Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Det är svåra frågor med exakthet men det man generellt vet inom forskningen är att första levnadsåret många gånger är avgörande för barns anknytningsutveckling.
Som du är inne på sker oftast ”saker” bakom stängda dörrar där ingen ser. Det kan både vara psykisk och fysisk misshandel som ligger till grund och som senare kan trigga igång GMs.
Likaså kan förtryck sexualitet och kontrollerande (hårt) föräldraskap göra att barn/tonåringar undertrycker behov och känslor (personlig utveckling och självkänsla), vilket också kan trigga till denna typ av brott.
Ur rättsperspektiv är det viktigt med korrekt bedömning från person till person var i problemet ligger för i vissa fall finns ingen möjlighet alls till samhällsanpassning. De är och kommer alltid vara en fara för sin omgivning oavsett straff då de ej kan kontrollera sig själva. De enda de då lär sig är att bli bättre på att göra färre misstag.
Medan andra med lågempatiska drag har förmåga att lära sig bli medveten om signaler och självkontroll.
Takk for ditt svar

Det er veldig fint å få mer kunnskap.
Jeg håper at det blir gjort mer for å oppdage og å få slutt på mishandling og andre skadelige ting som barn blir utsatt for, og at det blir gjort mer for å forhindre at mishandling blir begått.
Det er forferdelig at det blir gjort så mye skadelig mot barn som ikke blir oppdaget. Jeg har fått inntrykk av at barn nå for tiden (både i barnehager og på skoler) får kunnskap om hva som ikke er lov til å gjøre mot barn og kunnskap om å sette grenser og oppfordring om å snakke med en voksen som de stoler på hvis noen gjør noe vondt og/eller noe galt mot de.
Det er bra at noen med lavempatiske trekk kan lære seg å bli mer klar over signaler og selvkontroll, slik som du skrev om.
Citat:
Ursprungligen postat av
skaebne
Godt og meget spændende spørgsmål zzz, og jeg er sikker på, at du kender svaret lige så godt som jeg: Det er på ingen måde enkelt, mange faktorer har indflydelse, som også Viperstyle klogt skriver. Forskellige forskningsartikler konkluderer forskelligt. Her mener de at mobning kan udløse mobning:
https://www.mentalhelp.net/abuse/long-term-effects-of-bullying/. Her mener de det modsatte:
https://www.mentalhelp.net/abuse/long-term-effects-of-bullying/
Dit spørgsmål, zzz, giver mig lyst til studere emnet ondskab, at genlæse Alice Millers bøger, hvor hun analyser, foreslår og forklarer, hvordan problematisk barndom kan føre til ondskab, med bla Hitler som eksempel. Også Hannah Arendt skriver dygtigt om ondskab. Måske kan du, eller andre, anbefale noget mere litteratur/film/dokumentar til studiet? Det er vel grundlæggende dette uforståelige element, HVORFOR? som fascinerer og skræmmer os, og gør at vi ønsker at få hold på en sag som denne, ved at deltage i en tråd som denne.
Takk for ditt svar og linker og boktips

Jeg kjenner ikke svaret. Jeg spør når det er noe jeg ønsker å få mer kunnskap om. Jeg har ikke lest så veldig mye om psykologi, men boken Sjarmør og tyrann (se sitat under) har jeg lest deler av. Den omhandler bl.a. ulike personlighetsforstyrrelser som mennesker som er helseskadelige for andre kan ha.
Det er fint at du og dere andre i tråden bidrar på forskjellige måter
Sjarmør og tyrann - et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden. Forfattere Alv A. Dahl, Aud Dalsegg.
"Om Sjarmør og tyrann.
Psykopater og mennesker med psykopatiske trekk plager omgivelsene med vold, manipulering, løgnaktighet, selvgodhet og ansvarsfraskrivelse. Boken beskriver psykopati gjennom teori og eksempler hentet fra virkeligheten. Kjennetegn, årsaksforhold og utbredelse blir gjennomgått og det blir gitt råd om hvordan omgivelsene kan beskytte seg mot disse personene. Målgruppe: Alle som arbeider med eller er i ferd med å utdanne seg til å arbeide med psykiske lidelser og enkeltmennesker som har opplevd en psykopats tyranni. Har litteraturliste."