Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Biome-användardata i MH:s mobil skulle kunna visa hur hon tar upp och på andra sätt använder mobilen. Och vad som finns i den vet man först när man kikat. Samma med grannens och JJ:s då.
Ja, det är ju sannolikt att man kommer att fylla på här. Allt för många hål och domstolens egna ifyllanden här för att det ska bli helt.
Nu har jag snabblyssnat igenom grannsonens vittnesmål.
Det finns ju flera saker där som jag reagerar på, och som man skulle kunna göra mycket tydligare.
Får se om jag hinner skriva ner ordagrant, men nu taget fitt från minnet:
Ljuden:
- Sonen beskriver först en "
jättehög duns"medan pappan och ha sitter i soffan. De andra ljuden, ca 2- 3 stycken som kommer därefter är mer som att
", "mindre ljud", "man går högt", "tramp"". De kommer efter att de har rest sig upp från soffan.
- De ljud som L*hanj hör utanför dörren, till vänster om dörren, de beskriver han med ord som
"slag" mot ytterväggen, vet inte om det är exakt mot ytterväggen, kanske
"trampar ner". Han tror att det är "
en rörelse "från henne. Det handlar om ca 5- 10 slag.
Tiden:
Får lyssna noggrannare där, känns otydligt efter att bara ha lyssnat igenom, men:
- 2-3 min från duns till ringer på dörren
- står utanför dören 1,5 - 2 minuter, ringer då två gånger totalt
- gissar på att de väntar 5-10 minuter innan de hör en dörr som öppnas 2-3 gånger och Johanna kommer ut.
Så...
1. Hur tolkar rätten att det är sparkar som hörs på slutet, när L*hanj inte nämner ordet sparkar över huvudtaget?
Han säger ordet slag och kanske trampar ner, det är inte ens säkert att det är mot väggen?
2. Efter den första dunsen hörs alltså ljud som låter som höga tramp. Lite mer frågor här hade varit bra.
De trampliknande ljud han/de hör (pappans vittnesförhör vore på sin plats), det låter väl kanske då inte som att det är Tove som är på benen igen?
i fätten tror jag inte han nämner så mycket om hur långt de är mellan, men vet att han på andra ställen nänt några sekunder mellan ljuden. Här har räten alltså ingen bild av vad ljuden kan komma från.
Det kan ju vara Maja, men det kan ju vara från Johanna som tar avstamp för att trycka ner, gränsla Tove då.
Minns inte nu hur Johanna beskriver detta förlopp, men visst var det något om att Tove sparkar mot Johanna? Johanna kan man dock inte heller lita på, eftersom hon verkar vilja lägga mycket skuld för sitt beteende på Tove, men det är ju ändå så att det inte handlar om 2-3 höga dunsar då, utan mer som en hög duns och sedan ytterligare 2-3 ljud som möjligen kan vara steg (går högt), då mer troligt från någon av de misstänkta, inte Tove som är uppe på benen.
Inte osannolikt dock att Tove sparkar mot väggen/golvet vid något tillfälle. Det kan var det som hörs som höga tramp? Just då som Johanna gränslar henne, för att ta sig ur greppet.
Vi vet ju att Johanna har tagit på sig stryptaget och gränslingen, så de mer höga trampen, kan de komma från att Johannas knän slår i golvet, eller typ sparkar mot Tove, eller med tanke på huvudskadan, hur passar det in med att ta tag i Toves huvud och slå det mot golvet ett par tre gånger?? En tumme i ögat kanske passar in här?
Ja, en rekontruktion med ljud är tyvärr lite för sen att göra, men bättre sent än aldrig. Hur lät de efterföljande ljuden, lite mer exakt?