2023-05-03, 20:02
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
03 maj 14:39, Mord/dråp, försök, Västervik
I Västerviks kommun har en man i 75-årsåldern gripits misstänkt för försök till mord.

Mannen misstänks ha avlossat skott med ett skjutvapen mot två män i en båt. Mannen ska ha skjutit i vattnet nära båten. Ingen person har kommit till skada men en förundersökning om försök till mord har inletts och en misstänkt brottsplats har spärrats av. Mannen kunde gripas och hans vapen har tagits i beslag.

I nuläget kan ingen ytterligare information lämnas i ärendet.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/maj/3/03-maj-1439-morddrap-forsok-vastervik/

Grannfejd eller störiga babbar i båten är mina gissningar.
Senast redigerad av Raytheon 2023-05-03 kl. 20:05.
Citera
2023-05-03, 20:04
Medlem
Maskotens avatar
Jägare med dålig syn? Innan mitt inlägg RPas så påminner jag om jägaren som ganska nyligen sköt rakt in i ett köksfönster, av allt att döma p.g.a. hans olämplighet att inneha skjutvapen.
Senast redigerad av Maskoten 2023-05-03 kl. 20:08.
Citera
2023-05-03, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Jägare med dålig syn? Innan mitt inlägg RPas så påminner jag om jägaren som ganska nyligen sköt rakt in i ett köksfönster, av allt att döma p.g.a. hans olämplighet att inneha skjutvapen.
Beror väl på om han äger vattnet eller om det är allmänt vatten. I det senare fallet får man endast bedriva jakt om man innehar särskilt tillstånd.

Förövrigt har jag svårt att se hur man kan förväxla en båt med två pers med en älg, kanske då om det är en brun eka med åror men det känns otroligt långsökt att ens anta den hypotesen.
Citera
2023-05-03, 20:17
Medlem
Antar att dom tjuvfiskade i hans sjö. Isf får dom räkna med arg markägare, och arg markägare får räkna med arg polis.

Återigen är min slutsats att alla är dumma i huvudet
Citera
2023-05-03, 21:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Enligt uppgifter till VT har det setts flera polisbilar i trakterna kring Loftahammar under eftermiddagen och kvällen. Polisens presstalesperson Peter Adlersson bekräftar att det misstänkta mordförsöket har skett ute vid havet, en bit utanför Loftahammar.
Citera
2023-05-03, 22:51
Medlem
Vitiss avatar
Fiskande polackpack som inte förstår det där med "hemfridzon" och markägaren tröttnar.
Är min gissning.
Senast redigerad av Vitis 2023-05-03 kl. 23:01.
Citera
2023-05-04, 01:08
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Fiskande polackpack som inte förstår det där med "hemfridzon" och markägaren tröttnar.
Är min gissning.

Hemfridzon ute på vattnet? Verkligen??? Börja med att leta upp Polen på kartan så kan vi se om du har koll på det där med gränser.
Citera
2023-05-04, 06:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Hemfridzon ute på vattnet? Verkligen??? Börja med att leta upp Polen på kartan så kan vi se om du har koll på det där med gränser.

Vad har Polens gränser med hemfridszon att göra?

Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/
Citera
2023-05-04, 11:11
Medlem
Vet inte vilka som blev beskjutna men rätt säker på vem som sköt. Kustbevakningen befann sig iaf utanför hans ö igår och han är känd för att vara dum i huvudet. Han har nog slagit halva samhället på käften, gärna oprovocerat. Har själv sett honom ta sin träsko och slå en man i bakhuvudet helt utan anledning.

Mannen har även en villa inne i samhället och sommaren 2018 väckte han upp hela Loftahammar genom att skjuta rakt upp i luften med hagelgevär mitt i natten.

Gissar att han supit ett par dagar och irriterade sig på folk som kanske befann sig på eller för nära hans marker
Citera
2023-05-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad har Polens gränser med hemfridszon att göra?

Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/
Vore kanske bra om du läste vad som står i länken. Detta gäller INTE vatten och framförallt inte havet
Citera
2023-05-04, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten

Om han jagar vid denna tid på året så är det nog inte bara synen som han har problem med!
Citera
2023-05-04, 11:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dom försökte väl stjäla hans aktersnurra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in