stör ut frekvenserna som används för GPS, så att Himars och Archer inte kan navigera ordentligt. Men det är mysko om Himars och Archer inte kan använda sig av landbaserad triangulering för positionering? Eller har Ukraina ingen sådan utrustning? Det är ju en lätt sak att störa ut svaga radiosignaler från satelliter, och om det gör Himars obrukbar så känns det som en stor flaw i det systemet.
Det är ungefär lika svårt att störa ut landbaserad triangulering.

Att störa ut alla radiosignaler är ganska enkelt och en anordning för det kan man sätta ihop hemma om man är lite händig.

Att sända falska positioner är lite knöligare men inte överdrivet svårt. Det händer dessutom att systemet strular. Det händer titt som tätt att GPS i min båt hoppar iväg hundra meter och visar att jag befinner mig på land.

För att detektera felaktiga positioner. Så behöves en referens. Det är olika svårt beroende på hur slug manipuleringen är. Ett 100m plus skutt är ju enkelt att se att det är fel när man använder historiken som referens. Men om man vrider kompassen 3 grader så blir det svårare. Man skulle kunna ha en gyrokompass i Himars. Men blir svårare i en artillerigranat.
Citera
2023-05-08, 10:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det där klippet får mig att ana att AFU inte kommer att göra en amfibieattack. AFU måste givetvis använda list om de ska bli framgångsrika i sin offensiv med så otillräckliga styrkor, och jag har en känsla av att de använder twitter, telegram osv flitigt för att sprida en massa villospår. Som när ukrainska ÖB nyligen gick ut med att AFU står klara att inleda offensiven. Hmmm...
Mycket "maskirovka" i nuläget, vilket inte är så jäkla konstigt. Spekulationer hör till.

Videon skulle kunna vara från en övning, t.ex. i Kherson-regionen. Man kan tänka sig att de ukrainska myndigheterna sprider den bl.a. av det skäl du tar upp (bidrar till ryktesspridning), men också för att det är "good optics".
Citera
2023-05-08, 11:08
Medlem
Telefons avatar
Jag ser fram emot den stora paraden i Moskva i morgon!

Kommer Putin våga vara på plats, eller blir det på länk?
Kommer T14 Aramata att dyka upp?
Kommer allas vår favoritskådis Steven Seagal vara där?
Kommer det ske en trollning av Ukraina eller annan grupp?

Antar att tv-sändningen kommer ha hyfsad fördröjning så man kan avbryta vid ev attack.
Citera
2023-05-08, 11:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men jag tror nog att stridsviljan var större för den vanliga ryska armen 1812, än idag. Fanns en klar fiende då. Wagner, VDV gör säkert mera motstånd.., men de som kommit det sista halvåret.., då mera mobiliserade.., hur är det med dessa ?

Kommunikationer kommer nog att vara kritiskt. Lyckas Ukraina slå ut högkvarter/kommunikationer kan det snabbt bli oreda.., lika viktigt för ryssarna att hålla dessa öppna..
Ja, säkert avsevärt högre 1812. Jag refererade till taktiken då; ständigt hålla sig undan och möta fienden i ett avgörande slag. Mycket har hänt sedan 1812, det är klart, men är ryssarna inte helt stenkorkade kan det hända att ledningen beslutar att det är bäst att låta ukrainarna rycka fram rätt "obehindrat" på backen innan man attackerar dem. Det är ju också en strategi.

Det blir intressant att se om ryssarna fixar sambandsbiten — ingen liten sak med några 100 000 man på väldigt stora ytor.
Citera
2023-05-08, 11:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där stod inte att det var specifikt GPS som slogs ut, kan även vara andra typer av signaler. De är inte helt obrukbara, men precisisionen försämras. Ukraina kan kompensera med att skicka flera - så det blir dyrare.

Så du sitter och gissar?
Kan du inte gå tillbaka och ta reda på fakta?
Kom tillbaka när du vet, vad du pratar om.
Citera
2023-05-08, 11:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Jag ser fram emot den stora paraden i Moskva i morgon!

Kommer Putin våga vara på plats, eller blir det på länk?
Kommer T14 Aramata att dyka upp?
Kommer allas vår favoritskådis Steven Seagal vara där?
Kommer det ske en trollning av Ukraina eller annan grupp?

Antar att tv-sändningen kommer ha hyfsad fördröjning så man kan avbryta vid ev attack.
Man skulle kunna låta ett par modellflygplan följa en kompass kurs så de flyger över kremlin. Flyger de över området samtidigt som Ryska flygvapnet så kan det bli mycket intressant. De behöver inte ens vara beväpnade.
Citera
2023-05-08, 11:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är samma game fortfarande. De som argumenterade för att det var en game-changer var antingen helt flummiga och sa ingenting alls egentligen, förutom Slava Ukraine. Eller så menade de att nu var det ingen återvändo, ryssarna skulle pressas tillbaka till gränsen och sedan skulle det stå och hagla HIMARS på Krim tills ryssarna retirerade därifrån också.

HIMARS var en game changer i Ukraina.

Innan HIMARS hade ryssarna ett stort artilleriövertag vid fronten och mosade ukrainarna där och gjorde ständiga framryckningar. Men efter att Ukraina började få HIMARS, så kunde Ukraina spränga stora ryska ammunitionsdepåer (med bl.a artillerigranater) i luften - en efter en - samt slå ut sambands-/kommandocentraler mm.

Det ryska artilleriövertaget vid fronten gick ner, till stor del pga ammunitionsbrist vid fronten, och ryssarna slutade att avancera. Betydligt färre ukrainare dog nu vid fronten pga artilleri. Dessutom kunde Ukraina (så småningom) gå till motattack och återta områden.

Det var först senare på hösten Ryssland lyckades hämta sig från detta och återta initiativet.

HIMARS är ingen permanent game changer, men det var en game changer förra sommaren. Men precis som i många andra längre krig, så förändras situationen på slagfältet hela tiden så att något som var effektivt för ett år sedan kanske inte är lika effektivt idag, eftersom motståndaren anpassar sig och kommer med motmedel. Men just då kan ett nytt vapen göra stor skillnad.
Citera
2023-05-08, 11:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är ungefär lika svårt att störa ut landbaserad triangulering.

Att störa ut alla radiosignaler är ganska enkelt och en anordning för det kan man sätta ihop hemma om man är lite händig.

Att sända falska positioner är lite knöligare men inte överdrivet svårt. Det händer dessutom att systemet strular. Det händer titt som tätt att GPS i min båt hoppar iväg hundra meter och visar att jag befinner mig på land.

För att detektera felaktiga positioner. Så behöves en referens. Det är olika svårt beroende på hur slug manipuleringen är. Ett 100m plus skutt är ju enkelt att se att det är fel när man använder historiken som referens. Men om man vrider kompassen 3 grader så blir det svårare. Man skulle kunna ha en gyrokompass i Himars. Men blir svårare i en artillerigranat.

Vad tror du om skillnaden mellan civil och militär teknik/utnyttjande?
Att den gps som du och jag använder "hoppar", kan det ha att göra med vilka och hur många satelliter som din och min gps har kontakt med?
Tror du att militären jobbar med lite mer sofistikerad teknik?

Jag vet att ryska piloter klistrar en privat gps i cockpit, för att kunna navigera rätt. Men så amatörmässigt tror jag inte väst och Ukraina jobbar.
Jag kan ha fel.
Senast redigerad av attog 2023-05-08 kl. 11:23.
Citera
2023-05-08, 11:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
HIMARS var en game changer i Ukraina.

Innan HIMARS hade ryssarna ett stort artilleriövertag vid fronten och mosade ukrainarna där och gjorde ständiga framryckningar. Men efter att Ukraina började få HIMARS, så kunde Ukraina spränga stora ryska ammunitionsdepåer (med bl.a artillerigranater) i luften - en efter en - samt slå ut sambands-/kommandocentraler mm.

Det ryska artilleriövertaget vid fronten gick ner, till stor del pga ammunitionsbrist vid fronten, och ryssarna slutade att avancera. Betydligt färre ukrainare dog nu vid fronten pga artilleri. Dessutom kunde Ukraina (så småningom) gå till motattack och återta områden.

Det var först senare på hösten Ryssland lyckades hämta sig från detta och återta initiativet.

HIMARS är ingen permanent game changer, men det var en game changer förra sommaren. Men precis som i många andra längre krig, så förändras situationen på slagfältet hela tiden så att något som var effektivt för ett år sedan kanske inte är lika effektivt idag, eftersom motståndaren anpassar sig och kommer med motmedel. Men just då kan ett nytt vapen göra stor skillnad.

Jo jag hör dig. Men det var inte hur det framställdes då. Kolla själv tillbaka i forumet så ser du. Då var det en gamechanger som skulle göra att kriget vände och ryssarna skulle inte kunna stoppa det utan skulle bli utslängda.

F ö tror jag helt enkelt ryssarna miste många "stormtroopers", det var framför allt det som gjorde att de inte mäktade komma vidare. Visst var det bättre att AFU hade HIMARS än om de inte hade haft det.
Citera
2023-05-08, 11:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad tror du om skillnaden mellan civil och militär teknik/utnyttjande?
Att den gps som du och jag använder "hoppar", kan det ha att göra med vilka och hur många satelliter som din och min gps har kontakt med?
Tror du att militären jobbar med lite mer sofistikerad teknik?

Jag vet att ryska piloter klistrar en privat gps i cockpit, för att kunna navigera rätt. Men så amatörmässigt tror jag inte väst och Ukraina jobbar.
Jag kan ha fel.
Min GPS ritar en cirkel över området jag befinner mig i. Om jag har få satelliter så blir cirkeln större eftersom precisionen blir sämre. Den hoppar inte och behåller samma storlek om saker fungerar korrekt. Troligtvis så beror fenomenet på att en radiosignal från satellite studsar istället för att gå rakt. Systemet bygger på att signalen går rakt och inte fördröjs.

Man skulle kunna signera paketen som skickas med ssl certifikat. Jag vet inte om systemet har denna möjlighet i dagsläget. De har dock stöd för att kryptera trafiken helt eftersom detta användes tidigare där civilt okrypterat bruk hade 50m felmarginal.

Ryska plan använder antagligen bara den ryska konkurrenten till GPS. Då kan det vara bra men en GPS mottagare som referens.

Tekniska prylar som GPS för civilt bruk är vanligtvis minst lika bra som militärens. Civila har en tendens att byta ut till det senaste och bästa oftare än myndigheter där de behöver fleråriga upphandlingsprojekt för prylar.
Citera
2023-05-08, 11:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om Ryssarna plundrar och evakuerar myndighetspersoner så betyder det väl att ryssarna inte planerar att komma tillbaka?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1655241201862180866

Ett gott tecken! Dom inser att det är kört. Att retirera under en attack blodigt. Gissar att dom drar sig tillbaka till Krym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in