2017-12-12, 16:04
Medlem
Tjenare,

Sitter och funderar kring var jag ska lägga investeringen.

1. Skapa en wallet och köpa ren valuta från typ Coinbase.

2. Köpa certifikat hos Avanza.

Alternativ 1 bör väl ge högre throughput om man lyckas ducka skatten, men om man bortser från det och räknar med en skatt på 30%, är det då lika fördelaktigt att satsa på certifikat hos Avanza?

Innan btc stack iväg stod certifikaten runt 150 kr. Då var en BTC värd ca 60k. Idag står certifikaten på 800-900 kr pch en BTC på 160k.

Jag ser inte varför certifikat skulle vara sämre?

Har någon bättre koll på det här än mig?
Citera
2017-12-12, 16:21
Medlem
Buttersss avatar
Beror på om du vill vara beroende utav Avanza eller ej. Personligen ser jag hellre att jag har min egna hög av valutor som jag har tillgång till 24/7 och rekommenderar dig att investera i andra valutor än just bitcoin (Ethereum b.la.) Danmark har ingen skatt på dessa valutor, tänkte själv åka till Köpenhamn i sommar för att sätta upp en bankkonto där & sköta alla mina kommande utbetalningar via det kontot. Så ser min plan ut
Citera
2017-12-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Beror på om du vill vara beroende utav Avanza eller ej. Personligen ser jag hellre att jag har min egna hög av valutor som jag har tillgång till 24/7 och rekommenderar dig att investera i andra valutor än just bitcoin (Ethereum b.la.) Danmark har ingen skatt på dessa valutor, tänkte själv åka till Köpenhamn i sommar för att sätta upp en bankkonto där & sköta alla mina kommande utbetalningar via det kontot. Så ser min plan ut

Hur går själva beskattningen till i Sverige? Misstänker att det är individens ansvar att redovisa korrekta siffror till Skatteverket? Annars kan det väl bli straffavgifter?
Citera
2017-12-12, 16:45
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Hur går själva beskattningen till i Sverige? Misstänker att det är individens ansvar att redovisa korrekta siffror till Skatteverket? Annars kan det väl bli straffavgifter?

här finns tråden om hur det fungerar
Citera
2021-01-24, 11:33
Medlem
Är det någon här som har köpt och sålt Certifikat hos Avanza ? Hur fungerar det med avgiften ? Jag vet att det är 2.5% per år och dras beroende på hur många dagar man har haft men när dras den avgiften ?? Är det varje gång man sälja kanske ?
Citera
2021-01-24, 11:42
Medlem
Är det någon här som har köpt och sålt Certifikat hos Avanza ? Hur fungerar det med avgiften ? Jag vet att det är 2.5% per år och dras beroende på hur många dagar man har haft men när dras den avgiften ?? Är det varje gång man sälja kanske ?
Citera
2021-01-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andrew1975

Om du trycker på "Se räkneexempel och specifikation" under instrumentet på avanza så ser du att det är en löpande avgift. Trycker du på löpande avgift så står det

"För fonder är det oftast fondens förvaltningsavgift och eventuella administrationskostnader. För börshandlade produkter syftar man till produktens ränta. En löpande avgift tas ut under tiden du äger en produkt och dras vanligtvis automatiskt från produktens värde."

Orkade inte leta när avgifter tas men eftersom det är löpande så kan man anta att de tar 2,5%/365 per dag som tas från produktens värde. (eller något liknande)
Citera
2021-01-27, 05:59
Medlem
Tack för svaret 👍
Citera
2023-05-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Om du trycker på "Se räkneexempel och specifikation" under instrumentet på avanza så ser du att det är en löpande avgift. Trycker du på löpande avgift så står det

"För fonder är det oftast fondens förvaltningsavgift och eventuella administrationskostnader. För börshandlade produkter syftar man till produktens ränta. En löpande avgift tas ut under tiden du äger en produkt och dras vanligtvis automatiskt från produktens värde."

Orkade inte leta när avgifter tas men eftersom det är löpande så kan man anta att de tar 2,5%/365 per dag som tas från produktens värde. (eller något liknande)

De va rätt mkt tycker jag.

Btw vad är skillnaden på xbt och etf??
Citera
2023-05-05, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
De va rätt mkt tycker jag.

Btw vad är skillnaden på xbt och etf??

Finns ju annars Valour ETH Zero SEK. Betalar du bara för köp och sälj, ingen konstant avgift. Finns även för BTC
Citera
2023-05-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Finns ju annars Valour ETH Zero SEK. Betalar du bara för köp och sälj, ingen konstant avgift. Finns även för BTC
Då e den klart bättre, även fast man kör med småsummor.

Dock ser jag nu att det är betydligt fler som försöker sälja den än köpa på avanza. Det får mig att bli lite osäker om det verkligen är rätt köpläge. Har dålig koll på krypto, men vill inte stå utanför om nått händer så tänker 1-5% av portföljen kan jag ha i kryptocertifikat.
Citera
2023-05-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Då e den klart bättre, även fast man kör med småsummor.

Dock ser jag nu att det är betydligt fler som försöker sälja den än köpa på avanza. Det får mig att bli lite osäker om det verkligen är rätt köpläge. Har dålig koll på krypto, men vill inte stå utanför om nått händer så tänker 1-5% av portföljen kan jag ha i kryptocertifikat.
Samma här, har väldigt dålig koll på krypto och sitter i banorna om jag ska köpa cert eller krypto direkt så att säga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in