2023-05-02, 15:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Problemet med ditt resonemang är att ingen vill ha skiten!

Det är nog lite som Krim och Donbass. Man vill gärna ha marken, men bli av med alla ryssarna.

Men ryssarna är ju så klart som vi. De tror att de är mer intressanta än vad de är.
Citera
2023-05-02, 15:25
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag ser 2 specifika scenarier:

1. Allvarlig inrikes oro. Inbördeskrig i Ryssland, varför inte mellan Wagner och Kadyrov på ena sidan och ryska armén på andra. Bägge sidor har lyckats gaffla åt sig kärnvapen, så ingen använder dem. Nato hoppar in och "försvarar" ena sidan.

Det är vad jag tror ryska eliten egentligen är rädda för.

2. Foliehattsteorin. Väst blir mer och mer irrelevanta medan BRICS växer. Till sist startar USA någon form av världskrig för att behålla sin hegemoni, givetvis med någon ursäkt så de framstår som de goda. Nato aktiveras.

Detta hot framstår som osannolikt. Kanske under 10% sannolikhet.

Men hur stor sannolikhet är det att Ryssland invaderar Sverige? Också under 10% sannolikhet. Ändå vill svenska folket med i Nato.

Du glömde det riktiga skälet ! Ryssland har svårt för fredliga processer i sitt närområde. Varför är de detta . Jo för att fredliga protester har en tendens att smitta och det vill man undvika i diktaturer . Den Ryska eliten vill att det sovande folket ska fortsätta sova och fortsätta njuta av sina utedass .
Citera
2023-05-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
"Alla vet.."

Putin har varnat för NATO sedan 2014 minst och när han säger att NATO på hans bakgård är en röd linje så helt plötsligt menar han det inte?

Kamma till dig och kom in i matchen nu, pajas.
Jävla dumheter, det är nog den minst betydelsefulla anledningen till att Putin startade sitt anfallskrig mot Ukraina.

Lars på lite om Putins uttalanden sedan 2007, clown.
Citera
2023-05-02, 15:28
Medlem
Citat:
Nato är en del av skyddandet av demokratin. Det är dock något av en återvändsgränd. Demokratin är också på tillbakamarsch. Vi borde leva som vi lär istället för att göra fejkdemokratiska revolutioner i Ukraina. Just nu tror jag många smarta unga människor i BRICS ser på väst och de blir inte imponerade av vad de ser. Det är demokratins största problem på sikt. De gillar inte Ryssland heller, ska sägas, vilket är bra.

Att demokratin är på tillbakamarsch är inte bra, nej. Det kommer leda till fler krig. Rent statistiskt så är väpnad konflikt mellan 2 demokratiska länder ovanligt.
De unga och smarta människorna i BRICS vill fortfarande till Princeton och Yale för att plugga och skapa sig en framtid. Om de är tveksamma till väst så är de ännu mer tveksamma till sina egna länder. Jag garanterar att det är så.
Förövrigt så tycker jag att det är magstarkt och historielöst att kalla Ukrainas nya väg för en fejkrevolution. Om den nu var så fejk, så borde väl Ryssland bara ha viftat bort det och inte blivit så oroliga?
Nej du, Ukrainas vägval var legit och deras process kommer att bana väg för flera ”revolutioner” till Putins förtret. Vem vet, Ryssland kanske snart står på tur?
Citera
2023-05-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ryssarna behöver inte vara rädda för "imperialistiska territoriella angreppskrig". Ryssland är så stort att det idag inte kan erövras i samma mening som t ex Saddam erövrade Kuwait.

Men de kan vara rädda för krig som är jätteversioner av Libyen eller Kosovo. Inget av dessa var "imperialistiskt territoriellt angreppskrig".

Varför menar du att ryssarna inte ska vara rädda för det?

Det var nytt att du brydde dig om att svara.

Ingen angriper Ryssland för att det är meningslöst. Man ändrar inte mentaliteten i världens största land genom anfallskrig, istället får man en inhemsk konsensus om att väst bara vill dåliga saker med Ryssland.
Citera
2023-05-02, 15:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja det är säkerligen också korrekt. De hänger också ihop. Visst är det så att Putin och oligarker vill ha en "bakgård" där de kan göra affärer utan full västlig konkurrens.
Ja, eller — de anser uppenbarligen att de har historisk rätt att kontrollera ett pärlband numera självständiga stater kring det nuvarande Ryssland.

Ser att det jag skrev blev lite konstigt, men man kan faktiskt tolka det på två sätt. Hotet från Ryssland består i att de "bevakar sina intressen" och "hotet" från dagens Nato i att ryssarna inte vill ha Nato-anslutna länder i sin "intressezon". Blir lite Bobbyboi med alla citattecken här...
Citera
2023-05-02, 15:32
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursäkta mitt något dryga svar, trodde inte du var intresserad av att diskutera.

Ryssland hade kunnat nuka hela ukraina, så hade det varit klart på ett dygn. Alla stormakter med så mycket kärnvapen får ses som stormakter, så länge de är få i världen.

Men om vi pratar mer konventiionellt:
Jag tror du har lite mer exklusiv definition av "stormakt" än vad som brukligt är.

https://www.the-american-interest.com/2015/01/04/the-seven-great-powers/

Denna listar t ex Saudiarabien som en stormakt. Tror du att de hade erövrat Ukraina på en månad?

Vad fint att du lyfter kärnvapen igen. Trodde vi var förbi den diskussionen. Du vet, jag vet, alla vet vad som händer om ryssen använder kärnvapen. Du vet, jag vet, alla vet att Putin inte vågar.

När det gäller din definition av stormakt är det iallafall uppenbart att ryssen inte är det. För hade det varit det hade löst Ukraina på ett sätt som en stormakt gör.

Jag ser det som att det bara finns en stormakt, USA. Kanske Kina, men tror inte riktigt deras militär håller.
Citera
2023-05-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad exakt har Putin att vara rädd över att NATO ska göra?

Förhindra att Ryssland skulle kunna erövra Ukraina på samma sätt som NATO förhindrade den av Ryssland önskade erövringen av Baltikum.
Citera
2023-05-02, 15:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Den ryska federationen har som argument för "specialoperationen" ett upplevt hot av NATO. Detta är on topic att ta upp, också huruvida detta argument håller eller ej, så länge det har direkt bäring på och handlar om Ukraina (eller åtminstone "det nära utlandet").

Det är däremot off topic att gå in på hur NATO allmänt verkar i andra delar av världen, om det är en försvarsallians eller inte och Sveriges och Finlands medlemsskap.

Tjafs är som vanligt off topic /MOD
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-05-02 kl. 15:44.
Citera
2023-05-02, 15:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
"Alla vet.."

Putin har varnat för NATO sedan 2014 minst och när han säger att NATO på hans bakgård är en röd linje så helt plötsligt menar han det inte?

Kamma till dig och kom in i matchen nu, pajas.

Men att Finland gick med brydde han sig knappt om. Är verkligen Nato problemet?
Citera
2023-05-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Vad fint att du lyfter kärnvapen igen. Trodde vi var förbi den diskussionen. Du vet, jag vet, alla vet vad som händer om ryssen använder kärnvapen. Du vet, jag vet, alla vet att Putin inte vågar.

När det gäller din definition av stormakt är det iallafall uppenbart att ryssen inte är det. För hade det varit det hade löst Ukraina på ett sätt som en stormakt gör.

Jag ser det som att det bara finns en stormakt, USA. Kanske Kina, men tror inte riktigt deras militär håller.

En stormakt definieras inte av sin förmåga att hota/militär makt – utan framför allt av sin förmåga att ha vänskapliga samarbetsländer. Frivilligt samarbete är dagens styrka för välmående länder. Hot, militär styrka, förmågan och viljan till territoriell annektering var imperiets styrka under artonhundratalet. Ryssland befinner sig mentalt fortfarande på artonhundratalet.
Citera
2023-05-02, 15:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl en tolkningssak för den användaren så varför kalla det dumheter.
Du kan inte tolka upp Cherson oblast till att bebos av 55 % ryssar 2014. Inte heller fram till 2022, inte ens ifrån Kreml eller ryskortodoxa kyrkan. Det är rena dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in